Forum > Demolåtar
Zyan - Tell me what you want.....ny mix 3mars
Zyan:
--- Citat från: tsmalmbe skrivet 01.03.2007, 03:15:18 ---Jeps, säger som aoly.
- Ta ner sången överlag. Tips: lägg alla sångspår på en grupp, mixa alla sångspår "rätt" inom denna grupp. Sen är det lätt att styra "helhetssångnivån" i din låt.
- Gitarrerna och panorering. Flytta dom till höger eller vänster.
- Jag hänger mig inte upp på sångreverbet, men trummorna. Det där gruvliga ez-out-of-the-box -soundet, det blir bara värre och framförallt mera distant med att sätta ett reverb på det. Kräver betydligt kraftigare behandling för att inte låta "så".
- Körer ochstämmor? Visst, aldrig fel, framförallt i en sån här låt. Det skulle höja på slutet också med feta stämmor.
--- Slut citat ---
Fattar inte vad jag ska göra med gitarren.
Ska göra det grupptipset. Hur kunde jag missa det?
Ska lägga stämmor senare när jag får tag i någon som kan....
Men ez har jag inte lärt mig att få in mi mixen än. Nu låter det skit, men jag tänkte börja med att ställa in kompet först. Hur var halvtakten jämfört med sista? Vilket är att föredra?
Det sista jag ska göra är att mixa trummorna, först ska själva grunden vara klar.
tsmalmbe:
--- Citera ---Fattar inte vad jag ska göra med gitarren.
--- Slut citat ---
Skicka den åt mig :)
aoly:
Bryggan direkt efter "You know I can keep a secret, my friend" bör dra igång sista partiet så att det svänger till ordentligt! Pianot är på rätt väg där, men ett mer energiskt trumfill vore på sin plats. Kanske backa upp pianot med gitarrerna?
Angånde trummorna så tror jag att mixen kan växa mycket när du tvättar bort ez-ljudet. Ett förslag kan vara att använda "dry" som mixersetting i ezd och använda lite av sångreverbet på trummorna. Som Emulator skrev.
Trumkompet låter helt okej tycker jag, men refrängen skulle inte skadas av nån slags subtil percussion. Shaker/tamburin t.ex.
Emulator:
Tycker haövtakten funkar bra, och tempohöjningen också. Halvtakten kräver dock lite tyngre trummor (i mitt tycke).
Kolla om du hittar en plugg som ordnar stereobilder, annars panorerar du ut dina spår maximalt istället.
Finns nog gratis vst:er som ordnar det...."stereo imager" panorama, Widening har jag hört...finns säkert fler begrepp :)
Testade en gång att lägga två monospor och panorera ut, samt förskjuta det ena lite.....funkar, men jag trro man kan få lite problem med fasförskjutningar och liknande.
IMHO. :)
Zyan:
--- Citat från: aoly skrivet 01.03.2007, 03:28:02 ---Bryggan direkt efter "You know I can keep a secret, my friend" bör dra igång sista partiet så att det svänger till ordentligt! Pianot är på rätt väg där, men ett mer energiskt trumfill vore på sin plats. Kanske backa upp pianot med gitarrerna?
Angånde trummorna så tror jag att mixen kan växa mycket när du tvättar bort ez-ljudet. Ett förslag kan vara att använda "dry" som mixersetting i ezd och använda lite av sångreverbet på trummorna. Som Emulator skrev.
Trumkompet låter helt okej tycker jag, men refrängen skulle inte skadas av nån slags subtil percussion. Shaker/tamburin t.ex.
--- Slut citat ---
Ok...tack för att du utveckla, nu har jag att göra imorgon. Grannarna är redan sura.
Någon som kan sampla en shaker/tamburin??
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida