Kontrollrummet

1up-In Hell (We Can't all be Angels)

1up · 13 · 19773

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låtlänk: http://www.yourfilelink.com/get.php?fid=345097

Det kommer bli jobbigt att få hem filen. 3 sidor ska ni komma vidare till typ. Klicka bort banners och skit. Tyvärr. :/ Min vanliga server är stängd pga överutnyttjande. Tillfälligt.

Visst suger det mesta, men hur göra bättre? Det är frågan världens ledare ställer sig samtidigt som de kliar sig i pannan och undrar vart klockan tagit vägen.

Inspirationen för sången är alltså för försök till kraft och vokalt experimenterande med rikare uttryck än vad som brukligt tillåts på radio. Ingen kritik finns att hämta mellan raderna anförd till inspirationskällan, snarare tvärtom!

Ynot? Rhytmgitarrläggning? Snälla :D

Other ideas?
« Senast ändrad: 16.06.2007, 02:44:47 by 1up »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
LÅter nånting som en pubertal nick cave på syra :)

Bakgrunder, framförallt gitarr och det stompiga kompet påminner om nåt engelskt 70-talsband, inte fel alls.

Sången då?  Tja, det låter inte vackert medger jag, men om du skalar av de ljusare vansinnesgrejjorna, så tror jag att det kan funka. Ett sips kan vara att effekta sån här crazy-sång på nåt sjukt sätt, då brukare det av nån anledning låta mer "naturligt".

JAg hade nog försökt att bygga på det som finns en vers, kanske på med en schysst tamburin i första refräng och andra vers, fär att stoppa dit nån status-quo-gura som tuggar i andra refräng o framåt.

kanske :)


Tycker snutten låter bra dock, minus den lite väl yviga sången då...som kan fås skitbra med liiiiiite sordin.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
LÅter nånting som en pubertal nick cave på syra :)

Bakgrunder, framförallt gitarr och det stompiga kompet påminner om nåt engelskt 70-talsband, inte fel alls.

Sången då?  Tja, det låter inte vackert medger jag, men om du skalar av de ljusare vansinnesgrejjorna, så tror jag att det kan funka. Ett sips kan vara att effekta sån här crazy-sång på nåt sjukt sätt, då brukare det av nån anledning låta mer "naturligt".

JAg hade nog försökt att bygga på det som finns en vers, kanske på med en schysst tamburin i första refräng och andra vers, fär att stoppa dit nån status-quo-gura som tuggar i andra refräng o framåt.

kanske :)


Tycker snutten låter bra dock, minus den lite väl yviga sången då...som kan fås skitbra med liiiiiite sordin.



Jättebra kommentarer!

Ska pröva sordin!

Kul du gillar det mesta :D

Låten är modellerad efter Curtis Mayfield's 'Move on up' och AC/DC's lite fläskiga sound. Så 70-talet hörde du. :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okey 1up!

Så låter det alltså i discohelvetet! :D Kan konstatera att alstret låter intressant och låter vänta på följande snutt. En b-del med reggaeorgel och umpa umpa bas kanske. DEn illamående solisten kunde ju sättas lite längre bak tillasammans med änglakören.
I väntan på följande snutt

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Okey 1up!

Så låter det alltså i discohelvetet! :D Kan konstatera att alstret låter intressant och låter vänta på följande snutt. En b-del med reggaeorgel och umpa umpa bas kanske. DEn illamående solisten kunde ju sättas lite längre bak tillasammans med änglakören.
I väntan på följande snutt

h.  JOhan

Jamen! Så låter det i discohelvetet! Så nu måste vi alla vara snälla pojkar och flickor. :)

Okey, jag kan sänka nivån på sången då. En änglakör var faktiskt ett riktigt bra förslag!

Blir lite osäker, så undrar vänligt är du seriös med förslaget om B-delen?

Tack för lyssning!

edit:

Eftersom det kommit in förslag på att få se texten så kommer den här:

CHORUS   
------
In hell
we can't all be angels


VERSE 1
-------
when you fly away from life,
when you set yourself aside,
summer winds will bear you up,
and summer rain will tease you

when you set yourself on fire,
when your trident glows like wire
go ahead and say "it glows"
now, do your math, your future blows


VERSE 2
-------
When you check out your new place
when you gaze up in the mirror,
harps will sound to your delight,
and the queen will top your dinner

when you step inside the door,
then you feel the heated floor,
go ahead and recieve the caning,
the accordians will be playin'

Emu: Har du förslag på någon bra sordineffekt i SX2? Osäker på vad du menar, men vill gärna testa.
« Senast ändrad: 17.06.2007, 15:41:49 by 1up »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Knasigt. Som låt betraktat tror jag det kan bli nåt, men du får rycka upp dig eller låta nån annan sjunga  :lol: Nu blir det bara knasteater. Keep on rockin, liksom... typ.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Knasigt. Som låt betraktat tror jag det kan bli nåt, men du får rycka upp dig eller låta nån annan sjunga  :lol: Nu blir det bara knasteater. Keep on rockin, liksom... typ.

Tack för lyssning! Har du något exempel på bra sång i liknande genre som jag kan hitta inspiration från?

Refrängernas galenskap ska tonas ned. Vers 3 skriven och text till stick skriven.

Jag är ju inte så seriös i den meningen att skapa strömlinjeformad musik. Naturligtvis vill man det ska vara njutbart, men 1ups humorösa underton stannar kvar. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ok. låter bra, men tona ner det teatraliska. jag tro att detta kan bli jättebra.
« Senast ändrad: 18.06.2007, 02:48:44 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Knasigt. Som låt betraktat tror jag det kan bli nåt, men du får rycka upp dig eller låta nån annan sjunga  :lol: Nu blir det bara knasteater. Keep on rockin, liksom... typ.

Tack för lyssning! Har du något exempel på bra sång i liknande genre som jag kan hitta inspiration från?

Refrängernas galenskap ska tonas ned. Vers 3 skriven och text till stick skriven.

Jag är ju inte så seriös i den meningen att skapa strömlinjeformad musik. Naturligtvis vill man det ska vara njutbart, men 1ups humorösa underton stannar kvar. :)

Du sa det själv. AC/DC till exempel.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
skall kolla på lite gura ;)
visst kunde det behövas lite tyglar o lite mindre vanssine på sången i  början ... men vem äör jag att prata om sådant lol...lite kort men men kan ju bara bli längre ....

nyot
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar weirdo-idéer och det finns nåt här som kan bli bra. Kompet är lysande, skönt sound och harmonier. Sången känns inte seriös mot det du vill uttrycka iaf inte i början, tar sig efter tag. Kan bli spännande att följa.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
För sjutton gubbar, 1up. Du måste göra den här FÄRDIG!!! NU!!!

Den skall bli färdig om jag så skall sjunga själv :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tackar för alla fina kommentarer!

ynot: Gitarr vore gönice. :)

wernborg: yes, AC/DC. Lyssnade på stiff upper lip. Den är mycket vassare. Har kommit på lite förbättringsvägar.

Inledningen ska joxas lite med, mm.