Kontrollrummet

Tänker ta min live oskuld, passande låtar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tja

Det är så att min kamrat och jag tänkte göra en lite spelning, eller funderar på det snarare. Vi har tillgång till en ganska chill o fräsh bar (som han är bartender i) som brukar ha ett rejält dunka dunka golv på helgnätterna och innan dess brukar det vara ganska tomt.
Vi tänkte köra ett par låtar som inte är våra egna till att det är lättare att lyssna på.
En gitarr och en sång....är det för lite instrument/drag?
Kör ganska naket, lite plock på några låtar, och lite ackord på andra.

Vill bara få lite vana att spela inför publik och live. Tänkte variera mellan ganska clean humbucker och tubepreampad ack. med inbyggd mick.

Hey yaa (youtube acoustic version)
Want you to want me
Basket Case
Wonderwall
Snow?
iris
Norwegian Wood
Blackbird
You are beutiful
Time of your life
under the bridge

Åsikter? Vad ska jag tänka på?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja Zyan,nu frågar du rätt snubbe.

Ha som grund regel att: drick inga biror förrän efteråt!
Med ett så litet arrangemang,sitt på varsin barstol.
Rör inte instrumenten mellan låtarna! Absolut tabu! Menar: fingra inte på strängarna samt söka nästa låts riff..

Prata med publiken mellan låtarna,tigg inte om applåder,sköter ni er så kommer dom automatiskt.
Det sista och det viktigaste: REPA REPA REPA!

Kör ni efter denna mall så slipper ni upprepa allt jag gjort! :D
Hade varit riktigt kul att höra på er,men då jag bor i fel landsände så är det en omöjlighet.

Testa nån av dina egna låtar också,kanske nån av dom låg däruppe. Kollade inte så noga.

Sedan så säger man inte lycka till,utan kör så det ryker!

Mvh
Micael


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ja Zyan,nu frågar du rätt snubbe.

Ha som grund regel att: drick inga biror förrän efteråt!
Med ett så litet arrangemang,sitt på varsin barstol.
Rör inte instrumenten mellan låtarna! Absolut tabu! Menar: fingra inte på strängarna samt söka nästa låts riff..

Prata med publiken mellan låtarna,tigg inte om applåder,sköter ni er så kommer dom automatiskt.
Det sista och det viktigaste: REPA REPA REPA!

Kör ni efter denna mall så slipper ni upprepa allt jag gjort! :D
Hade varit riktigt kul att höra på er,men då jag bor i fel landsände så är det en omöjlighet.

Testa nån av dina egna låtar också,kanske nån av dom låg däruppe. Kollade inte så noga.

Sedan så säger man inte lycka till,utan kör så det ryker!

Mvh
Micael

Tack mike, bra svar.
Kanske smyger in en egen låt, stämma om gitarren o byta imellan el o ackustisk mellan låtarna måste väl vara tillåtet :P


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja Zyan,nu frågar du rätt snubbe.

Ha som grund regel att: drick inga biror förrän efteråt!
Med ett så litet arrangemang,sitt på varsin barstol.
Rör inte instrumenten mellan låtarna! Absolut tabu! Menar: fingra inte på strängarna samt söka nästa låts riff..

Prata med publiken mellan låtarna,tigg inte om applåder,sköter ni er så kommer dom automatiskt.
Det sista och det viktigaste: REPA REPA REPA!

Kör ni efter denna mall så slipper ni upprepa allt jag gjort! :D
Hade varit riktigt kul att höra på er,men då jag bor i fel landsände så är det en omöjlighet.

Testa nån av dina egna låtar också,kanske nån av dom låg däruppe. Kollade inte så noga.

Sedan så säger man inte lycka till,utan kör så det ryker!

Mvh
Micael

Tack mike, bra svar.
Kanske smyger in en egen låt, stämma om gitarren o byta imellan el o ackustisk mellan låtarna måste väl vara tillåtet :P

Jorå,stämma guran är tillåtet.Dom stämmer lätt om sig om det blir varmt..

Lite om rekvisita som är bra att ha på scenen: Ett vatten glas,man blir fort torr i strupen av nervositet..
En handuk för svetten som garanterat kommer att bryta ut i pannan,vilket gör att ni tillslut inte ser publiken..självupplevt.

Tänk också på: Att när man står på en scen så uppfyller man många människors drömmar.Det är många som vill,men få är kallade..Om nervositeten kommer,slut ögonen inför de mariga passagerna och förnimma att ni står i replokalen,publiken kommer att uppfatta det som att ni ger er hän till musiken.
Stå på en scen är lite av skådespeleri,det gäller att övertyga publiken om att ni är bäst - nåt annat är det inte tal om.Kör nån av dina låtar,det är ju en bra test på om dom håller..Spelar ni fel,hemska tanke..kom överens om vem som tar kommandot i förväg så att ni hittar tillbaka till låten..Mycket andvändbart,tog ett tag innan man hajade det..

Nu vet jag inga fler tips..så kör så det ryker!!

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kom på en grej till..
Dubbel kolla tempona mot varandra så att ni inte startar i fel tempo,finger knäppning funkar bra och stör inte så mycket..Lirade på en spelning för några år sedan där jag räknade in en låt i ett vansinnes tempo.Det gick alldeles för fort för att sjunga så det blev ett fem minuters munspels solo av det hela,till publikens stora glädje tack och lov..Ljud teknikern frågade efteråt:vad sysslade ni med på låt 5?  Jag flinade och sa:"Jammade loss lite!" Så kan det gå,kul samt en mycket nyttig erfarenhet..men då krävs det lite av bandet för att hänga med i svängarna..

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Spjälka knäna så det inte syns hur de darrar  ;)  det gjorde i alla fall mina knän vid de få opretantiösa liveframträdanden jag varit med om.

Smyg med en eller två egna absolut om ni känner att de är rätt ok. Jag tror många är mer intresserade av att höra nytt , om än möjligen inte lika bra material, som att höra gammalt välkänt.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det bästa rådet jag kan ge är:Känner ni ingen med lite erfarenhet av live framträdande?
Bra att ha med lite erfarenhet när ni ställer ljud på guran å sången,tänker mest på rundsvängnings problematiken..Om inte,ljudet förändras när lokalen fylls med folk..Såväl medhörning som ut ljud förändras..Ex.20 pers framför scenen som skrålar lite till det ni gör,då spelar det ingen roll om man så heter Elvis Presley om man inte hör var man är i låten....

Riggar ni med en vanlig pubrigg utan medhörning,sitt lite framför högtalarna så att ni hör er själva kanon! Vrid runt på stolen med guran för att kolla så att det INTE rundsvänger,likadant med sången..En bra regel är oxå att börja med lite lägre volym,för att sedan öka när folket fyller på.Men då måste runsvänget vara kollat innan så att ni vet var ni har reglarna på mixer bordet..och smärt gränsen för det..Hoppas jag inte har ställt till det för er med alla mina tips,pratar dock med 20 årig erfarenhet av detta - vill inte att ni ska dabba er första gången.

Den känsla som en lyckad spelning gör för själen,går inte att mäta i pengar.Hoppas allt går bra och ni får känna det.

Då tar vi ett sista: KÖR SÅ DET RYKER!!!

Mvh
Micael


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
DG: Joo..du har nog rätt...får bli några egna låtar, om vi bara får in bra gitarr-ljud-inställningar.

Mike: Hehe...vi kan nog fixa nån som har erfarenhet. Men varken dessa sångmickar eller min inbuggda gitarrmick är rundgångskänslig. Och vi har nog även tillgång till en scenmonitor. Får se vad för utrustning vi kan låna fram. :P Men nu har vi en checklista att gå efter.
Nu är det bara att repa, repa, repa :)


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Live är trevligt! :)

Bra saker att tänka på som jag själv iaf tycker är viktiga då jag själv spelar eller rattar ljud är:

* Inskaffa stämpapparat med bypassfunktion till gitarrerna.
Finns inget värre än att höra folk stämma i PA:t mellan låtarna. Och passa på att stämma då din kollega babblar med publiken så ni inte tappar fokus. Så småningom gör man det där samtidigt men det kräver ju viss erfarenhet oftast :)


* Spela enkelt istället för att "overdo it".
Eftersom ni bara är två kanske det inte passar sig så bra med en låt som Snow som ändå är rätt krävande på gitarr om man ska hålla samma tempo som RHCP. Håll er hellre till enklare grejer eftersom ni som jag förstår det inte har någe percussion eller dylikt?


* Hellre mindre effekt än för mycket.
Om ni inte har någon som sköter ljudet eller har mixern nära er så ni kan dra ner effektreturerna så ha inte för mycket effekt på. Mellansnacken låter ju riktigt skumt med ett långt reverb ovanpå :)


* Mellansnack är skitviktigt!!!
Ifall ni inte är übergrymma musiker som får er publik att helt tyst bara genom att lyssna på det ni spelar så är det väldigt bra att ha lite förberett mellansnack om ni inte är bra på improvisation?
Annars blir det lätt tomt mellan låtarna och stämningen blir lätt krystad och publiken tappar snabbt intresset.

Annars är det bara att repa massa om ni känner att ni behöver det. Själv tycker jag det faktiskt är rätt skönt att vara lite halvdåligt repad så det blir mer spontant över det hela. Sen tränar man ju sitt musikaliska öra på ett bra sätt då också :)

Men rock on! Det kommer garanterat gå bra!

BTW: får man fråga vilket ställe det är? :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Citera
* Inskaffa stämpapparat med bypassfunktion till gitarrerna.
Tänkte på det, och jag har bypass. :)

Citera
* Spela enkelt istället för att "overdo it".
Även vid små uppsättningar när det bara är en gitarr?

Citera
* Hellre mindre effekt än för mycket.
Hur vet man när det är för mycket?

Citera
* Mellansnack är skitviktigt!!!
Självklart :) Vi är ganska pratsamma så det är inget problem

Citera
BTW: får man fråga vilket ställe det är?
Det kommer när det är säkert :) Just nu är det bara ett muntlig och flyktigt avtal.

Första steget är att sätta ihop några låtar till en gitarr o en röst.


Burnin Sven

  • Gäst
En tamburin eller nåt så det blir nåt utöver bara guran som komp, kan bli lite väl tunt annars. Vettiga luftiga arr på guran oxå (behöver inte vara nåt invecklat) så det inte bara blir typ "slå" rytmen och på fingerspelslåtarna så lite statiskt som det går och sparsmakat på toner som backar leaden. Ha mycket i reserv på PA:t, när folk får i sig bärsen så ökar sorlet i takt med att ni höjer PA:t. Lycka till
Göran


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
En tamburin eller nåt så det blir nåt utöver bara guran som komp, kan bli lite väl tunt annars. Vettiga luftiga arr på guran oxå (behöver inte vara nåt invecklat) så det inte bara blir typ "slå" rytmen och på fingerspelslåtarna så lite statiskt som det går och sparsmakat på toner som backar leaden. Ha mycket i reserv på PA:t, när folk får i sig bärsen så ökar sorlet i takt med att ni höjer PA:t. Lycka till
Göran




Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
IRL!
?!
ja, jag antar ju att det kommer inträffa i ö-götland nånstans, så då kan man ju komma förbi och lyssna :)
blargh


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
IRL!
?!
ja, jag antar ju att det kommer inträffa i ö-götland nånstans, så då kan man ju komma förbi och lyssna :)
Haha..kanske det...detta är som sagt i planeringsstadiet.


Burnin Sven

  • Gäst
Jo Zyan det vill vi, man kommer ju inte ut så ofta så det kunde vara skoj med lite underhållning oxå.

Fan vore väl en skoj grej på IRLarna oxå om folk körde en låt var så där lite anspråkslöst och då är det ju lagligt att dopa sig lite med nån bärs först oxå så det går lite bättre :D ( i fantasin i alla fall).
Göran


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Låtvalet rä svårt. Det är roligare att höra lite låtar som man känner igen, men som inte är totalt sönderspelade av coverband tidigare. Finns det något värre än att höra "Mustang sally" eller "Sweet home Alabama" med ett taffligt coverband. Beatleslåtar är tveksamt tycker jag. De har man hört så många gånger på någon fest med någon som kan ett par ackord på gitarren.

Roliga Covers är ju oftast låtar som är oväntade. Motörheads Ace of spades akutstiskt t e x. Tänk på att folk oftast är ute för att ha kul. Inte för allvarligt om man spelar på krogen, då tröttnar folk lätt.

Att förberedande sig mentalt är bra. Jag har nog gjort ett par hundra spelningar med olika coverband. De låtar som vi verkligen hade repat in kunde vi behandla mer lekfullt. Detta ledde till att vi själva hade kul och om du har kul så har publiken det också. Det låter som en fånig klysha, men det stämmer faktiskt. Man kommunicerar den energi man själv har. Därför är det viktigt att låtarna sitter så bra att man omöjligt kan glömma dem eller spela fel och om man gör det så kan man per automatik rätta till dem eller leka med materialet. Det finns inget värre än att se en nervös trubadur. Det väcker bara ångest hos en.
Sedan kan man bli nervös ändå och det blir man oftast, men då är det mer en känsla av att vara taggad. Harva harva harva tills du kan spela utantill m. a.o.

Det är världens vanligaste fobi att stå inför folk och prata. Samtidigt så har jag själv märkt att om jag skall föreläsa om något som jag verkligen kan så är det inte alls så jobbigt som om jag förväntas hålla ett spontant tal till en större grupp människor.  :)

Edit: glömde en sak som jag tyckte var viktig. Välj låtar som ni gillar. Det är mycket enklare att ge sin egen tolkning av något som man tycker om, snarare än att försöka tänka på vad folk vill höra.  :)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Glöm inte att säga "Tack som fan!" efter varje låt!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad carl cadello

Spelar ni fel (vilket alla alltid gör någon gång på en spelning) låtsas som om det regnar eller att det var meningen, att det ingår i arret....

Alltså, titta inte storögt på din polare och slå dig inte i huvudet om han smäller en sträng eller tar fel ackord.

Be aldrig om ursäkt, publiken skiter i om du är förkyld eller har herpes eller en finne i röven.

Tuta o kör så det ryker. Det är det ända sättet. Stor vindruta - liten backspegel.

bryt ett ben.... :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Spelade en del ute på 80-talet. Kan bara skriva under på egghuvuds ord. Mer missvisande nick än hans får man leta efter!
Jäkligaste var att komma ihåg alla texter men det blev en träningssak det också men ni kanske kör med texterna på notställ?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Spelade en del ute på 80-talet. Kan bara skriva under på egghuvuds ord. Mer missvisande nick än hans får man leta efter!



tack 

:wub: (gjorde jag rätt nu? var det rätt smiley???)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
1 eller 2 öl innan är nog ingen fara..fast det är nog min egen regel för att jag inte står ut med att gå  & vänta på att det blir dags..prata med publiken är ett bra tips
och ha poker face om du spelar fel eller gör ett halvdant jobb..de flesta märker ändå inte om du gör fel..samt beklaga dig inte när du får beröm efteråt att du kunde gjort bättre & spelade fel där & där osv,osv..som det är lätt att man gör när man inte vågar tro på att man rodde iland med spelningen

det är vad jag lagt på minnet i min korta men intensiva live karriär!! :lol:

lycka till:)

låt listan funkar nog toppen!!
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Fick en annan spelning med helband, så vi bytta låtlistan ordentligt, gick sådär. Var lite trögt imellan låtarna och improviserade lite.

Men för att vara så orutinerad så är jag nöjd med resultatet.