Det här är en stor fråga, tyvärr innebär piratmarknaden att många tankar hem de bästa och dyraste programmen och pluggarna och kör på med dom. Sedan hävdar man att man aldrig skulle ha råd att köpa sina program trots att det finns mindre och billigare program och plugar! Men det tror jag handlar om okunskap kombinerat med enkelhet.
- och så tycker fultankarna dessutom att programmen är för komplicerade - och då är de "dåliga"...

Många program och pluggar har demoversioner som man kan testa under en tid. Så brukar jag göra eftersom jag inte vill ha in några piratversioner i min maskin.
Själv tycker jag att Photoshop är för dyrt för det jag behöver det till. Det innebär inte att jag fultankar Photoshop, utan jag har köpt Photoshop Elements istället. Funkar helt perfekt för mig.

När det gäller Cubase, så kör jag med värstingversionen, egentligen främst för att jag alltid har gjort det och det går inte att uppgradera till en lägre version, men egentligen hade jag nog klarat mig bra med Artist eller rentav Elements där också - och det hade nog en förkrossande majoritet av alla Cubase-användare också gjort även om de inte skulle erkänna det

- och Elements är ju inte särskilt dyrt... Jag är också säker på att de flesta klarar sig bra med de plugineffekter som följer med DAW-programmet från början - och därför egentlgen aldrig behöver köpa några tredjepartspluggar (där de bara letar efter presets som låter bra, istället för att lära sig hur det fungerar...

). När det gäller virtuella instrument kan det däremot vara svårare och man kan behöva komplettera efter egen smak.