Kontrollrummet

Zyan - Tell me what you want.....ny mix 3mars

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Denna har legat på studio, och folk ville ha mer fylligt reverb på sången och dra bak den. Samtidigt så skulle trummorna lugna ner sig, nu har jag bara behållit högtempotrummor i siste refrängen men har inte tvättat bort ez från dem än.

Vad är nästa steg?
http://www.ekosys.eki.liu.se/~chrve426/Musik/tellme10.mp3



Version3 http://www.ekosys.eki.liu.se/~chrve426/Musik/tellme11.mp3
« Senast ändrad: 03.03.2007, 19:44:19 by Zyan »


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
  • Distguran är lite feg, panorera ut den i det första riffet eller boosta volymen
  • Sången kan sänkas en pytteliten aning :)
  • Reverbet på sången ger ingen helhetskänsla, kanske är pga ezd:s rumsklang?
  • En starkare brygga till sista partiet

Det saknas nåt... men jag kan inte komma på vad det är. Återkommer om jag blir nå klokare.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
  • Distguran är lite feg, panorera ut den i det första riffet eller boosta volymen
  • Sången kan sänkas en pytteliten aning :)
  • Reverbet på sången ger ingen helhetskänsla, kanske är pga ezd:s rumsklang?
  • En starkare brygga till sista partiet

Det saknas nåt... men jag kan inte komma på vad det är. Återkommer om jag blir nå klokare.

Tack för att du lyssna, men blev inte klokare på hur jag ska jobba vidare.

Förklara:
Hur man panorerar ut guran.
Hur jag skapar helhetskänsla. Lägga reverbet på fler saker???
Menar du "maybe im misstaking" som ska ha en starkare brygga? Hur skulle det kunna gå.


Utloggad tsmalmbe

Jeps, säger som aoly.
- Ta ner sången överlag. Tips: lägg alla sångspår på en grupp, mixa alla sångspår "rätt" inom denna grupp. Sen är det lätt att styra "helhetssångnivån" i din låt.
- Gitarrerna och panorering. Flytta dom till höger eller vänster.
- Jag hänger mig inte upp på sångreverbet, men trummorna. Det där gruvliga ez-out-of-the-box -soundet, det blir bara värre och framförallt mera distant med att sätta ett reverb på det. Kräver betydligt kraftigare behandling för att inte låta "så".
- Körer ochstämmor? Visst, aldrig fel, framförallt i en sån här låt. Det skulle höja på slutet också med feta stämmor.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snygg inledning, tycker pianot funkar kalas!

Trummorna kanske kan behöva lite stänk av samma reverb som sången, samt lite diskant tror jag. Å andra sidan sa du att du inte tvättat bort ez än så jag antar at du ska skruva lite?

Distgitarren! Kör en stereo imager..heter ibland "panorama". Kanske lite mer diskant på kören.

"maybe Im mistaken....där ligger väldigt skön melodi och bra sång!

Bryggan känns bra i min smak.

Tycker det är skönt somfanken, men lite dovt. Dock lyssnat i dåliga lurar.


Lyssnat på denna såpass att jag nynnar den ibland :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jeps, säger som aoly.
- Ta ner sången överlag. Tips: lägg alla sångspår på en grupp, mixa alla sångspår "rätt" inom denna grupp. Sen är det lätt att styra "helhetssångnivån" i din låt.
- Gitarrerna och panorering. Flytta dom till höger eller vänster.
- Jag hänger mig inte upp på sångreverbet, men trummorna. Det där gruvliga ez-out-of-the-box -soundet, det blir bara värre och framförallt mera distant med att sätta ett reverb på det. Kräver betydligt kraftigare behandling för att inte låta "så".
- Körer ochstämmor? Visst, aldrig fel, framförallt i en sån här låt. Det skulle höja på slutet också med feta stämmor.

Fattar inte vad jag ska göra med gitarren.

Ska göra det grupptipset. Hur kunde jag missa det?
Ska lägga stämmor senare när jag får tag i någon som kan....
Men ez har jag inte lärt mig att få in mi mixen än. Nu låter det skit, men jag tänkte börja med att ställa in kompet först. Hur var halvtakten jämfört med sista? Vilket är att föredra?
Det sista jag ska göra är att mixa trummorna, först ska själva grunden vara klar.


Utloggad tsmalmbe

Citera
Fattar inte vad jag ska göra med gitarren.

Skicka den åt mig :)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Bryggan direkt efter "You know I can keep a secret, my friend" bör dra igång sista partiet så att det svänger till ordentligt! Pianot är på rätt väg där, men ett mer energiskt trumfill vore på sin plats. Kanske backa upp pianot med gitarrerna?

Angånde trummorna så tror jag att mixen kan växa mycket när du tvättar bort ez-ljudet. Ett förslag kan vara att använda "dry" som mixersetting i ezd och använda lite av sångreverbet på trummorna. Som Emulator skrev.

Trumkompet låter helt okej tycker jag, men refrängen skulle inte skadas av nån slags subtil percussion. Shaker/tamburin t.ex.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tycker haövtakten funkar bra, och tempohöjningen också. Halvtakten kräver dock lite tyngre trummor (i mitt tycke).

Kolla om du hittar en plugg som ordnar stereobilder, annars panorerar du ut dina spår maximalt istället.

Finns nog gratis vst:er som ordnar det...."stereo imager" panorama, Widening har jag hört...finns säkert fler begrepp :)



Testade en gång att lägga två monospor och panorera ut, samt förskjuta det ena lite.....funkar, men jag trro man kan få lite problem med fasförskjutningar och liknande.

IMHO. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Bryggan direkt efter "You know I can keep a secret, my friend" bör dra igång sista partiet så att det svänger till ordentligt! Pianot är på rätt väg där, men ett mer energiskt trumfill vore på sin plats. Kanske backa upp pianot med gitarrerna?

Angånde trummorna så tror jag att mixen kan växa mycket när du tvättar bort ez-ljudet. Ett förslag kan vara att använda "dry" som mixersetting i ezd och använda lite av sångreverbet på trummorna. Som Emulator skrev.

Trumkompet låter helt okej tycker jag, men refrängen skulle inte skadas av nån slags subtil percussion. Shaker/tamburin t.ex.

Ok...tack för att du utveckla, nu har jag att göra imorgon. Grannarna är redan sura.

Någon som kan sampla en shaker/tamburin??


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Saknar stereobredd. Allt trängs i mitten. Dubba distgitarren och panna ut. Även pianot (Akoustika? -bra ljud) kan sterobreddas något.
Även svarsstämman skulle jag pannat, ut ev dubbat. Sången bra på alla sätt. Synthljudet är rent ut sagt, ursäkta, fult! Sabbar ner det fina pianoljudet. Skulle valt Hammond eller inget alls. Trummorna lite svaga, liiite för mycket reverb.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tycker haövtakten funkar bra, och tempohöjningen också. Halvtakten kräver dock lite tyngre trummor (i mitt tycke).

Kolla om du hittar en plugg som ordnar stereobilder, annars panorerar du ut dina spår maximalt istället.

Finns nog gratis vst:er som ordnar det...."stereo imager" panorama, Widening har jag hört...finns säkert fler begrepp :)



Testade en gång att lägga två monospor och panorera ut, samt förskjuta det ena lite.....funkar, men jag trro man kan få lite problem med fasförskjutningar och liknande.

IMHO. :)

Tack så mycket...ska googla lite på dem sakerna så får vi se.
Joo mer power i trummorna..men det får inte bli 80tals powerballad a la Celine Dion trummor...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Saknar stereobredd. Allt trängs i mitten. Dubba distgitarren och panna ut. Även pianot (Akoustika? -bra ljud) kan sterobreddas något.
Även svarsstämman skulle jag pannat, ut ev dubbat. Sången bra på alla sätt. Synthljudet är rent ut sagt, ursäkta, fult! Sabbar ner det fina pianoljudet. Skulle valt Hammond eller inget alls. Trummorna lite svaga, liiite för mycket reverb.
Risk för att få stryk nu, men Hammond???? Vad är det? Det som kommer upp i skallen är orgel. Vilken synth pratar du om, digitalpianot eller stråken?

Pianot är grand 2 av Steinberg.
Hur ska jag panna ut monospår? Är det att använda sterobreddare eller dubblera spåret och förskjuta ena några ms? (har inte möjligthet till inspelningsstudion vi spela in i).
Funderar seriöst på att ta bort alla gitarrer och börja om från början och mer nogrannare med disten, detta var mer bara för att fylla med något. Otight.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
HammondORGEL, yes! Stråkmaskinen, låter för j... Elka 1985 eller nåt. Man gör två spår av ett monospår, KLONAR och förskjuter det ena 5-15 ms. Det som kommer först (tidsmässigt) måste ha svagare volym än det andra annars tar det över helt. Panna 60-90 % man får pröva sig fram. F-n låter som jag kan nåt, gjort det kanske fem ggr. Kör du Cubase eller Sonar kan du rätta till otajtheter i efterhand (Time Warp resp Audio Snap) även av analogljud. Tror Ableton har det också. Men gör det innan kloningen. Lyssnade inte så noga på distgitarren men jag tyckte den verkade ok.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
HammondORGEL, yes! Stråkmaskinen, låter för j... Elka 1985 eller nåt. Man gör två spår av ett monospår, KLONAR och förskjuter det ena 5-15 ms. Det som kommer först (tidsmässigt) måste ha svagare volym än det andra annars tar det över helt. Panna 60-90 % man får pröva sig fram. F-n låter som jag kan nåt, gjort det kanske fem ggr. Kör du Cubase eller Sonar kan du rätta till otajtheter i efterhand (Time Warp resp Audio Snap) även av analogljud. Tror Ableton har det också. Men gör det innan kloningen. Lyssnade inte så noga på distgitarren men jag tyckte den verkade ok.

Stråkmaskinen är en synth i cubase...har dock hittat en brud som spelar fiol, jag jobbar på att få henne spela i stället, jag har henne på kroken iaf.
Ska stereobredda som du föreslog på något tror jag. Skönt att få grepp om flera taktiker.

Joo...jag vet att man kan rätta till otightheter i Cubase. Men när man hör på spåren solo så finns det vissa brister så jag vill sudda ut.



Utloggad Oggelito88

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Det är jag som sjunger, behöver lite konkreta tips för att bli en bättre sångare.. Någon som har tips att ge! Är tacksam för svar!  ;)



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det är jag som sjunger, behöver lite konkreta tips för att bli en bättre sångare.. Någon som har tips att ge! Är tacksam för svar!  ;)



Äntligen har du hittat hit... bra första inlägg :P


Burnin Sven

  • Gäst
Ja det är inte långt kvar låter kanon även i mina helkassa högtalare från 1800 kallt varav bara den ena funkar hela tiden (dax för nya :D). Men saken är den att låter det bra i dom så brukar det inte vara helt fel mixat. Ska försöka få ner den till musikdatorn och lyssna lite och se om jag kan komma med några tips om ev. förbättringar. Låten i sig är helt enkelt skitbra oxå vilket inte gör saken sämre. Sångaren behöver inte leta så mycket efter tips kort sagt det funkar bra som det är. Lycka till
Göran


Utloggad Oggelito88

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Tack ska du ha! :) Det glädjer, men som sagt finns alltid massor som man kan göra bättre, tar för närvarande sånglektioner för att bli en bättre sångare, det viktigaste är att man sjunger med känsla och inlevelse, som jag har börjat fatta på senare tid :D Bla efter tjat av Zyan! :P Tack för det!



Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Det låter bättre än förra versionen. Tycker att det är en kanon låt. Tycker som flera andra också påpekat att sången ligger lite högt. Musiken kanske är lite tunn på vissa ställen också.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har suttit o mixat denna nu i fem timmar. Börjar låta bättre.
Kommer nog en ny version imorgon, utan mastering denna gång. Har tagit bort allt sånt och lydde råden. En sak i sänder.


Utloggad Oggelito88

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Faan vad du jobbar Zyan =)  :blink: Jag skulle bli helt störd i huvudet :D


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Sådär..nu har jag pillat lite på den.

HÄR ÄR LÄNKEN http://www.ekosys.eki.liu.se/~chrve426/Musik/tellme11.mp3


Här är ny...lägre volym på sången, panorerade gitarr och fylligare sång.
Har gate och komp på trummorna för att trycka ihop den lite...

Har inte mastrat den än, så dra på volymen lite.

Nu så undrar jag hur jag ska göra med trummorna. Både ljudmässigt och kompmässigt.
Det andra lät för daltande med distande gitarrer så jag drog på tempot igen.

Har provat lite med reverb men låter bara bajs.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Gjorde en till med att slänga in trummorna i effektgruppen med reverbet.
http://www.ekosys.eki.liu.se/~chrve426/Musik/tellme12.mp3


Utloggad Oggelito88

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Trummorna är klart bättre =) Ljudbilden är mycket bättre, förut var den nästan bara inriktad på sången :) Good woork!


Utloggad tsmalmbe

Trummorna och elgitarren är mono. Jag tycker om låten mera då jag inbillar mig att elgitarren inte finns. Dessutom kanske lite kompressorer skulel göra susen, nu är det lite oroligt över alltihop. Dessutom är elgitarren på nåt sätt choruserad eller nånting så det låter som en misslyckad mp3-kodning på vissa ställen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
version 239 och nu hörs det att det är filat en hel del. låter bra nu.....lyssnar dock i halvtaskiga högtalare.

ska ge den en omgång till i bättre senare!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Det är jag som sjunger, behöver lite konkreta tips för att bli en bättre sångare.. Någon som har tips att ge! Är tacksam för svar!  ;)



Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om, Spela in dej själv, lyssna, gör om.

dvs ÖVA.

En sak jag brukar säga till sångare utan en längre erfarenhet är att försöka att inte "glida" på inledningen av tonerna. Det krävs erfarenhet och whiskey för att klara sånt bra.  :D  Vad jag menar är att när du inleder en fras så PRICKA tonen. Glid inte upp/ner till den.

Angående låten och inspelningen:

Bra låt. Sången är helt rätt om än några ställen den känns lite osäker. Powerballad? Kan man kalla detta det? Mixen känns lite spretig. Trummorna borde vara tyngre och mer i reverb. I avsaknad av ett bra reverb kan dock din trum-mix funka bättre än i ett plastbilligtlåtande reverb. Jag gillar gurrasoundet, helt rätt. Jag ska lyssna på fler av dina demos när du laddar upp. Gott mos! / Mikke
« Senast ändrad: 13.03.2007, 12:36:59 by Mikke »


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Trumkompet är väldigt stelt och tråkigt, plus att det ligger för långt fram i mixen. Det ligger nån slags gate eller nåt på också va? Nåt som hugger av trumljuden innan dom sjungt färdigt, vilket gör att det låter ännu mer onaturligt. Skippa den, dra ner ljudnivån nåt hack, lägg till lite hihats på åttondelarna. Eller byt set.

Basen hörs knappt inte, är inte ens säker på att där finns någon.. kan vara dom låga pianotonerna jag hör. Eftersom en bas är viktig del av ljudbilden, tycker jag den ska upp i nivå (eller läggas till, om den inte finns), plus att en lite roligare basgång skulle lyfta låten.

En film som du länkade till en gång på det andra forumet dök upp i huvudet.

Känns det inte som din låt passar in där också? ;)
blargh


Utloggad tsmalmbe

Lyssnade en gång till. Jag skulle skippa mygg-gitarren och lägga på en akustisk gitarr. Och programmera om trummorna, och försöka komma ifrån ez-sound.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Trumkompet är väldigt stelt och tråkigt, plus att det ligger för långt fram i mixen. Det ligger nån slags gate eller nåt på också va? Nåt som hugger av trumljuden innan dom sjungt färdigt, vilket gör att det låter ännu mer onaturligt. Skippa den, dra ner ljudnivån nåt hack, lägg till lite hihats på åttondelarna. Eller byt set.

Basen hörs knappt inte, är inte ens säker på att där finns någon.. kan vara dom låga pianotonerna jag hör. Eftersom en bas är viktig del av ljudbilden, tycker jag den ska upp i nivå (eller läggas till, om den inte finns), plus att en lite roligare basgång skulle lyfta låten.

En film som du länkade till en gång på det andra forumet dök upp i huvudet.

Känns det inte som din låt passar in där också? ;)

Har blivit knäpp av att mixa denna. Allt låter bara skräp, tar en break nu.

Hmm...de tre första ackorden har rätt chordprogression (I, V, VI) men det fjärde är ju IV istället för III.