Kontrollrummet

Crackad DAW licensierad VST

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det här är en stor fråga, tyvärr innebär piratmarknaden att många tankar hem de bästa och dyraste programmen och pluggarna och kör på med dom. Sedan hävdar man att man aldrig skulle ha råd att köpa sina program trots att det finns mindre och billigare program och plugar! Men det tror jag handlar om okunskap kombinerat med enkelhet.
- och så tycker fultankarna dessutom att programmen är för komplicerade - och då är de "dåliga"... :rolleyes:
Många program och pluggar har demoversioner som man kan testa under en tid. Så brukar jag göra eftersom jag inte vill ha in några piratversioner i min maskin.
Själv tycker jag att Photoshop är för dyrt för det jag behöver det till. Det innebär inte att jag fultankar Photoshop, utan jag har köpt Photoshop Elements istället. Funkar helt perfekt för mig. :)
När det gäller Cubase, så kör jag med värstingversionen, egentligen främst för att jag alltid har gjort det och det går inte att uppgradera till en lägre version, men egentligen hade jag nog klarat mig bra med Artist eller rentav Elements där också - och det hade nog en förkrossande majoritet av alla Cubase-användare också gjort även om de inte skulle erkänna det ;) - och Elements är ju inte särskilt dyrt... Jag är också säker på att de flesta klarar sig bra med de plugineffekter som följer med DAW-programmet från början - och därför egentlgen aldrig behöver köpa några tredjepartspluggar (där de bara letar efter presets som låter bra, istället för att lära sig hur det fungerar... :rolleyes:). När det gäller virtuella instrument kan det däremot vara svårare och man kan behöva komplettera efter egen smak.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


fettmule

  • Gäst
Sen finns ju program som reaper som så vitt jag förstår går att köra i utvärderingsläget i princip hur länge som helst. Utöver det så finns ju så stor konkurrens nu så många program är ju löjligt billiga jämfört med för bara några år sedan. När det gäller Logic så halverades priset först och nu kan man köpa en version utan loopar och lite annat lull lull för ytterligare ca halva priset av förra sänkningen. Samma program dock. Sen finns ju en uppstickare Harrison Mixbus som ser väldigt väldigt kompetent och prisvärt ut som man nu oxå släppt i en PC version som väl då rimligtvis borde fixa vst. Ardour är väl oxå helt gratis tror jag men jag är osäker på om det finns i en PC version.

Det följer ju oxå med ganska ok versioner med många ljudkort så det finns ju alternativ till crackat om man vill.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sen finns ju program som reaper som så vitt jag förstår går att köra i utvärderingsläget i princip hur länge som helst.

Stämmer bra. Jag körde på shareware-varianten länge, tills jag tröttnade på splashen som bad mig köpa programmet.  :D


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Jag körde crackad Cubase fram till 4:an. Sen köpte jag den, körde sen crackad 5:a ända tills 6:an kom.  Tyckte väl själv att när jag började tjäna pengar på studion, då hade jag fanimig råd att bara köra legitima program också. Om det endast är på hobbybasis, kör crackat om du absolut inte har råd. Så!
-=Signatures are for pussies=-


fettmule

  • Gäst
Man ska nog inte heller underskatta risken att fastna i nätet när det gäller nertankning dom verkar vara på lite över hela världen nu. SOPA debatten eller vad det heter i staterna gjorde ju att vissa söktjänster helt enkelt i protest stängde ner ett tag.

Kanske kan vara nåt att tänka på oxå. Dom statuerar ju exempel i avskräckande syfte så då kan ju vem som helst oavsett omfattning bli den dom gör det med.