Forum > Demolåtar
Asti & JT - En vilja att förstå
Asti:
Gjorde ett test med gitarr för att accentuera harmonierna, men försöka behålla närvaron i sången......
Funkar det? Höjde också den oprocessade sången något för att göra texten lite tydligare.
http://www.box.com/s/y4buzkhxjzc81ahe49yh
Fick hjälp av JT att utveckla detta! Snygg övergång i slutet till "vanlig" sång.....
Ville testa vocodern i Cubase och tog ett sångspår från en gammal låt.
Jag gjorde ett spår med vocodern på sången och ett spår med den ursprungliga sångfilen opåverkad.
Är mixen av dom lagom? Man kanske ska utveckla vocoderspåret med fler stämmor....?
Räcker arret eller ska det till t.ex en plockande akustisk gitarr? Ska trummorna bort?
Titel: En vilja att förstå
Artist: Asti & JT
Text & Musik: Asti & JT
Längd: 3:39
År: 2012
equality:
Kul att du testar nya grepp! Har ju hört den här fina låten tidigare. Electronicatrummorna passar ju fint till vocodern men skall den ligga på hela tiden? Kan tycka att den känns lite påträngande men stämmorna blir fina och ger pondus eller har du lagt till extra stämmor? Ger lite acappellafeeling. Jag skulle kunna tänka mig successiva pålägg och då enbart synthar för att behålla det "moderna soundet" (i brist på bättre benämning). JT kan ge tips.
Asti:
--- Citat från: equality skrivet 18.01.2012, 23:46:23 ---Kul att du testar nya grepp! Har ju hört den här fina låten tidigare. Electronicatrummorna passar ju fint till vocodern men skall den ligga på hela tiden? Kan tycka att den känns lite påträngande men stämmorna blir fina och ger pondus eller har du lagt till extra stämmor? Ger lite acappellafeeling. Jag skulle kunna tänka mig successiva pålägg och då enbart synthar för att behålla det "moderna soundet" (i brist på bättre benämning). JT kan ge tips.
--- Slut citat ---
Tyckte den här låten i makligt tempo passade som testobjekt. :)
Jag har hittills varit inne på att det bara ska vara ett enkelt trumkomp, för att vocodern
ska höras ordentligt. Trummorna skulle iofs kunna tystas i vissa partier....
Jag har inte lagt på några stämmor, utan det är bara leadsången + vocoder.
Testade att lägga ett elgitarrplock, men det kändes malplacerat.
Det kanske finns passande synth-ljud, som skulle komplettera utan att dränka vocoder-effekten....
Tack för lyssning och tips!
/Asti t.f. röstförvrängare
bjurte:
RoboCop är det du ??? :huh: :lol:
Låter skitfräckt det här,gillar nakenheten i detta och gitarrer är inte välkomna här... :angry:
En vaniljmjuk 'stråkmatta' diskret i bakgrunden kanske,det räcker nog.
Bjurte/ t.f. 'Automatic lover'
Asti:
--- Citat från: bjurte skrivet 19.01.2012, 14:25:49 ---RoboCop är det du ??? :huh: :lol:
Låter skitfräckt det här,gillar nakenheten i detta och gitarrer är inte välkomna här... :angry:
En vaniljmjuk 'stråkmatta' diskret i bakgrunden kanske,det räcker nog.
Bjurte/ t.f. 'Automatic lover'
--- Slut citat ---
Nej, jag är Vo Coder, Ry's brossa! :rolleyes:
Jag tror som du att det ska vara något "soft", som inte förtar vocodern.
Stråkar kan funka, kanske cello...
Tack för lyssning och rekommendation!
/Asti t.f. vindflöjel
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida