Kontrollrummet

Dan Deans cello

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Första posten till forumet  B) ! Frågan gäller Dan Deans Solo Strings Advanced. Skaffade den nyligen och tycker att till exempel violan är förbluffande vacker för det priset. Mitt problem är cellon. Den låter metallisk och lite ... "svajig", särskilt om jag spelar noterna i en snabb följd. Nu undrar jag om det kan bero på mina inställningar eller något annat som är specifikt för min dator, Deans demon låter också mycket bättre. Tänkte närmast att någon kunde ha ett förslag om vad jag kunde justera. Eller bara höra om det finns någon annan som prövat Dan Deans?

Spelar Keyboarden till exempel någon roll? (Jag har en M-Audio Radium 61, ljudkortet är Audiophile 24/96, PCI.)
Amatörer kan komponera vad de vill.


Jay Thomas

  • Gäst
Utan att ha provat just denna produkt, hävdar jag att spelandet på keyboardet bara är en del. Dels finns det säkert "switchar" där du ställer om mellan olika sätt att applicera stråken, pizzicato med mer, dels borde den finnas någon slag tonkontroller som det går att labba med. Att en sampling låter cello, betyder på intet sätt att det som spelas in, låter cello. Gör själv Garritan Personal Orchestra och East West Symphonic Orchestra och kan bara konstater att det krävs ganska(?) mycket arbete för att få det att låta bra.


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Utan att ha provat just denna produkt, hävdar jag att spelandet på keyboardet bara är en del. Dels finns det säkert "switchar" där du ställer om mellan olika sätt att applicera stråken, pizzicato med mer, dels borde den finnas någon slag tonkontroller som det går att labba med. Att en sampling låter cello, betyder på intet sätt att det som spelas in, låter cello. Gör själv Garritan Personal Orchestra och East West Symphonic Orchestra och kan bara konstater att det krävs ganska(?) mycket arbete för att få det att låta bra.

GPO4 använder jag också. Där har mitt problem egentligen varit precis det motsatta, jag tycker att särskilt solo cello 2 låter bättre än soloviolinerna (just violan som är så bra i Dan Dean är sämst i GPO). Tyvärr känns det svårt att kombinera violinerna från Dan Dean med cellon från GPO, det är som om de hörde till olika musikaliska eror - Garritans är mera romantisk, med "långa linjer", medan Dan Deans känns mera barock. Om du har tips om hur man mixtrar med (solo)stråkarna i GPO, tar jag gärna emot, jag brukar inte göra mer än lägga på reverb.

Dan Dean har förresten såväl keyswitch som tonkontroll, mitt huvudsakliga problem avser ändå inte tonerna som sådana, utan hur man får ett naturligt ljud i en tonföljd (särskilt en lite snabbare). Jag tycker att cellon här börjar att "svaja", lite som det lät då gummisnodden blivit sliten i en gammaldags kassettbandspelare.
Amatörer kan komponera vad de vill.