Kontrollrummet

Progressive (försök) med SM57 och pryttlar

gäst · 13 · 988

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Kunde inte låta bli i glädjen att fått igång inspelningskedjan, att köra in ett försök till progressive, mycket inspirerad av Kaipa, men självklart på en helt annan nivå...


http://soundcloud.com/busstop18/just-around-the-corner

Den är nog inte ens halvfärdig, så skriv gärna vad som är bra, mindre bra och suger. Vad ska göras om osv osv...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter inte illa... trummisen kunde dock, tycker jag, gå lite bärsärkagång här och där. Nu är han en aning enformig :mellow:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hmm, jag vet dock inte vad som skulle vara det progressiva i detta, låter mer som ett strukturerat fusion-jam. Själva förutsättningen att nåt e progressivt är väl en förändring över tid, att det dyker upp nya element och delar. Här förändras ju inte så mycket, utan det blir som sagt som ett skönt jam, inget fel i de dock  :)


Jay Thomas

  • Gäst
Låter inte illa... trummisen kunde dock, tycker jag, gå lite bärsärkagång här och där. Nu är han en aning enformig :mellow:

Space

Tack Space! :) Får se om jag locka trummisen att bli lite "vildare"...

Hmm, jag vet dock inte vad som skulle vara det progressiva i detta, låter mer som ett strukturerat fusion-jam. Själva förutsättningen att nåt e progressivt är väl en förändring över tid, att det dyker upp nya element och delar. Här förändras ju inte så mycket, utan det blir som sagt som ett skönt jam, inget fel i de dock  :)

Tack Jonnerstone! :)
Har faktiskt aldrig kopplat progressive till det du beskriver men det är ju alldeles korrekt! Har alltid trott att det är 7/8-grejen som är progressive. Då får jag väl se detta som någon slags inledning på ett 15 minuters stycke! :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Svenska grenen av progg minsann. Rätt väl träffat. Uppmuntras. Fixar? Tajta till, sätt om fuckup's, arra trummisen lite. Ser fram mot nästa version.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Jay Thomas

  • Gäst
Svenska grenen av progg minsann. Rätt väl träffat. Uppmuntras. Fixar? Tajta till, sätt om fuckup's, arra trummisen lite. Ser fram mot nästa version.


Tack Bribedant! :)
Gärna mer detaljerade tips om vad som är i osynk, lätt hemmadöv vid det här laget...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alltså inget fel med att imitera Kaipa men du är bättre om det inte vore för de statiska trummorna. YES så tycker jag - låt Kaipa gå i ide och sova sin vintersömn och gör nya grejer du istället ....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Svenska grenen av progg minsann. Rätt väl träffat. Uppmuntras. Fixar? Tajta till, sätt om fuckup's, arra trummisen lite. Ser fram mot nästa version.


Tack Bribedant! :)
Gärna mer detaljerade tips om vad som är i osynk, lätt hemmadöv vid det här laget...
Insnöad på materialet  :P jo, jag känner känslan. Men nix, jag tänket inte påpeka detaljer som skulle göra låten mer tillrättalagd för att JAG skulle gilla den. Ett stycke musik skrivet av Jay T. tillpiffad och mixad för att passa KR medlemmen Bribedant? Skit i det. Om den känns rätt, trots att detaljer inte passar in i amerikansk musikimperialistisk vedertagen mallen, kör på. Att det låter rätt för andra behöver inte alltid vara rätt. Speciellt inte i genren 'progressive'. att kategorisera progressiv musik som att musiken rör på sig inom sin tidsram, som påpekat ovan är inte riktigt min uppfattning. För mig är progressive att sätta en fot utanför den vedertagna ramen och flytta ribban nån centimeter till. Sen kan man ju alltid köra en 'klassiker" inom genren (en upprepning av något redan etablerat sound/stil) och då får man kanske jobba lite mer med materialet. Som i ditt fall (Kaipa?).
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Långt ifrån Kaipas ekvilibristiska manér men myspysigt på annat vis!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sköna melodier,verkligen och Kaipa ligger som sagt när till hands..
Lite otajjt här och där,hörs mest när det spelas 'unisont'
Och du... Trummisen,jag vet dålig upprepning men han är verkligen inge vidare. ;)
« Senast ändrad: 14.01.2012, 02:49:38 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Jay Thomas

  • Gäst
Tack Bribedant! :)

Jag förstår. :)

Långt ifrån Kaipas ekvilibristiska manér men myspysigt på annat vis!

Tack MaxB! :)

Myspys räcker långt för mig! :D


Sköna melodier,verkligen och Kaipa ligger som sagt när till hands..
Lite otajjt här och där,hörs mest när det spelas 'unisont'
Och du... Trummisen,jag vet dålig upprepning men han är verkligen inge vidare. ;)

Tack bjurte! :)
Det har inte undgått mig att jag måste neka mer med trummorna... MEN då jag verkligen!!! suger på trummor måste jag nog be om hjälp. Till 99% tar jag "ljud ur lådan" och så har jag även gjort här.
Ex drummer och grove monkee står för slagverken.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Spännande rytm, men jag hänger inte riktigt med i svängarna!  :)
Kanske blir det lättare om du höjer trummorna....?
Sköna instrumentljud. Tror att du skulle försöka hitta ett enklare
trumkomp med lite variationer, nu känns det lite otajt ibland....
Men det kan som sagt bero på att jag inte hänger med!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Jay Thomas

  • Gäst
Spännande rytm, men jag hänger inte riktigt med i svängarna!  :)
Kanske blir det lättare om du höjer trummorna....?
Sköna instrumentljud. Tror att du skulle försöka hitta ett enklare
trumkomp med lite variationer, nu känns det lite otajt ibland....
Men det kan som sagt bero på att jag inte hänger med!  :)

Tack Asti!
Jag tror nog inte jag hängde med mellan ide och förverkligande heller... ;)
Får fiffa med denna någon dag då öronen inte är fullt så trötta...