Forum > Färdiga produktioner
Eddi - Roadkill
Eddi:
--- Citat från: Wernborg skrivet 09.01.2012, 23:20:06 ---
--- Citera ---Bra tips - kan man EQ:a själva reverbet? Eller menar du spåret där reverbet ligger? Förstår inte heller det där med ekostudsar innan reverbet - var kommer det i så fall ifrån?
--- Slut citat ---
Det går nog både och. Jag kör med Verbiage som har inbyggd eq i reverbet. Smidigt.
Ekostudsarna kommer från ett eko förslagsvis ;)
Min signalkedja på sång brukar vara ett högpassfilter, en eller två kompressorer med rätt låg ratio. Alla sångspåren leder jag sedan in till ett gruppspår där eventuellt delay och reverb läggs till. Möjligen ytterligare komprimering om det behövs.
--- Slut citat ---
Nu kommer vi in på mixteori som är min stora svaghet (en av dom :wacko: )
I alla fall jag kör också med Verbiage på vers o refräng-spår och jag kan den inte alls så jag skruvar hej vilt utan att veta riktigt vad jag gör. Men efter låten med H-Mike så fattar jag lite mer. Mina inställningar är från vänster till höger (högst upp de nedre har jag inte rört)
Predelay =0
Roomsize = 0,5
Damping = 0
ER (båda) = 0
HPF = 9oohz
Hi Shelf hz = 6,3k
Hi Shelf db = -2
Dry = 0,8
Wet = 0,6
Ser (eller hör) du något helt fel så kanske du kan skrika till - en hel vetenskap det här.
Fuzzbub:
Fasen vilket schysst 80tals-sound du fått till nu Eddi! :) Tycker att låten blivit mycket bättre och intressantare som låt fast kanske lite mindre bilåkaraktig, vad nu det är....
Hur som så gillas det! Jag har bara en sak att önska och det är att du i åtminstone i nåt parti inte kör med dubbelslag på virveln om möjligt. Det borde funka i något bryggparti.
Bra jobbat! /Fuzz
[Edit] Bra sjunget också! [/Edit]
Eddi:
--- Citat från: Fuzzbub skrivet 10.01.2012, 11:17:26 ---Fasen vilket schysst 80tals-sound du fått till nu Eddi! :) Tycker att låten blivit mycket bättre och intressantare som låt fast kanske lite mindre bilåkaraktig, vad nu det är....
Hur som så gillas det! Jag har bara en sak att önska och det är att du i åtminstone i nåt parti inte kör med dubbelslag på virveln om möjligt. Det borde funka i något bryggparti.
Bra jobbat! /Fuzz
[Edit] Bra sjunget också! [/Edit]
--- Slut citat ---
Tack för tyck Fuzzen :D
Och visst finns det partier utan dubbelslag på virveln 44 - 49 och 74 - 79 (det blev mycket virvel i övrigt)
Harmonica mike:
Schysst låt Eddi.
Mixen..Wernis hade bra tips - det är för mycket av allt mellan varven.Sprida ut insatserna över hela låten är ett bra tips.Virvelslagen,jag tycker att dom rycker sönder rytmen med sina eviga dubbleringar.Som fills eller i ett stick/brygga helt ok,men inte som ordinarie trummis i ett band - han hade blivit fockad efter första giget :D
Maximallirfenomenet "lider" mitt mixprojekt också av..Om en låt nu kan lida..forts..följer..om det
Mike
robc:
Hej, här var det fullt ös fr början. Arr mässigt kan det göras en del för dynamiken, plocka på lite undan för undan i verserna. Keyborden kan sänkas lite överlag. Gillar glisset oxå !
robc
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida