Kontrollrummet

Eddis byggtråd Telecaster

Eddi · 130 · 44030

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ser lite vild ut. Flera bilder (även snett från sidan i några olika vinklar)
Ser bra ut. Är det fyra genomgående strängar på den här modellen?
Just nu är det tejp på sidorna och baksidan som sagt var ful så det är inget att fota. Räcker det inte med fyra strängar tror du hm....

Ser fint ut! :) Är det röd bas och svarta stänk i färgen? Kan bli maffiga effekter av fler strykningar kanske?^^

Ser lite vild ut. Flera bilder (även snett från sidan i några olika vinklar)
Ser bra ut. Är det fyra genomgående strängar på den här modellen?

Fyra? Haha!  :lol:Tele-banjo? Tror den är "Top-loaded" - lika bra det om den inte är fabriksborrad - mina stränga brukar komma ut "var som helst" på gitarren...  :rolleyes:  :P
Nej ingen svart i färgen det är dels den naturliga ådringen som kommer fram busbra och dels är det jag som målat så illa så att det ser proffsigt ut :lol:
Och visst är det top-strängat de fyra hålen är för stallpaketet kan man väl kalla det för det inkluderar ju en mick oxå.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har ju inbillat mig att string-thru spelar roll för sustainen - har nog ingen Tele utan det men det verkar som de låter som de ska även utan... Twangen sitter nog mest i stallet tror jag... Hittar du en pelarborr i någon vrå så är det enkelt fixat om du skulle vilja...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Status på betsfronten.
Svårt som tusan att betsa har jag märkt det rinner och har sig men framförallt blir det ljusare när man lägger på ett lager till direkt - trotsar all logik :wacko:







Nu får det vara färdigbetsat på kroppen 3 lager lack nästa....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kommer att bli bra fräckt med lite krom sen! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Puh äntligen (snart) klar. Vad ni gör betsa inte jag säger det igen BETSA INTE. Färglägg hur du vill om du ger dig på nåt sånt här men bets har man ingen som helst kontroll över det lever sitt alldeles egna liv här på jorden och hamnar inte där man vill att det ska hamna men överallt annars. Jag har gjort av med en burk som ska räcka till 3 kvadratmeter och så stor är inte guran.

Nu ska den bara strängas intoneras halsrätas osv. men det får ta en stund. Här är lite bilder från kvällens övningar i alla fall och det är ju inte världens vackraste gura precis men kanske lite orginell?











Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag gillar den Eddi,ruskigt avis.

Jag kollar efter en tele byggsats hela tiden men förgäves..Funderar på en LP som substitut,flamlönn verren..Men det är ju en TELE som gäller.Fast LP:n skulle nog bli tjusig på väggen,,,

Mycket spännande att få höra ljudtestet från denna.


SKRIK ALLT DET DU ORKAR då det är dags   :)

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att du gillar den och den finns på Thomanns så det är bara att beställa  :D Med tre lager klarlack så kan du få ihop den på en dag. (2 timmar mellan varje lackning). Halsen är nu spänd och det blev en otroligt låg action, mickarna höjda en aning och intoneringen strulade bara på mörka E.

Så om ni ger 17 i hur jag spelar kommer ljudprov här. Dock är det så att det hörs en del dropouts - låter som glapp men jag kan inte framkalla det - jag kör utan effekt här så det kan det inte vara - kan det vara mickarna det är samma på bägge? Börjar med neck sedan båda sedan bridge.

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/Telecaster/Telen1.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
De dropouts du hör kanske härör från den rikliga mängden bets?
Fan vad kul att höra den. Låter hur skön som helst!
Spädde du ut betsen något innan du applicerade den?
Gitarren ser skönt helvild ut. Verkar ha varit med i många år.
Är den lackad efter betsningen? Fan vad cool den ser ut!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
De dropouts du hör kanske härör från den rikliga mängden bets?
Fan vad kul att höra den. Låter hur skön som helst!
Spädde du ut betsen något innan du applicerade den?
Gitarren ser skönt helvild ut. Verkar ha varit med i många år.
Är den lackad efter betsningen? Fan vad cool den ser ut!

 :lol:Mängden bets ja det var j en kul teori - hade jag bara vetat det ... Nä spädde inget bara drog på men det är gjort ett antal ggr och borttaget ett antal ggr eftersom det blev fult bilderna är nog snyggare än i verkligheten fult och ojämnt blev det påminner om ett stycke drvved - en riktig möbelsnickare hade naturligtvis fått till det på ett helt annat sätt men jag ville ju ha lite ränder på det hela. Jo jag har lackat det tre gånger ungefär - samma sak där väntade inte ut betsen riktigt så blev tvungen att göra om några ggr.

Men visst låter den bra? Det är D'Daddario 0,10 strängar på den och inte de som följde med paketet. Någon med en Telcaster kanske kan säga något om soundet? Hade det inte varit för de där förbaskade dropoutsen så hade jag varit 100% nöjd.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad PEROWITCH

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
De dropouts du hör kanske härör från den rikliga mängden bets?
Fan vad kul att höra den. Låter hur skön som helst!
Spädde du ut betsen något innan du applicerade den?
Gitarren ser skönt helvild ut. Verkar ha varit med i många år.
Är den lackad efter betsningen? Fan vad cool den ser ut!

 :lol:Mängden bets ja det var j en kul teori - hade jag bara vetat det ... Nä spädde inget bara drog på men det är gjort ett antal ggr och borttaget ett antal ggr eftersom det blev fult bilderna är nog snyggare än i verkligheten fult och ojämnt blev det påminner om ett stycke drvved - en riktig möbelsnickare hade naturligtvis fått till det på ett helt annat sätt men jag ville ju ha lite ränder på det hela. Jo jag har lackat det tre gånger ungefär - samma sak där väntade inte ut betsen riktigt så blev tvungen att göra om några ggr.

Men visst låter den bra? Det är D'Daddario 0,10 strängar på den och inte de som följde med paketet. Någon med en Telcaster kanske kan säga något om soundet? Hade det inte varit för de där förbaskade dropoutsen så hade jag varit 100% nöjd.
Kul Eddie  den såg ju förskräcklig ut vi första kollen när du lackade,betsade men det blev ju bra behåll den nu till dina barns barn så skall du se att klenoden blir värdefull (skall det vara utan bets under volymkontrollen ) tänkte att lite estetiskt skulle va samma )


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
De dropouts du hör kanske härör från den rikliga mängden bets?
Fan vad kul att höra den. Låter hur skön som helst!
Spädde du ut betsen något innan du applicerade den?
Gitarren ser skönt helvild ut. Verkar ha varit med i många år.
Är den lackad efter betsningen? Fan vad cool den ser ut!
:lol:Mängden bets ja det var j en kul teori - hade jag bara vetat det ... Nä spädde inget bara drog på men det är gjort ett antal ggr och borttaget ett antal ggr eftersom det blev fult bilderna är nog snyggare än i verkligheten fult och ojämnt blev det påminner om ett stycke drvved - en riktig möbelsnickare hade naturligtvis fått till det på ett helt annat sätt men jag ville ju ha lite ränder på det hela. Jo jag har lackat det tre gånger ungefär - samma sak där väntade inte ut betsen riktigt så blev tvungen att göra om några ggr.

Men visst låter den bra? Det är D'Daddario 0,10 strängar på den och inte de som följde med paketet. Någon med en Telcaster kanske kan säga något om soundet? Hade det inte varit för de där förbaskade dropoutsen så hade jag varit 100% nöjd.

Snygg hondurasmahogny! Har för mig att man kontrollerar utseendet/resultatet bättre vid betsning med utspädd bets och att efter att föregående lager torkat väl, lägger man på nästa lager, tills man får önskad kulört/nyans/effekt. Olika utseende på resultatet (ränder, kvisthål, typ av träutseende) kan bero på val av olika typer av svamp eller pensel eller annat och hur man drar dessa över ytan då man applicerar betsen. Men, vad vet jag? Du kanske ska sandpappra slitytor och lacka ovanpå "slitaget" efteråt så ser den naturligt sliten ut, som om den varit med hur länge som helst. Såna säljs nya har jag sett.

Jag gillar ljudet men hörde inte dropouts i laptophögtalarna.
I lurarna hörde jag något knäpp några gånger - är det dropoutsen?
Är den skön i halsen att spela på? Det låter så. Låter som det finns ett skönt häng i tonen (bra sustain) även om du inte låter ett anslag klinga så länge i denna inspelning.
« Senast ändrad: 22.02.2012, 11:05:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Dropouts..vad är det..?

Jag tycker den låter fint.Fast det låter som om strängarna är lite för tunna,tonen liksom OOooOO(svajar i höjd)..eller du kanske bara bänder på strängen där tonerna går solo,,?

Banden kan ju vara för höga också,då brukar fenomenet bli påtaligt..Några års lirande så sliter du dom rätt,fast fila går ju snabbare om det nu är det som gör fenomenet..det kanske är det här som kallas dropouts..vad vet en norrlänning om sådana modernitetsord..

Skitbra jobbat Eddi.Jag tycker guran blev lite cult och visst,den låter tele i mina öron.

Veva in lite fler ackord svängar efter metronom så slänger jag på lite bas så får vi höra den i sitt rätta element  :D

Mike


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Effektivitet!  Impad hur snabbt du fått ihop det här Eddi.  Ser ju bra ut dessutom och låter schysst.  Visst låter det tele om den
om än inte överdrivet mycket.  Lite mindre än som en ny "riktig" tele brukar låta vilket väl får anses vara bra! 

Skulle gärna vilja höra den utan chorus och med en aning OD så att det spricker upp lite. Då tycker jag att telen kommer till sin rätt!  :)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Läckert! :) Märkligt att folk betalar extra för relicade nya gitarrer - fast de känner inte Eddi!  :lol: Skämt åsido - det ser bra ut och låter som det ska om signalen är någorlunda torr. Håller med om att det vore roligt att höra hur den uppför sig med lite "tryck"! :) Det här med "svajet" på tonhöjden som HM nämner kan bero på att mickarna är för höga och att magnetfältet påverkar strängen i stället för tvärtom... Kan vara värt att kolla!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Shyrre tips: mickarna är för höga och att magnetfältet påverkar strängen i stället för tvärtom

Dropouts hörs nog vid 48, 50, 67 och 76
Jag kan tänka mig att om mickarnas spolar är för nära strängarna kan saker som detta hända.
I så fall kanske samma snygga svar som här ovanför förklarar varför?
Och mikrofoner högt upp kan förklara varför jag hör en så bra sustain.
« Senast ändrad: 22.02.2012, 15:00:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
De dropouts du hör kanske härör från den rikliga mängden bets?
Fan vad kul att höra den. Låter hur skön som helst!
Spädde du ut betsen något innan du applicerade den?
Gitarren ser skönt helvild ut. Verkar ha varit med i många år.
Är den lackad efter betsningen? Fan vad cool den ser ut!

 :lol:Mängden bets ja det var j en kul teori - hade jag bara vetat det ... Nä spädde inget bara drog på men det är gjort ett antal ggr och borttaget ett antal ggr eftersom det blev fult bilderna är nog snyggare än i verkligheten fult och ojämnt blev det påminner om ett stycke drvved - en riktig möbelsnickare hade naturligtvis fått till det på ett helt annat sätt men jag ville ju ha lite ränder på det hela. Jo jag har lackat det tre gånger ungefär - samma sak där väntade inte ut betsen riktigt så blev tvungen att göra om några ggr.

Men visst låter den bra? Det är D'Daddario 0,10 strängar på den och inte de som följde med paketet. Någon med en Telcaster kanske kan säga något om soundet? Hade det inte varit för de där förbaskade dropoutsen så hade jag varit 100% nöjd.
Kul Eddie  den såg ju förskräcklig ut vi första kollen när du lackade,betsade men det blev ju bra behåll den nu till dina barns barn så skall du se att klenoden blir värdefull (skall det vara utan bets under volymkontrollen ) tänkte att lite estetiskt skulle va samma )
Jag fick inte till det på den plankan det är ju tre ihoplimmade plankor och den här blev antingen helt svart eller så som den är nu.

De dropouts du hör kanske härör från den rikliga mängden bets?
Fan vad kul att höra den. Låter hur skön som helst!
Spädde du ut betsen något innan du applicerade den?
Gitarren ser skönt helvild ut. Verkar ha varit med i många år.
Är den lackad efter betsningen? Fan vad cool den ser ut!
:lol:Mängden bets ja det var j en kul teori - hade jag bara vetat det ... Nä spädde inget bara drog på men det är gjort ett antal ggr och borttaget ett antal ggr eftersom det blev fult bilderna är nog snyggare än i verkligheten fult och ojämnt blev det påminner om ett stycke drvved - en riktig möbelsnickare hade naturligtvis fått till det på ett helt annat sätt men jag ville ju ha lite ränder på det hela. Jo jag har lackat det tre gånger ungefär - samma sak där väntade inte ut betsen riktigt så blev tvungen att göra om några ggr.

Men visst låter den bra? Det är D'Daddario 0,10 strängar på den och inte de som följde med paketet. Någon med en Telcaster kanske kan säga något om soundet? Hade det inte varit för de där förbaskade dropoutsen så hade jag varit 100% nöjd.

Snygg hondurasmahogny! Har för mig att man kontrollerar utseendet/resultatet bättre vid betsning med utspädd bets och att efter att föregående lager torkat väl, lägger man på nästa lager, tills man får önskad kulört/nyans/effekt. Olika utseende på resultatet (ränder, kvisthål, typ av träutseende) kan bero på val av olika typer av svamp eller pensel eller annat och hur man drar dessa över ytan då man applicerar betsen. Men, vad vet jag? Du kanske ska sandpappra slitytor och lacka ovanpå "slitaget" efteråt så ser den naturligt sliten ut, som om den varit med hur länge som helst. Såna säljs nya har jag sett.

Jag gillar ljudet men hörde inte dropouts i laptophögtalarna.
I lurarna hörde jag något knäpp några gånger - är det dropoutsen?
Är den skön i halsen att spela på? Det låter så. Låter som det finns ett skönt häng i tonen (bra sustain) även om du inte låter ett anslag klinga så länge i denna inspelning.
Hondurasgura - bra namn. Jag glömde berätta att jag slipade ner halsryggen runt 5-6 mm trodde nästan att skruven skulle dyka upp - fick den perfekt. Sustain blir på nästa låt. Tack M

Dropouts..vad är det..?

Jag tycker den låter fint.Fast det låter som om strängarna är lite för tunna,tonen liksom OOooOO(svajar i höjd)..eller du kanske bara bänder på strängen där tonerna går solo,,?

Banden kan ju vara för höga också,då brukar fenomenet bli påtaligt..Några års lirande så sliter du dom rätt,fast fila går ju snabbare om det nu är det som gör fenomenet..det kanske är det här som kallas dropouts..vad vet en norrlänning om sådana modernitetsord..

Skitbra jobbat Eddi.Jag tycker guran blev lite cult och visst,den låter tele i mina öron.

Veva in lite fler ackord svängar efter metronom så slänger jag på lite bas så får vi höra den i sitt rätta element  :D

Mike
Dropouts - klickljud utan anledning - som digital dist det existerar inte men hörs ändå. Strängarna är 010 så de är lagom men det oooar lite märkligt. Banden är helt ok. Funderar på en blueslåt - får se om jag ropar på hjälp HM tack för erbjudandet så länge.

Effektivitet!  Impad hur snabbt du fått ihop det här Eddi.  Ser ju bra ut dessutom och låter schysst.  Visst låter det tele om den
om än inte överdrivet mycket.  Lite mindre än som en ny "riktig" tele brukar låta vilket väl får anses vara bra! 

Skulle gärna vilja höra den utan chorus och med en aning OD så att det spricker upp lite. Då tycker jag att telen kommer till sin rätt!  :)    /Fuzz
Jag tycker det tog lång tid jag. Ville ju få ihop den så fort som möjligt. Jaha det låter alltså inte lika mycket tele som originalet - bra att veta men jag tycker det låter mycket jämfört med mina andra plankor i alla fall. Som sagt den här ljudsnutten var helt utan några effekter eller preampade gitarrförstärkare bara rakt in och ut.  Men jag håller med om att jag hör både reverb och något som guppar ljudet. Overdrive kommer.... tack Fuzzen så länge.

Läckert! :) Märkligt att folk betalar extra för relicade nya gitarrer - fast de känner inte Eddi!  :lol: Skämt åsido - det ser bra ut och låter som det ska om signalen är någorlunda torr. Håller med om att det vore roligt att höra hur den uppför sig med lite "tryck"! :) Det här med "svajet" på tonhöjden som HM nämner kan bero på att mickarna är för höga och att magnetfältet påverkar strängen i stället för tvärtom... Kan vara värt att kolla!^^
Ja bra förslag där jag ska kolla lite på det neck-micken ligger ca 1,5 - 2 mm från strängen när jag trycker ner på 22 bandet emedan 3-3,5 mm på bridge-micken kanske för nära. Tack Jocke

Shyrre tips: mickarna är för höga och att magnetfältet påverkar strängen i stället för tvärtom

Dropouts hörs nog vid 48, 50, 67 och 76
Jag kan tänka mig att om mickarnas spolar är för nära strängarna kan saker som detta hända.
I så fall kanske samma snygga svar som här ovanför förklarar varför?
Och mikrofoner högt upp kan förklara varför jag hör en så bra sustain.

Ja där finns dom samt på fler ställen 7 sek 12 sek 116 etc. nåt står inte rätt till hm. Tack MaxB

EDIT: Jag har lurat alla inklusive mig själv det låg ju effekter i Line6 såg jag nu trots att jag inte ville ha det så det kanske förklarar den digitala disten också.

« Senast ändrad: 22.02.2012, 22:20:36 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En lugn blues nu!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej,stundens allvar var med och sabbade med effekter..

Så låt oss höra den rent nu,samt rå fett i nåt alster,vi väntar ju..Klart avgörande om jag skall beställa en likadan,man vill ju höra liiite liksom  :wub:

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eftersom jag vet att andra går i tankar om Telecaster så lyfter jag upp den här gamla byggtråden. Byggsatsen kan klart rekommenderas men betsa inte. :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag tycker den blev fräck!   Ja, fler ljudprov vore skoj! Kan komma över med min Tweedstärkare som ju är ju gjord för telecaster mer eller mindre om du vill!   :)    /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker den blev fräck!   Ja, fler ljudprov vore skoj! Kan komma över med min Tweedstärkare som ju är ju gjord för telecaster mer eller mindre om du vill!   :)    /Fuzz
W & F Jag ska testa med att filma lite - jag har ju aldrig gjort det - kan vara kul och behövs en Tweed så vet jag att jag kan skrika till - då kanske du kan ta en titt på mina döda stereoförstärkare också :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag tycker den blev fräck!   Ja, fler ljudprov vore skoj! Kan komma över med min Tweedstärkare som ju är ju gjord för telecaster mer eller mindre om du vill!   :)    /Fuzz
W & F Jag ska testa med att filma lite - jag har ju aldrig gjort det - kan vara kul och behövs en Tweed så vet jag att jag kan skrika till - då kanske du kan ta en titt på mina döda stereoförstärkare också :D

Det kan jag göra Eddi!  Döda prylar är att föredra, i mitt gebit!  XD   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hmm , det är ju jag som var sugen på en tele... till en för mig rimlig kostnad...

Har kollat igenom byggtråden några gånger nu men är inte sugen på att bygga en gitarr...  B)
Dock var jag lite sugen på att köpa utseendet på en telecaster och eventuellt spec:ar motsvarande en sån.

Tanken är - och det borde vara en förutsättning för köp:

1) att det ska vara en skönspelad hals
2) att det ska låta bra om mikrofonerna
3) att den är shysst intonerad
4) att det ska vara en vacker pjäs (är hooked på det där gräddvita utseendet)
5) kostnaden vida underskrider 2 kkr

Det ger mig inte så mycket utrymme kanske. Har sett en som är till salu för under 1500 kr nu, som kanske uppfyller några eller alla punkter ovan.
Men å andra sidan har jag tagit fram den gamla 70-tals godingen Cort, som jag övertog på återvinningsstationen. Den uppfyller många av punkterna så vad har utseendet på en gitarr egentligen för betydelse. Singlecoil-mikrofonerna på Cort:en är intressanta, halsen är skönt lättspelad och perfekt intonerad. Att den kanske inte är vacker och inte ser ut som en gräddfärgad telecaster spelar kanske mindre roll...? Att den var gratis och redan finns här hemma, är bonus...

Det är enbart den jag använder på alla gitarrspår på:  MaxB - Songlife - låt av Christer 'Bluesslim' Strömberg

« Senast ändrad: 30.04.2016, 13:54:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Bra tråd tack för tipset. Angående bets så för att det ska bli jämt och inte jättemörkt på tvärträ så kan man pensla med äggvita och låta torka innan betsning.