Kontrollrummet

Uppdatering mikrofonpark

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Halkbi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Hej!

Startade en tråd på studio forum om detta, men tänkte att det kanske var lika bra att registrera sig här för att få fler infallsvinklar. Kopierar det jag skrev där.

"Hej!

Jag pluggar musikproduktion och ljudteknik vid Hola Folkhögskola. Nu är det dags för skolan att uppdatera sin mikrofonpark och jag har fått det otroligt roliga uppdraget att se mig om för att få en uppfattning av vad för mikrofoner vi bör köpa in för att komplettera det vi redan har. Nedan följer en lista på vad vi har idag. Jag tar den ur huvudet så jag minns inte exakt hur många av alla mikar av varje modell, därav tveksamheter där.

1st Shure Beta 52A
1st Sennheiser MD 421
2-3st Sennheiser MD 21
2-3st Sennheiser E 904
1st Sennheiser E 905
3-4st Shure SM57
2-3st Shure SM58
1st Oktava MK-319
2st Line Audio CM3
1st Studio Projects B1
7st MXL 990

Det är alltså vad vi har idag. Personligen så ser jag det som att vi behöver några roligare stormembransmikar (gillar verkligen inte 990:orna) kanske framför allt för OH, rumsklang, akustiska instrument, sång och gitarrförstärkare. I vår huvudstudio har vi en Presonus StudioLive-mixer som erbjuder 24 kanaler in så det är full möjligt att göra fullbandsinspelningar, men i dagsläget faller det på mikparken för att kunna få det riktigt bra.

Vi har en budget på 18 000 för mikinköp till VT2012. Några förslag?

God fortsättning!
/Halkbi"

Efter att ha fått rekommendationer som Neumann TLM 102, AKG C414, Pearl CC22 och Milab DC-96C gjorde jag följande komplettering:

"Tack för alla svar!

Alla förslag hittills är intressanta. Men något som jag reagerar på är att alla mikar som hittills nämnts (utom AKG C414) är fasta i sin upptagningskaraktäristik. Det hade varit kul med omkopplingsbara mikar, tex har vi ju i dagsläget ingen 8-mik, vilket gör MS-stereo svårt. Vidare får jag för mig att rundtagande stormembranare är riktigt användbara. C414 är ju riktigt fina, men kanske i överkant för vad vår budget klarar om man vill ha ett par.

Är jag helt ute och cyklar om jag tänker att man kanske skulle satsa på två par stormembranare, ett omkopplingsbart par till OH/ambience/akustiska instrument och ett par njurar för sammanhang som kräver lite mer ljudtryckstålighet, som gitarrförstärkare och bastrumma?

God fortsättning!
/Halkbi"

Nu vore det skönt att höra åsikter från kontrollrummet!

Mvh
Halkbi, förstapostare


Utloggad tsmalmbe

Jag röstar tyvär på 414 också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Va kul att det finns sådana här utbildningar. Omkopplingsbar karaktäristik är säkert mycket pedagogiskt. Har själv inga som helst erfarenheter av mikrofoner i den högre divisionen men det finns helt säkert andra här som har! Jag har ett par omkopplingsbara TSM MT47 men väljer ofta bort dem pga enkelheten i att bara rigga mina Line Audio. Här gäller det att bli klar innan inspirationen försvinner! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Vi har en budget på 18 000 för mikinköp till VT2012. Några förslag?

Du / dere har jo ingen Røde mik  :(
Mitt forslag blir derfor: en Røde NT-2A  :)
Litt dyr, men allikevel mye for pengene. Omkoblingsbar: njure - 8 - omni. Da har du alt klart til MS-stereo opptak.
Dessuten: lite egenstøy (självbrus?), bare  7dBA.

Løp & kjøp  :D
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Som jag nämnde i det andra forumet, så kan det gå att hålla budget om man kör på en Milab DC-196 (valbar karakteristik) och en DC-96C (fast kardioid). Eftersom DC-96C har samma kapsel som sin storebror, så bör det fungera bra att använda som stereopar om man ställer DC-196 som kardioid.
När det redan finns flera andra mickar, så tycker jag att det är bättre att satsa på kvalitet än på kvantitet...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Hei igjen,
Ser av 'Claes' inlegg & webside at det er mulig å få tak i mikrofoner fra Studio Projects i Sverige  :o

Da finnes det jo et billigere alternativ til mitt forrige forslag (Røde), nemlig: Studio Projects B3.
Denne er visstnok mye 'bang for the buck' (bare ca ½ pris mot Røde)
Også omkoblingsbar: njure - 8 - omni; samme membranstørrelse: 1"; samme sensitivitet: -36dB(Pa); litt mer egenstøy: 14dBA (mot Rødes 7dBA).

Derfor, om prisen spiller en viktig rolle for valget, SP B3 kan være et bra alternativ  ;)
« Senast ändrad: 05.01.2012, 14:46:41 by ArieG »
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Audio technica har noen som er bra. Nå er det selvfølgelig øret som avgjør, og der stiller jeg icke i förste rekke. Men jeg leste i alle fall veldig mange positive reviews av min AT-4050 før den ble bestilt på ebay. Er fornøyd også (men mistenker at mine ører ville vært fornøyd med ganske mye annet også).

Men jeg må nok tilstå at selv om jeg landet på AT4050 ville jeg nok heller ha kjøpt en AKG 414 om jeg hadde hatt råd. Skal du kjøpe for andres stålar er vel valget enkelt  ;)

For OH, er det ikke mer vanlig å bruke et par småmembransmikker, eller tar jeg helt feil?

Jeg er enig i at det kan være lurt å satse på kvalitet. Særlig innenfor utdanning. Hvordan skal du ellers finne ut om du hører forskjell på dyrt og billig om du ikke har noen referanse?  :)

-Robert


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Blev det nåt inköp?

Nyfniken i en strut - 55
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)