Kontrollrummet

Bhard - Stråktrio nr. 1

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Första försöket på det här forumet  :ph34r:

Skaffade nyligen Dan Deans Solo Strings Advanced, och fick idén om att göra ett stycke enbart med denna plug. Att det blev lite barock har kanske också att göra med att jag tycker att instrumenten har en klang åt det hållet. Särskilt originellt är det väl inte, möjligen går det ändå att höra ett litet stänk av finländskt svårmod i stycket?

Är inte riktigt säker på vad som menas med "färdig demo", men helt oslipat är det väl inte?  Har åtminstone lagt ner lite tid på att få tonföljderna att kännas rätt.

Och, ja, namnet på låten blev förstås inte särskilt fantasifullt... (Tänkte lägga till cmoll, men vågade inte  :( )



LÅTNAMN: Stråktrio nr. 1
ARTIST/GRUPP: Bhard
GENRE:Melankolisk finländsk barock
LÅTLÄNGD: 2.46
KOMPOSITÖR: Bhard
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3


Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jättefint Bhard så mycket av det finska svårmodet tyckte jag inte att jag hörde snarare något medeltida europa men vad vet jag om det finländska svårmodet förutom att exet var finska och ja svår på nåt sätt.
Att lägga upp på färdiga innebär i princip att man är klar med allt - att lägga upp på halvfärdiga innebär oftast att man är vaken för förändringsförslag - i det här fallet skulle jag i så fall sagt att det behövs mer rum på allt och att basen gott kunde höjas en aning - men nu låter jag bli det :D
Välkommen till KR Bhard
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag pratar varken finska - om finska - eller svårmod  ;)

Jag gillar livet i stråkarna och jag gillar rummet de befinner sig i. I ett sånt här stycke skulle det också passa att ha med nån del som har långa svepande stråkmelodier men detta är attans så fint som det är.

Skönt att bjudas på sån här fin musik på lördagsmorgonen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jättefint Bhard så mycket av det finska svårmodet tyckte jag inte att jag hörde snarare något medeltida europa men vad vet jag om det finländska svårmodet förutom att exet var finska och ja svår på nåt sätt.
Att lägga upp på färdiga innebär i princip att man är klar med allt - att lägga upp på halvfärdiga innebär oftast att man är vaken för förändringsförslag - i det här fallet skulle jag i så fall sagt att det behövs mer rum på allt och att basen gott kunde höjas en aning - men nu låter jag bli det :D
Välkommen till KR Bhard

Hej Eddi

tack för kommentarerna. Just det, mera rum och bas. Basen håller jag medvetet låg eftersom jag inte känner mig riktigt säker på just det här stråkbibliotekets cello (har en annan post om detta på forumet). Beträffande rummet, antar jag att du att du menar pauser (eller menar du reverb?). Jag experimenterade faktiskt med att sätta in lite pauser mellan melodilinjerna, men jag kunde inte komma på någonting som kändes rätt, så jag tog bort dem. Men självfallet skulle en riktig trio hålla lite pauser, jag tror också jag kan gissa mig till var.

Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jag pratar varken finska - om finska - eller svårmod  ;)

Jag gillar livet i stråkarna och jag gillar rummet de befinner sig i. I ett sånt här stycke skulle det också passa att ha med nån del som har långa svepande stråkmelodier men detta är attans så fint som det är.

Skönt att bjudas på sån här fin musik på lördagsmorgonen.


Hej MaxB

trevligt att höra det där. Jag har hållit på med Midi-musicerandet i 6-7 år och haft en hel del nybörjarsvårigheter att tampas med (postat en del tidigare försök på Studio forum, men under annan signatur). Bara att förstå hur Cubase fungerar tar ju flera år om man börjar helt från början  :rolleyes:. Det är egentligen först nu som jag tycker att det börjar låta lite rätt (det förlösande var insikten att man kan skriva rakt in i pianorollen, så att man också ser vad man gör).
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med rum menar jag reverb i detta fall. Jag upplever att jag sitter i orkestern när jag lyssnar i stället för att lyssna från åskådarplats.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Med rum menar jag reverb i detta fall. Jag upplever att jag sitter i orkestern när jag lyssnar i stället för att lyssna från åskådarplats.

Ok, du har säkert rätt. Kan kanske bero på att jag jobbar med hörlurar?
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Så vackert - jag blir ju riktigt svårmodig...^^ Nåja, det lär ju finnas botemedel...  :lol: Bra jobbat! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är fint stråkljud. Mycket Telemann eller Purcell i det här :)

Nu tycker jag inte det helt och hållet är barockt, men snygga variationer på det melankoliska temat. Men jag skulle nog fila lite mer på dem framåt slutet. Man skulle kunna tänka sig ett snabbare parti också, även om det inte exakt är nödvändigt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fint stycke. Tycker inte att det behövs mer rymd.
Men det är lite för långt och kortkvistigt för min smak.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Det är fint stråkljud. Mycket Telemann eller Purcell i det här :)

Nu tycker jag inte det helt och hållet är barockt, men snygga variationer på det melankoliska temat. Men jag skulle nog fila lite mer på dem framåt slutet. Man skulle kunna tänka sig ett snabbare parti också, även om det inte exakt är nödvändigt.

Hej Dividend

jag tänkte i första hand på Bach, men Telemann och Purcell kan vara närmare. Jo, jag hade också en känsla av att det inte var helt och hållet barockt, det var det som föranledde kvalifikationen "finländsk" (någon egentlig finländsk barockmusik finns väl inte  :huh:). Och jo, man kunde säkert återvända lite mera till inledningen i slutet, om det var så du tänkte.
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vackert vackert!

Svensk polisfilm tycker jag.  :D

Inga direkta tips att komma med.


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Väldigt tjusigt spår. Har själv försökt några gånger på nakna stråkar, men det är så himla svårt att få autentiskt att jag gett upp. Så hatten av, kort och gott. Mkt bra jobbat!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Snygga stråkljud och fina harmoniföljder :P
Tycker mycket om idén, men det känns som att nån variation skulle in här.

Värd att byggas på mer :rolleyes:

Fint att lyssna på, och som sagt, lite Purcell hörs här och honom gillar vi oxå!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jomenvisst. Finfint... lite mer variation kunde det väl vara. Nu svalnar intresset en bit in i låten.
När nån säger finskt tänker jag på Sibelius men honom fann jag inte här. Han är väl ute och reser. Hans hus är inslaget i byggplast (jag bor några kilometer ifrån Ainola, Sibelius hem, som renoveras för tillfället).

Space

Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Om man tar det i omvänd ordning så är det ett bra slut. Temat börjar strax dessförinnan ha satt sig, och man har vant sig vid att det är lite obestämd dur/mollväxling. Men stycket lider lite av enformighet, tycker jag. Pluggen låter bra, väldigt naturlig. Håller med tidigare talare om Purcell, speciellt hans fantasier.
DON'T PANIC


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Sampspelt till tusen och mycket bra. Ni trakterar instrumenten väldigt fint.
Nu lyssnar inte jag så mycket på klassiskt men i mina öron finns barocken där.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/