Kontrollrummet

Klaviatur, vad skaffa?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Hittar inget någorlunda färskt om detta så jag gör en ny tråd.

Jo, jag behöver någon form av klaviatur för att dels lära mig spela och dels för att ha i inspelningssituationer hemmavid.
Jag kör med Ableton Live så ett midikeyboard skulle funka även om det inte är någon nackdel ifall det skulle finnas inbyggda ljud också.
Vill ha 61-tangenter då jag har insett att det blir optimalt för mig.  Har inte plats för ett fullstort och mindre känns fel om man ska lära sig spela(?).
Budget då?  Ja inga 20000kr iaf. utan snarare 2-4kkr på ett ungefär.       Jag har kollat på ett par st. men inget föll mig i smaken. 

När detta är löst kommer nästa fråga - Hur lär man sig spela?!    :D     /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Jay Thomas

  • Gäst
Tror att det inte är så lätt att svara på. Dels för att en klaviatur är personlig, det den ena gillar, ogillar den andra, dels för att tom en bra ren midiklaviatur springer lätt upp i 5-6 kkr. Skulle föreslå att du åker till 4Sound Fridhemsplan (g:a Förstärdoktorn) och spelar igenom några där.

Std är annars pitch bend och modulationshjul samt anslagskänslighet. Vill du har "aftertouch", som ofta "svänger till" ljudet, får du lägga på ännu mer. Många brukar också tipsa om att köpa en riktigt, men beggad synt i fall som detta.

Mina fem ören.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yamaha E303 tycker jag känns bra men det kanske inte tillverkas eller säljs längre?
Anslagskänsligt men ingen pitch bend. Troligen för plastigt för många.
Pianoljud:

Flera ljud

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tack för tips!  Jo jag har fått rådet att skaffa en beggad synth också.  Kan bli.   
Annars gillar jag ofta Yamahas pianoljud måste jag säga. Har kollat lite på deras nya serie "Piaggiero" som verkar schysst.



Dom har midi in/out men bara phonesutgång.  Går iofs. att använda om det skulle vara aktuellt.     

Flera tips tack!  :)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg kjøpte nylig en gammel begagnat Korg 01/WFD med flight case for ca. 2 knok for å ha liggende og for å lære meg å spille. Jeg tror den har 61 tangenter, men jeg husker ikke helt.
Den har stått i sin flight siden dess, men jeg alt i alt må jeg nok være godt fornøyd med den.
Den har även tilogmed 720k floppy stasjon!!  :)

-Robert


Jay Thomas

  • Gäst
Och sedan kom vi in på ämnet, fullvägda, halvvägda och ovägda tangenter... Mycket synt och orgel = MAX halvvägda. Till största delen piano = MINST halvvägda, helst fullvägda för känslan.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Om man skall köra allt möjligt, synth orgel, trumprogramering så undvik vägda tangenter.  M-audio tycker jag är riktigt bra
inga drivers behövs bara plug & play. De exemplar jag har haft ha fungerat felfrit och tycks hålla bra kvalitet.
Mitt tips! ca 3500 hos tysken. Kanon att styra plugga med.... :)



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om man skall köra allt möjligt, synth orgel, trumprogramering så undvik vägda tangenter.  M-audio tycker jag är riktigt bra
inga drivers behövs bara plug & play. De exemplar jag har haft ha fungerat felfrit och tycks hålla bra kvalitet.
Mitt tips! ca 3500 hos tysken. Kanon att styra plugga med.... :)


Axiom med semivägda va? Kan skriva under på detta tips. Det blir mitt nästa keyboardköp, det är verkligen jätteskönt att spela på. Fungerar förvånansvärt bra till piano också. Jag har alltid tidigare hävdat beggad synth, men tror inte på det längre om man ska klara prislapp på under 5000 och kravet på bra tangenter finns.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Om man skall köra allt möjligt, synth orgel, trumprogramering så undvik vägda tangenter.  M-audio tycker jag är riktigt bra
inga drivers behövs bara plug & play. De exemplar jag har haft ha fungerat felfrit och tycks hålla bra kvalitet.
Mitt tips! ca 3500 hos tysken. Kanon att styra plugga med.... :)


Axiom med semivägda va? Kan skriva under på detta tips. Det blir mitt nästa keyboardköp, det är verkligen jätteskönt att spela på. Fungerar förvånansvärt bra till piano också. Jag har alltid tidigare hävdat beggad synth, men tror inte på det längre om man ska klara prislapp på under 5000 och kravet på bra tangenter finns.

Intressant!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Om man skall köra allt möjligt, synth orgel, trumprogramering så undvik vägda tangenter.  M-audio tycker jag är riktigt bra
inga drivers behövs bara plug & play. De exemplar jag har haft ha fungerat felfrit och tycks hålla bra kvalitet.
Mitt tips! ca 3500 hos tysken. Kanon att styra plugga med.... :)


Axiom med semivägda va? Kan skriva under på detta tips. Det blir mitt nästa keyboardköp, det är verkligen jätteskönt att spela på. Fungerar förvånansvärt bra till piano också. Jag har alltid tidigare hävdat beggad synth, men tror inte på det längre om man ska klara prislapp på under 5000 och kravet på bra tangenter finns.

Ja,semivägda, och lätt som en plätt att adressera pluggparametrar, learn å bara vrida på vald ratt  :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Var precis inne på ljudfront-butiken (www.ljudfront.se) och snackade lite och dom rekommenderade också Axiomen.  Dessutom fick jag efter jag förklarat vad jag ska ha tingesten till två rekommendationer till.

Ena var modellen under som heter Axiom utan Pro då den har i princip lika bra tangenter och features. 
Det som skiljer är att man får assigna funktioner lite mer manuellt men i mitt fall rör det sig om en gång
och det kan man väl leva med.



Den andra var ett CME UF60 som dock inte har drumpads men som är mycket robust och sköntspelat enligt utsago.


Skall ut på stan och fingra vidare så får vi se!   Tack för alla tips.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Var precis inne på ljudfront-butiken (www.ljudfront.se) och snackade lite och dom rekommenderade också Axiomen.  Dessutom fick jag efter jag förklarat vad jag ska ha tingesten till två rekommendationer till.

Ena var modellen under som heter Axiom utan Pro då den har i princip lika bra tangenter och features. 
Det som skiljer är att man får assigna funktioner lite mer manuellt men i mitt fall rör det sig om en gång
och det kan man väl leva med.



Den andra var ett CME UF60 som dock inte har drumpads men som är mycket robust och sköntspelat enligt utsago.


Skall ut på stan och fingra vidare så får vi se!   Tack för alla tips.   /Fuzz



Tänk bara på att CME e kända för att ha usla drivrutiner. Det är mången CME-keyboards som åkt ut genom fönster (öppna) :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Var precis inne på ljudfront-butiken (www.ljudfront.se) och snackade lite och dom rekommenderade också Axiomen.  Dessutom fick jag efter jag förklarat vad jag ska ha tingesten till två rekommendationer till.

Ena var modellen under som heter Axiom utan Pro då den har i princip lika bra tangenter och features. 
Det som skiljer är att man får assigna funktioner lite mer manuellt men i mitt fall rör det sig om en gång
och det kan man väl leva med.



Den andra var ett CME UF60 som dock inte har drumpads men som är mycket robust och sköntspelat enligt utsago.


Skall ut på stan och fingra vidare så får vi se!   Tack för alla tips.   /Fuzz



Tänk bara på att CME e kända för att ha usla drivrutiner. Det är mången CME-keyboards som åkt ut genom fönster (öppna) :)

Den utan Pro har jag å funkar kalas! Undrars om man kan köra CME:n via midi-ingång istället för USB? Funkar det, alltså alla funktioner, så e ju CME prisvärd.. :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ja jag tror också att CME:n är prisvärd (utan att veta det där med midin).  Just nu låtar det åt Axiomen dock.  /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja jag tror också att CME:n är prisvärd (utan att veta det där med midin).  Just nu låtar det åt Axiomen dock.  /JEH

Ja, det tror jag är klokt!  :)


Utloggad MrVoice

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Jag köpte Axiom'en av killarna på ljudfront och är mycket nöjd. Det var dock den nyare modellen "generation 2" men det är väl antagligen den du har tittat på också. Vet att dom hade 1 kvar på lagret :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Coolt!  Jo jag har sagt åt dom och beställa hem en åt mig.  Ska nog dra förbi idag och kolla om den har kommit in!   :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Sådär, då är Axiomen hemma. Verkar schysst! /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grattis!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tackar tackar! Nu ska jag bara lära mig spela någorlunda. Hur gör man då?? :o /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MrVoice

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Tackar tackar! Nu ska jag bara lära mig spela någorlunda. Hur gör man då?? :o /JEH

Grattis :)

Jag har plöjt igenom denna nu sen i julas. Tycker att det har funkat mycket bra.

http://www.pianolessons.com/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tackar tackar! Nu ska jag bara lära mig spela någorlunda. Hur gör man då?? :o /JEH
Grattis :)
Jag har plöjt igenom denna nu sen i julas. Tycker att det har funkat mycket bra.
http://www.pianolessons.com/

Jag kollade de tre första och gillar upplägget! Tack för tipset! Fuzzbub, börja här!

http://www.pianolessons.com/

Nu förstår jag vad som menas om nån snackar om en Chord-progression 1 4 5.
« Senast ändrad: 21.01.2012, 14:05:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag ska definitivt kolla in den sidan!  Tackar Mr Voice för tipset och Max för uppmuntran!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed