Forum > Demolåtar

Visa för ev collab

<< < (2/3) > >>

bow35:
Är det stålsträngar på guran?

fettmule:
Ja det är min gamla plywood Suzuki gura, förmodligen inte värd 50 spänn men den är inte till salu över huvudtaget  :D. Spansk model men med stål nockar på stämskruvarna vilket indikerar att den är byggd för stålsträngar. Dessvärre pallade den inte det så det blev pilbåge. Men skam den som ger sig så istället för plastbiten i stallet så satte jag ditt ett 0,8 mässingslod och det har funkat i många år. Den låter bra så länge strängarna är bra men sen dör den.

bow35:
Har spelat några ggr på en stålsträngad. Men på just den satt strängarna tätare ihop. Ännu svårare att ta ackord om man har breda fingrar. Är halsen på din gura normal eller "avsmalnad".

fettmule:
Den är nog normal typ som dom brukar vara på en spansk gura, dvs den smalnar inte av på samma sätt som en country western gura. Men normalt sett så har man ju inte stålsträngar på en spansk då det som regel inte finns nån trussrod i halsen, dvs den håller inte utan kommer att böjas. Så jag rekommenderar inte att sätta på stål på en spansk gura för den är helt enkelt inte byggd för det och kommer inte att hålla. Locket kommer att ge med sig och halsen kommer att böjas och på sikt kommer förmodligen även andra tråkigheter. Vissa är dock byggda för stål och det ser man om man kollar på nockarna på stäm skruvarna som då oxå är av metall/stål. På en vanlig normal spansk gura är dom som regel av plast.

bow35:
Tack för uttömmande svar och tips (på vad jag inte ska göra).

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion