Forum > Färdiga produktioner
Eddi - Roadkill
Asti:
Hör att du nedkom med en välskapt, drygt 4 minuters avkomma!
Han verkar lite blöt, så du borde nog torka en hel del.
Röstresurserna är det inget fel på, men han kanske skulle må bra
av att dämpa volymen en aning så att han inte skriker sig hes.
Hoppas du kom ihåg att kapa strängen där i mellanregistret,
annars kan det bli rörigt!
Skämt åsido, Wernborg tycker jag hade bra tips!
/Asti t.f. barnmorska
Eddi:
--- Citat från: Wernborg skrivet 09.01.2012, 18:21:51 ---Schysst låt, men för rörig mix. Känns som det är för mycket av allt. :unsure:
Tror framför allt du skulle vinna mycket på att få ett bra sångljud. Tar väldigt mycket plats på fel sätt nu. Se till att högpassa i stort sett alla spår för att dra ner på energitjuvar. Kompressor på mer eller mindre alla spår också. Subtilt, men så att värsta topparna dras ner i alla fall. Sången, om den ska vara blöt måste ha en lägre inblandning av reverbet. Mängd alltså. Sedan är det viktigt att eqa reverb så du inte får med reverbskrammel på de låga frekvenserna. Ett par knappt hörbara ekostudsar innan reverbet brukar vara fint på sång. Det kan vara en början.
--- Slut citat ---
Bra tips - kan man EQ:a själva reverbet? Eller menar du spåret där reverbet ligger? Förstår inte heller det där med ekostudsar innan reverbet - var kommer det i så fall ifrån? Nu har jag i alla fall frekvensstädat en massa och jag tror att rösten kommer fram tydligare i verre 3 om det sedan är bättre eller sämre vet jag inte riktigt.
Tack för tyck W :D
--- Citat från: Asti skrivet 09.01.2012, 19:04:26 ---Hör att du nedkom med en välskapt, drygt 4 minuters avkomma!
Han verkar lite blöt, så du borde nog torka en hel del.
Röstresurserna är det inget fel på, men han kanske skulle må bra
av att dämpa volymen en aning så att han inte skriker sig hes.
Hoppas du kom ihåg att kapa strängen där i mellanregistret,
annars kan det bli rörigt!
Skämt åsido, Wernborg tycker jag hade bra tips!
/Asti t.f. barnmorska
--- Slut citat ---
Tack Asti för uppmuntran ska skriva in lillen på dagis nu den skriker så in i vassen :D
Som sagt ny version 3 finns i topp-posten - hör gärna fler intryck från alla om allt.
MaxB:
Kom vi inte överens om att sången skulle börja redan vid 16? :D
Mellan 40 och 48 och efter 137 har du fått till Chris Squires (Yes) basgitarr-sound.
Det är full fart med olika händelser, stökigt men det ska nog vara stökigt.
Jag som inte är så känslig tycker sångljudet i ver 3 gifter sig tillräckligt bra med resten.
Wernborg:
--- Citera ---Bra tips - kan man EQ:a själva reverbet? Eller menar du spåret där reverbet ligger? Förstår inte heller det där med ekostudsar innan reverbet - var kommer det i så fall ifrån?
--- Slut citat ---
Det går nog både och. Jag kör med Verbiage som har inbyggd eq i reverbet. Smidigt.
Ekostudsarna kommer från ett eko förslagsvis ;)
Min signalkedja på sång brukar vara ett högpassfilter, en eller två kompressorer med rätt låg ratio. Alla sångspåren leder jag sedan in till ett gruppspår där eventuellt delay och reverb läggs till. Möjligen ytterligare komprimering om det behövs.
Eddi:
--- Citat från: MaxB skrivet 09.01.2012, 23:02:11 ---Kom vi inte överens om att sången skulle börja redan vid 16? :D
Mellan 40 och 48 och efter 137 har du fått till Chris Squires (Yes) basgitarr-sound.
Det är full fart med olika händelser, stökigt men det ska nog vara stökigt.
Jag som inte är så känslig tycker sångljudet i ver 3 gifter sig tillräckligt bra med resten.
--- Slut citat ---
Jo du har helt rätt med 16 varje gång jag lirar den på Cubase eller mp3 så tror jag sången ska börja där - får klippa lite kanske. Det är samma bas hela tiden men jag kanske lirar lite högre toner där ska kolla med dom referenserna. Godkänt på rösten då - skönt.
Tack för tyck MaxB :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida