Kontrollrummet

Dominant -Lydisk till V-ackord (som substutierar för I-ackord.)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Är det någon som kan hjälpa mig....
Håller på att lära mig grundläggande jazzteori och nyss fått lära mig att den Dominant-Lydiska skalan kan användas över en rad V-ackord, som substutiotionerar för I:ackord, istället för den Mixolydiska.

I Cdur spelar jag alltså den Dominant-Lydiska med grundton på G.
ÄR detta fel ????????
 för jag tycker att det låter skevt på vissa toner. Ja, nästan surt !!!!!

Hur får man teorin att fungera i praktiken.
Skall jag spela den på F istället eftersom den Dominant-Lydiska skalan börjar på 4:e tonen i Harmonisk moll ?????

mvh
« Senast ändrad: 20.01.2012, 13:25:24 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag skrev svarat på frågan själv-har testat nu och man börjar på 4:e tonen i Harmonisk moll..
Så problemet är löst-det är det som låtit rent av surt i mina låtar. Korrigerar Riff Machine nu (så då är det ju inte längre en riktig impro-men det låter rätt i a f.)
Nu fick ni en jazzhemlighet gratis !!!!!


mvh
« Senast ändrad: 20.01.2012, 12:59:34 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Är detta musik eller teoretisk fysik?   :D
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Är detta musik eller teoretisk fysik?   :D

"Teoretisk musik" og "teoretisk fysik" är kanskje ikke så olika  :)


-Robert


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Ne.  Matematiker är ofta musikaliska.  :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Håller på att lära mig grundläggande jazzteori och nyss fått lära mig att den Dominant-Lydiska skalan kan användas över en rad V-ackord, som substutiotionerar för I:ackord, istället för den Mixolydiska.
I Cdur spelar jag alltså den Dominant-Lydiska med grundton på G.
ÄR detta fel för jag tycker att det låter skevt på vissa toner. Ja, nästan surt !!!!!
Hur får man teorin att fungera i praktiken.
Skall jag spela den på F istället eftersom den Dominant-Lydiska skalan börjar på 4:e tonen i Harmonisk moll ?
Jag skrev svarat på frågan själv-har testat nu och man börjar på 4:e tonen i Harmonisk moll..
Så problemet är löst-det är det som låtit rent av surt i mina låtar. Korrigerar Riff Machine nu (så då är det ju inte längre en riktig impro-men det låter rätt i a f.)
Nu fick ni en jazzhemlighet gratis !!!!!

Det här är inte musik för mig.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Wow.


 :D
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det någon som kan hjälpa mig....
Håller på att lära mig grundläggande jazzteori och nyss fått lära mig att den Dominant-Lydiska skalan kan användas över en rad V-ackord, som substutiotionerar för I:ackord, istället för den Mixolydiska.

I Cdur spelar jag alltså den Dominant-Lydiska med grundton på G.
ÄR detta fel ????????
 för jag tycker att det låter skevt på vissa toner. Ja, nästan surt !!!!!

Hur får man teorin att fungera i praktiken.
Skall jag spela den på F istället eftersom den Dominant-Lydiska skalan börjar på 4:e tonen i Harmonisk moll ?????

mvh

Undra om du inte tänker galet. Dominant-lydisk i C-dur börjar på C? Fast om du ska ersätta den vanliga mixolydiska skalan (G A H C D E F G) så är det ju rätt att det börjar på G ja fast du då höjer C till C#.

För er andra som undrar. En c-dur skala och en g-mixolydisk skala innehåller exakt samma toner, bara att man börjar på olika toner. Se g-mixolydisk ovan. En dominant-lydisk däremot är en blandning av mixolydisk och lydisk skala. En c-dur skala och en f-lydisk skala innehåller exakt samma toner. Det som skiljer en mixolydisk skala från en durskala är att sjunde tonen är sänkt. Det som skiljer en lydisk skala från en durskala är att fyran är höjd. Följaktligen innehåller en dominant-lydisk skala höjd fyra och sänkt sjua och skulle passa utmärkt att använda över tex ett Gb57-ackord vilket inte är ett särskilt ovanligt ackord ens i pop och rock. Det funkar ju att bara tjoa vidare i nån enklare skala också, men det blir ju inte så jazzigt om det är det man är ute efter.

Om du nu är inne på modal improvisation så analyserar man ju ackord för ackord och då är man ju lite fri att använda vad man vill för skalor egentligen, bara det passar till resp. ackord.

Jo MaxB. Jazz är faktiskt musik. Och det finns teori även bakom din "musik". Bara att du lärt dig den genom en annan metod än den teoretiska vägen ;)

pxm: Kul för dig att du håller på med teori och läser mycket kring det, men ärligt talat så är dina improvisationer och låtar än så länge väldigt "röriga" i brist på bättre uttryck. Hade jag varit som du så hade jag fortsatt förkovra mig i teorin, men kanske inte försökt klämma in hundrasjuttioelva ackord och skalor i alla låtar, utan mer göra något enkelt istället tills tekniken sitter.

Jazza på!!!

 :D
« Senast ändrad: 20.01.2012, 17:41:56 by Wernborg »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har väl tragglat igenom nån Harmonilära - grundkurs 1A men detta var något i hästväg! Tack för bra förklaringar Wernborg och den där jazzskalan skulle vara kul att testa.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Det här är inte musik för mig.
Jo MaxB. Jazz är faktiskt musik. Och det finns teori även bakom din "musik". Bara att du lärt dig den genom en annan metod än den teoretiska vägen ;)
Jazza på!!!
 :D

Jag förstår och respekterar att teorin finns där bakom. Jag menade att orden jag läste inte väcker den musikaliska ådran i mig. Om nån musikaliskt skulle försöka närma sig mig med dylika ord, skulle jag närmast bli avtänd och lägga ifrån mig gitarren och vänta tills inspirationen återvänder  B) Ja' ba' jazza' på - utan att fatta hur...  :wub:
« Senast ändrad: 20.01.2012, 18:16:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Citera
Det här är inte musik för mig.
Jo MaxB. Jazz är faktiskt musik. Och det finns teori även bakom din "musik". Bara att du lärt dig den genom en annan metod än den teoretiska vägen ;)
Jazza på!!!
 :D

Jag förstår och respekterar att teorin finns där bakom. Jag menade att orden jag läste inte väcker den musikaliska ådran i mig. Om nån musikaliskt skulle försöka närma sig mig med dylika ord, skulle jag närmast bli avtänd och lägga ifrån mig gitarren och vänta tills inspirationen återvänder  B) Ja' ba' jazza' på - utan att fatta hur...  :wub:


Förstå musik är en sak. Att diskutera musik kräver någon form av gemensam grund, helt enkelt en utgångspunkt eller teori. Inget är bättre eller finare än det andra. Personligen beundrar jag personer som kan spela utan att ha någon teori om hur de gör, de bara gör det. Å andra sidan beundrar jag personer som kan analysera det hela och skapa en teori. Båda sakerna leder ofta till sköna "Aha"-upplevelser.

Ett standardiserat sätt att "skriva" musik är genom noter. Men många kan inte just det sättet att "skriva" ned sina anteckningar om musik, utan använder egna metoder. Numera används "tabulatur" ofta. Det är helt enkelt en annan standard.

Den standard vi har använt i Europa under lång tid bygger på Dur- (och moll-) skalor i 1/2 tons skalor. Andra skalor finns men blir lätt krångliga i ordinarie notskrift. I Österlandet används ofta 1/4 toner. Hur skriver de? Hur skriver man jazz? I blues/rock skulle vi kunna använda ett enklare sätt att skriva. Kanske är det därför tabulatur blir allt populärare?
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg