Är det någon som kan hjälpa mig....
Håller på att lära mig grundläggande jazzteori och nyss fått lära mig att den Dominant-Lydiska skalan kan användas över en rad V-ackord, som substutiotionerar för I:ackord, istället för den Mixolydiska.
I Cdur spelar jag alltså den Dominant-Lydiska med grundton på G.
ÄR detta fel ????????
för jag tycker att det låter skevt på vissa toner. Ja, nästan surt !!!!!
Hur får man teorin att fungera i praktiken.
Skall jag spela den på F istället eftersom den Dominant-Lydiska skalan börjar på 4:e tonen i Harmonisk moll ?????
mvh
Undra om du inte tänker galet. Dominant-lydisk i C-dur börjar på C? Fast om du ska ersätta den vanliga mixolydiska skalan (G A H C D E F G) så är det ju rätt att det börjar på G ja fast du då höjer C till C#.
För er andra som undrar. En c-dur skala och en g-mixolydisk skala innehåller exakt samma toner, bara att man börjar på olika toner. Se g-mixolydisk ovan. En dominant-lydisk däremot är en blandning av mixolydisk och lydisk skala. En c-dur skala och en f-lydisk skala innehåller exakt samma toner. Det som skiljer en mixolydisk skala från en durskala är att sjunde tonen är sänkt. Det som skiljer en lydisk skala från en durskala är att fyran är höjd. Följaktligen innehåller en dominant-lydisk skala höjd fyra och sänkt sjua och skulle passa utmärkt att använda över tex ett Gb57-ackord vilket inte är ett särskilt ovanligt ackord ens i pop och rock. Det funkar ju att bara tjoa vidare i nån enklare skala också, men det blir ju inte så jazzigt om det är det man är ute efter.
Om du nu är inne på modal improvisation så analyserar man ju ackord för ackord och då är man ju lite fri att använda vad man vill för skalor egentligen, bara det passar till resp. ackord.
Jo MaxB. Jazz är faktiskt musik. Och det finns teori även bakom din "musik". Bara att du lärt dig den genom en annan metod än den teoretiska vägen

pxm: Kul för dig att du håller på med teori och läser mycket kring det, men ärligt talat så är dina improvisationer och låtar än så länge väldigt "röriga" i brist på bättre uttryck. Hade jag varit som du så hade jag fortsatt förkovra mig i teorin, men kanske inte försökt klämma in hundrasjuttioelva ackord och skalor i alla låtar, utan mer göra något enkelt istället tills tekniken sitter.
Jazza på!!!