Kontrollrummet

Hostage

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jazz fusion med sköna substutitioner från kompgitarren och en mysig improvisation
från leadgitarren.
Basen är programmerad i HalionONE och trummorna är Studio Drummer.
« Senast ändrad: 05.01.2012, 02:24:40 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är ganska intressant egentligen det låter faktiskt lite Zappa om det hela. Jag lyssnade på din Video i välkomstfönstret också och den var likadant uppbyggd. Tre tonarter där basen utgör en, acken en och solot en annan. Tydligen är det något du valt att göra och visst det kan funka men det gör det hela mer svårförstått,
Varför är det så?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Undrar bara: Varför lägger du upp på färdiga demon - vill du inte få kommentarer?
men för min del kan du jobba lite mer med takten.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
oj-jag är ny här-jo visst är det bra med kommentarer-den skulle nog ha legat i  halvfärdiga demos.någon moderator kanske kan flytta den åt mig.

jag är ganska ny på Studio Drummer och tycker att det är svårt att få till rätt trumljud och sväng.
Groove Agent brukar jag köra med - men det här är färdiga takter från Native´s. Ville höra hur det fungerar.
Ska kanske programera något i GrooveAgent till den i a f imorgon.

Jo-en del brukar påpeka att det låter litet Zappa, det är inte riktigt meningingen men jag låter helt enkelt sådär åt det hållet när jag improviserar.
Håller improvisationen eller ska jag göra en ny tagning ???

Tre tonarter- javisst-Am och paralellen Cmaj samt ned till V:e ackordet Em.(Den andra låten, i videon ,är eg en valig bluestolva jag maskerat)
Eg är ju A Aeolisk och C jonisk nästan samma skala och E frygisk innehåller samma toner som A aeolisk.
Vet inte-en del tycker att det blir rörigt, en del gillar det. Jag tycker om att ha komp, bas och lead litet markerade.
Sedan innehåller kompet en hel del substutitioner.

Kul att ni lyssnade och tack för kommentarer..
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du kan själv flytta genom att markera Flytta längst ner och välja Halvfärdiga efter det att du valt Ändra
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Förövrigt j*kligt intressanta tankar om tonarter :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okidoki då skall vi se -

Nja,jag är ju ingen fan av Zappa - tyckte hans musik var lite ostrukturerad - men ett skickligt kaos på nåt sätt.Eddi var inne på rätt spår i denna,tre tonarter i samma låt.Men nu är det inte Zappa som står för dagordningen så..
Acken lirade för en kort sekund en sextiotals röjare som jag glömt namnet på nånting med :"A wim a wap a wim a wap".
I detta alster så finns det små embryon här och var.Om jag var du så skulle jag ta ut de delar som har nåt och skriva en komplett låt av det,men det är ju jag det med mina tre ackord och nollkoll.
Musikskapande är ju personligt/stimulerande/individuellt och roligt framför allt,så kör på du i dina hjulspår.Lyssnat under åren på flera av dina alster på studio.Jag är ju en bluesman med rock/soul influenser,men jag har aldrig skrivit nåt i dina trådar.Kul att du hittade hit,nu får du dras med mina kommentarer  :)

En sista grej:
Tota ihop en treackordare i samma tonart så blir jag lugn  :D

En reserv grej:
Rock on mate och välkommen hit

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Detta var nog lite för flummigt för mig :huh:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Tre tonarter- javisst-Am och paralellen Cmaj samt ned till V:e ackordet Em.(Den andra låten, i videon ,är eg en valig bluestolva jag maskerat)
Eg är ju A Aeolisk och C jonisk nästan samma skala och E frygisk innehåller samma toner som A aeolisk.
Vet inte-en del tycker att det blir rörigt, en del gillar det. Jag tycker om att ha komp, bas och lead litet markerade.
Sedan innehåller kompet en hel del substutitioner.

Musik är inte bara teori.
Jag fattar inte vad substutitioner är för nåt. Inte heller ett V ackord (Barré?) Och hur maskerar man en bluestolva? Genom att inte spela vad då?... blues?
Det låter i det här stycket i alla fall inte som nåt att eftersträva. Rörigt är bara förnamnet. Välkommen förresten trots tuff kritik.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Flummigt kan vara bra. Här funkar det inte så bra tycker jag. I mina öron låter som du glömmer bort tempot bitvis när du improviserar. Pentaskala upp och ner och missa hälften av tonerna höjer tyvärr inte heller intrycket. Ta det lugnare, sätt tonerna och hitta lite linjer får bli mitt tips.

Kompgitarren kunde färga ackorden lite mer tycker jag.

Basen mullrar något otroligt. Svårt att urskilja några toner alls i denna mix.

Blev lite av en sågning detta, men lite konstruktivt tror jag du fick med dig ändå.

 :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Tre tonarter- javisst-Am och paralellen Cmaj samt ned till V:e ackordet Em.(Den andra låten, i videon ,är eg en valig bluestolva jag maskerat)
Eg är ju A Aeolisk och C jonisk nästan samma skala och E frygisk innehåller samma toner som A aeolisk.
Vet inte-en del tycker att det blir rörigt, en del gillar det. Jag tycker om att ha komp, bas och lead litet markerade.
Sedan innehåller kompet en hel del substutitioner.

Musik är inte bara teori.
Jag fattar inte vad substutitioner är för nåt. Inte heller ett V ackord (Barré?) Och hur maskerar man en bluestolva? Genom att inte spela vad då?... blues?
Det låter i det här stycket i alla fall inte som nåt att eftersträva. Rörigt är bara förnamnet. Välkommen förresten trots tuff kritik.
Han menar nog V på romerska dvs pentan
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Tre tonarter- javisst-Am och paralellen Cmaj samt ned till V:e ackordet Em.(Den andra låten, i videon ,är eg en valig bluestolva jag maskerat)
Eg är ju A Aeolisk och C jonisk nästan samma skala och E frygisk innehåller samma toner som A aeolisk.
Vet inte-en del tycker att det blir rörigt, en del gillar det. Jag tycker om att ha komp, bas och lead litet markerade.
Sedan innehåller kompet en hel del substutitioner.

Musik är inte bara teori.
Jag fattar inte vad substutitioner är för nåt. Inte heller ett V ackord (Barré?) Och hur maskerar man en bluestolva? Genom att inte spela vad då?... blues?
Det låter i det här stycket i alla fall inte som nåt att eftersträva. Rörigt är bara förnamnet. Välkommen förresten trots tuff kritik.
Han menar nog V på romerska dvs pentan
Nej.

Femte ackordet i tonarten benämns med V i pop- och jazzharmonik. Em i tonarten Am i detta exemplet. Ackordvändan II V I som också omnämnts ovan betyder tex. Dm7 G7 Cmaj7 i tonarten C-dur.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Allvarligt..Är det på skoj  :unsure: inte en siffra rätt..


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Tre tonarter- javisst-Am och paralellen Cmaj samt ned till V:e ackordet Em.(Den andra låten, i videon ,är eg en valig bluestolva jag maskerat)
Eg är ju A Aeolisk och C jonisk nästan samma skala och E frygisk innehåller samma toner som A aeolisk.
Vet inte-en del tycker att det blir rörigt, en del gillar det. Jag tycker om att ha komp, bas och lead litet markerade.
Sedan innehåller kompet en hel del substutitioner.

Musik är inte bara teori.
Jag fattar inte vad substutitioner är för nåt. Inte heller ett V ackord (Barré?) Och hur maskerar man en bluestolva? Genom att inte spela vad då?... blues?
Det låter i det här stycket i alla fall inte som nåt att eftersträva. Rörigt är bara förnamnet. Välkommen förresten trots tuff kritik.
Han menar nog V på romerska dvs pentan
Nej.

Femte ackordet i tonarten benämns med V i pop- och jazzharmonik. Em i tonarten Am i detta exemplet. Ackordvändan II V I som också omnämnts ovan betyder tex. Dm7 G7 Cmaj7 i tonarten C-dur.
Ja men det var ju det jag sa :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Aldrig hört någon benämna femte ackordet som pentan. Med pentan brukar man avse pentatonisk skala. Kanske bara på västkusten då? :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
kvinten? Penta är ju inte romerska utan grekiska :)

Ja, det är lite otajt. Skulle gärna hört det här tajtare tagning, det är intressant. Du förändrar "hur mycket som händer" (mängd noter) på ett dynamiskt sett, som funkar, men jag skulle ta ner det ännu mer mellan varven. Och låta tonarterna flyta ihop ännu mer (spela samma noter) när du gör det, för att sedan återgå till det händelserika ige. Det hade överraskat mer, på ett positivt sätt, tror jag. :)

Förstår tänket. Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tre tonarter- javisst-Am och paralellen Cmaj samt ned till V:e ackordet Em.(Den andra låten, i videon ,är eg en valig bluestolva jag maskerat)
Eg är ju A Aeolisk och C jonisk nästan samma skala och E frygisk innehåller samma toner som A aeolisk.
Vet inte-en del tycker att det blir rörigt, en del gillar det.
Sedan innehåller kompet en hel del substutitioner.

Förövrigt j*kligt intressanta tankar om tonarter :D

Jag tänker aldrig så då jag gör musik men det beror på att jag inte lärt mig att tänka så.

Har laddat ner låten till mp3-spelaren men inte lyssnat ännu. Har läst kommentarer och är nyfiken. Jag gillar Zappas "strukturerade ostruktur" och känner igen den då jag hör den. Återstår att se om jag känner igen den i detta stycke eller om det bara är sånt folk som inte kan sin Zappa säger, för att de inte hittar något annat sätt att förklara musiken...
« Senast ändrad: 06.01.2012, 18:00:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Aldrig hört någon benämna femte ackordet som pentan. Med pentan brukar man avse pentatonisk skala. Kanske bara på västkusten då? :)
Lite slarvigt uttryckt skulle nog ha sagt kvinten istället - tänkte bára på en femma och då ramlade en penta ut.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är för stökigt för mina öron. Zappas stök (hans tidiga plattor) har jag lärt mig tycka om efter många års lyssning. Här hittar jag inga paralleller med Zappas kompositioner, varken tidiga eller sena.

Mitt svar på din fråga blir: - Improvisationen håller inte, gör en ny tagning.
« Senast ändrad: 07.01.2012, 02:25:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Har lyssnat på den i monitors nu-använde lurar innan och basen mullrar förskräckligt.
Skall mixa och spela om den och se om den blir något diggbarare..


mvh

"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom

Tre tonarter- javisst-Am och paralellen Cmaj samt ned till V:e ackordet Em.(Den andra låten, i videon ,är eg en valig bluestolva jag maskerat)
Eg är ju A Aeolisk och C jonisk nästan samma skala och E frygisk innehåller samma toner som A aeolisk.
Vet inte-en del tycker att det blir rörigt, en del gillar det. Jag tycker om att ha komp, bas och lead litet markerade.
Sedan innehåller kompet en hel del substutitioner.

Musik är inte bara teori.
Jag fattar inte vad substutitioner är för nåt. Inte heller ett V ackord (Barré?) Och hur maskerar man en bluestolva? Genom att inte spela vad då?... blues?
Det låter i det här stycket i alla fall inte som nåt att eftersträva. Rörigt är bara förnamnet. Välkommen förresten trots tuff kritik.

tack.
jag har börjat skriva en artikel om maskeringar och substutitioner här http://wiki.kontrollrummet.com/Tritonus_substutitioner%2C_maskeringar_och_Damerons_Run
har inte kommit så långt ännu-har tänkt utveckla den med ett avsnitt om användandet av olika kadenser någongång i framtiden.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/