Kontrollrummet

frekvenser...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
har inte brytt mej så där vansinnigt mycket om frekvenser, när jag har mixat låtar tidigare, utan bara skärt i botten och sen mest gått på lyssningen!
tänkte börja fokusera lite mer på frekvenserna i fortsättningen, för att få till bättre mixar, men är osäker på hur det funkar!
om tex gitarren och sången har en frekvenskurva, som ser väldigt lika ut, med likadana toppar osv, så krockar ju dessa frekvenser, men hur gör jag för att lösa detta, på bästa sätt!?
sången vill jag väl inte röra, eftersom den är högsta prio, så då behöver jag alltså justera gitarren, så att topparna inte krockar!
är det bäst att flytta frekvenskurvor uppåt, eller neråt (höger eller vänster)?
finns det nån generell regel för detta?
tänker jag rätt här, eller missar jag nåt?

PS! gitarr och sång är bara exempel!
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tror inte man bör vara SÅ strikt - du kan ju panorera och bredda för att få separation!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
jo..det kan ju bli trångt i de övre frekvenserna oxå.. själv brukar jag hellre skära än att lägga till, så ljudet påverkas så lite som möjligt.  Att lära sig lyssna är det bästa verktyget tycker jag  :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Om två viktiga ljudkällor tävlar om samma frekvensområde, panorera.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
ok, tackar för hjälpen!

jag visste inte att man kunde skruva bort frekvenskrockar genom att panorera!
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
ok, tackar för hjälpen!

jag visste inte att man kunde skruva bort frekvenskrockar genom att panorera!


Prova! En breddad gittar stör heller inte en lead i centrum på samma sätt som om du lägger dem på varann....
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
ok, tackar för hjälpen!

jag visste inte att man kunde skruva bort frekvenskrockar genom att panorera!


Prova! En breddad gittar stör heller inte en lead i centrum på samma sätt som om du lägger dem på varann....

Sant, men det tänket kan vara lite förrädiskt, om låten spelas upp i mono så kommer du märka frekvenskrockarna. En bra regel är ändå att alltid hålla koll på instrument som spelar i samma frekvensområde. Om du t.ex har keyboard och gitarr med liknande frekvensinnehåll som är utpanorerade mot varandra så kommer det säkert låta bra ända tills du slår ihop låten till mono. Att lyssna sig fram är ju givetvis A och O men i komplexa proddar med många spår så är det väldigt bra att ta hjälp av en frekvensanlysator som komplement till örat. Viktigt dock att man inte stirrar sig blind och börjar mixa endast med ögonen, ibland/ofta är det dom små krockarna/överlappningarna som gör en del av soundet.


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
jag har allt kört en hel del med panoreringar redan, fast då inte med frekvenser i åtanke, utan mest bredd, men tänkte att om jag lär mej att eq:a bort frekvenskrockar "på riktigt", skulle jag nog få ett mycket "renare" ljud och bättre separation...
« Senast ändrad: 26.01.2012, 00:18:29 by brynte »
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
flera bra tips där, jonnerstone!
tackar för det!
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com