Kontrollrummet

Strator (det skiljer i pris)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hoppas att den är lika bra som snygg  :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att ni tror på ett bra köp. Blir ju mest komp, fills och några riff kanske. Chicken-pickin' vore ju kul men tumplektrum... :unsure: Solon har jag svårt att leverera. Hör ju iaf en svajarm till denna och Apache måste man ju testa  :D:



För övrigt himla kul att leka runt bland Guitar Rigs preset, ena stunden låter guran som från Knopflers Local Hero och andra stunden som ZZ Tops Bill Gibbons...
Hendrix prylar fixar jag inte förutom att jag ska lära mig introt till Purple Haze. Inte värt att försöka hänga in hans grejor då det ibland slutade med att han eldade upp sin Strata vilket ju vore synd på ett sånt fint instrument. Jag har en akustisk gitarr från Lidl som sett sina bästa dagar. Den duger till lägerelden, bokstavligt talat.

Väldigt trevligt bemötande på Börsen för övrigt, de måste ha gått i charmskola då attityden för några år sedan där var ganska snorkig.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul EQ förstår att en dröm gått i uppfyllelse :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Han på videon borde lägga om solot. Missar en ton vid 46...  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Han på videon borde lägga om solot. Missar en ton vid 46...  :P

Kanske har "vi" lite mindervärdeskomplex...?^^ Själv tycker jag att så många här är SÅ duktiga - ja, allvarligt! Det som skiljer er från "artister" är att de är exhibitionister med stort behov av uppmärksamhet? Visst vore det lite kul med ett erkännande ibland - kan vi inte lura hit radions musikredaktörer eller nått? :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fin Strata..
Och rätt val av gräppbrädsträ oxo,man kan bara gratulera..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar, tackar. Stratosfären har fått en ny innebörd.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
B- och  G-strängen skallrar, skorrar något på andra och tredje bandet. Läst att man höja enskilda strängar genom att skruva på paret av de pyttesmå skruvarna vid svajstallet men det krävs insektsnyckel av tumstorlek. Nån som grejat med detta? Var hittar man såna nycklar??  :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om gitarren var ny när du köpte den följde det med. Annars är en insexsats ett måste i alla gitarrverktygslådor. Byggvaruhus?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Om gitarren var ny när du köpte den följde det med. Annars är en insexsats ett måste i alla gitarrverktygslådor. Byggvaruhus?

Kanske heter insex... :D Den verktygslådan är skrämmande tom just nu. Köpte den begagnad. Ska kolla med med K-Rauta etc, måste ändå in till stan. Tack för snabbt svar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ta med dig gitarren så kan du köpa endast en. Den är nog en ganska liten insex-nyckel du ska ha.

Ja det är kul att leka med svaj också. Jag gör det på min Rustocaster på Eddi/Cykeln/MaxB:s senaste låt "Thunder" (eller "Svart materia") där jag halkar in på låten "Summertime" på slutet...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Om gitarren var ny när du köpte den följde det med. Annars är en insexsats ett måste i alla gitarrverktygslådor. Byggvaruhus?

Kanske heter insex... :D Den verktygslådan är skrämmande tom just nu. Köpte den begagnad. Ska kolla med med K-Rauta etc, måste ändå in till stan. Tack för snabbt svar!

Ett gäng insex-nycklar är alltid bra att ha men jag kan tänka att det kanske är trussrodden du skulle släppa en aning innan det är dags att skruva upp stränghöjden... Ett "hårstrå" i spåret i översadeln kan också göra under! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för bra tips. Stod länge och väl på Biltema. Googlade på iPhone och 0,05 tum (=1,27 mm) sexkantsnyckel (Allen key) hittade jag på ett par ställen. Hittade ingen bitsats med rätt tumstorlek men en sats med bl a 1,3 och 1,5 mm. Gissa vilken som passade? 1,5 naturligtvis! Gott och väl höjt stränghöjden motsvarande en helton och det låter bättre men helt ok tycker jag inte det är.  Att skruva på dragstången lär ju vara ett helsike att komma åt på en strata? 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Eq !
Dragstången borde du komma åt uppe vid huvudet.
Ibland finns det ex av Strator som är utformade på samma sätt som en Tele och då är det bara att lossa halsen från kroppen för att komma åt dragstången.
Personligen brukar jag inte pilla med saker som detta själv utan överlåter det till folk som kan detta.
Tycker du borde kunna få hjälp av 4 Sound med denna justering och kontroll av guran.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nej, jag pillar inte mer nu. Får bli en vända till Musikbörsen om det fortsätter skorra. I o f s vridit på en dragstång till ak gitarr men den skruven var lättåtkomlig.
« Senast ändrad: 03.09.2012, 20:02:14 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Nej, jag pillar inte mer nu. Får bli en vända till Musikbörsen om det fortsätter skorra. I o f s vridit på en dragstång till ak gitarr men den skruven var lättåtkomlig.
Bra där Eq... Alltid bättre att få ett proffs att kolla upp det hela även om det kostar en krona eller 2.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag känner att jag måste ge mig in i diskussionen och komma med en lösning på problemet.  Byt eller sälj och skaffa något annat roligare!    :P

Förslag på detta:  Telecaster, Jazzmaster, ES335, LP, SG,  Firebird, Gretsch 5120/5122...   :D      /JEH

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nej, jag pillar inte mer nu. Får bli en vända till Musikbörsen om det fortsätter skorra. I o f s vridit på en dragstång till ak gitarr men den skruven var lättåtkomlig.
Bra där Eq... Alltid bättre att få ett proffs att kolla upp det hela även om det kostar en krona eller 2.

OK. Jo.

Jag känner att jag måste ge mig in i diskussionen och komma med en lösning på problemet.  Byt eller sälj och skaffa något annat roligare!    :P

Förslag på detta:  Telecaster, Jazzmaster, ES335, LP, SG,  Firebird, Gretsch 5120/5122...   :D      /JEH



 :P Är de lättare att serva? Har en Ibanez AS 100 som väl är en kopia av ES 335. Telecaster vore kul. Har en gammal koreansk LP-kopia som heter Harmony, köpt på Musikbörsen någon gång på 80-t och den är nog fasen spelbar fortfarande. Det jag slogs av med Stratan var att den var så lättspelad men då farligt nära skorr tydligen. Jazzmaster, SG, Firebrird får jag googla på. Gretch har man ju hört talats om men knappast testat...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud

OK. Jo.

Jag känner att jag måste ge mig in i diskussionen och komma med en lösning på problemet.  Byt eller sälj och skaffa något annat roligare!    :P

Förslag på detta:  Telecaster, Jazzmaster, ES335, LP, SG,  Firebird, Gretsch 5120/5122...   :D      /JEH



 :P Är de lättare att serva? Har en Ibanez AS 100 som väl är en kopia av ES 335. Telecaster vore kul. Har en gammal koreansk LP-kopia som heter Harmony, köpt på Musikbörsen någon gång på 80-t och den är nog fasen spelbar fortfarande. Det jag slogs av med Stratan var att den var så lättspelad men då farligt nära skorr tydligen. Jazzmaster, SG, Firebrird får jag googla på. Gretch har man ju hört talats om men knappast testat...

Tråkigt när det strular, när man till råga på allt gillar gitarren.  :(   
Gretsch kostar vanligtvis en stor bunt med pengar fast med den nya electromaticserien (5120,5122..) är dom nere på rimliga nivåer. Finns att testa på
de flesta musikaffärer. Går att använda till mer än bara rockabilly!   :)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fuzzen är ute och cycklar här,Stratan är lösningen på världens alla problem :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fuzzen är ute och cycklar här,Stratan är lösningen på världens alla problem :D

Ropen skalla strator till alla.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Fuzzen är ute och cycklar här,Stratan är lösningen på världens alla problem :D

Ropen skalla strator till alla.  :)

Tänk att en strata kan väcka så starka känslor?^^ Men det ligger nog en del i det - antingen man älskar den eller inte...  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1