Kontrollrummet

"Ljudstaplar" Bose l1 och kopior!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Kommer under våren att försöka inhandla ett mindre & lättare PA. "Bose l1 & modell II" är väl den mest vanliga stapeln,
men Hk har en variant, "Elements" & Italienarna har gjort en "blueline kb1". Men har inte kunnat testa ngn av dem
och vet inte hur det funkar för mig som i huvudsak kommer att köra keyboard & sång, ibland klav, git & två sång...
Ngn som har erfarenhet av dessa staplar och vad tror Ni soundrävar om att ha detta till klaviatur?

I väntan på musikklappar:
GOD JUL :wub:


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Kommer under våren att försöka inhandla ett mindre & lättare PA. "Bose l1 & modell II" är väl den mest vanliga stapeln,
men Hk har en variant, "Elements" & Italienarna har gjort en "blueline kb1". Men har inte kunnat testa ngn av dem
och vet inte hur det funkar för mig som i huvudsak kommer att köra keyboard & sång, ibland klav, git & två sång...
Ngn som har erfarenhet av dessa staplar och vad tror Ni soundrävar om att ha detta till klaviatur?

I väntan på musikklappar:
GOD JUL :wub:

Jeg har en L1 mod. 1 "classic" stapel som jeg spiller gitar og synger i. Funker som fjell.
Darris, organisten har to L1 mkII. Han måtte ju ha stereo. Alle stavene har to bassenheter hver.
Meget fornøyd. Jeg har aldri hørt noen stav-eiere uttale seg negativt, faktisk. Det kommer kanskje av at man har lagt så mye penger i det at det blir en prestisjesak  ;)

Vi har opplevd å mangle litt "oomph" i de nedre regioner, noe som ble løst med en aktiv (18"/60kg) sub. Men stort sett er det meget bra lyd. Klar og fin.

Tror Bose har en policy hvor de lar deg (gjennom forhandler) låne utstyr en stund for å teste selv. Sjekke at det er nok "ooomph" i bunn.

Jeg har aldri hørt de andre du nevner.

-Robert
(jobber ikke for Bose - men har kanskje betalt nok til å bli "fanboy")


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Tack Robblar!
Jag tror inte heller att du jobbar åt Bose, bara att du är mycket nöjd, vilket du har rätt att vara
om de fungerar så bra som du skriver. Jag har nog knappast råd att köpa 2 st L1 mII, för att få stereo, så där ligger mitt problem :blink:
Tack för ditt svar och mitt sökande går vidare!
Ngn annan som har testat de andra märkena jag skrev om, eller har en smart lösning på lätt, men bra PA lösning, så skriv!


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Til PA bruk duger det med én også, om stereo ikke er absolutt nødvendig. Det er uansett veldig vanskelig å gi alle tilhørerne stereo i en live situasjon. Orgelmaniac'en vår bruker dem til stereoanlegg i stua si når vi ikke spiller ute, så han følte det var et must med to. (Det tillater forsåvidt at vi kan vi bruke stua hans til replokal ettersom han har fast opprigget PA, så det er jo bra)

Såvidt jeg har forstått så er hovedkonseptet til bose at hvert bandmedlem har sin egen L1 for kombinert monitoring og PA. Da får man ikke stereo, men det blir litt nærmere hvordan det høres ut om man ikke bruker PA, bare sterkere. Nå har ikke alle egen i noen av mine band, men det er mange konfigurasjoner som funker bra.

Ligger kopiene mye lavere i pris?

Jeg har sett tegninger på nettet som viser hvordan man kan bygge sin egen stapel. Det er ikke rocket science, bare en bråte med pyttesmå høyttalere i en eller anne slags form for line array konfigurasjon  :)

-Robert


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Ser at HK Elements selges av Luthman, og det blir vel ikke spesielt mye billigere enn Bose  <_<
Link: http://www.luthman.se/Tillverkare/187/HK_Audio#&&Group=6000000&Manufacturer=-1&Page=4

Satellitene har visstnok en horisontal spredningsvinkel på 70º, men de er bare 47cm lange. Antar at man må stable en del sånne for å kunne kalle dette for et line-array  :D
Finner ikke tekniske data på Ampmodule, så jeg vet ikke om du entrer samme DSP-helvete som hos Bose.
Der kan man 'programmere' ampen til å gi 'nylon-string' lyd fra f.ex. en Gibson J45 :rolleyes:  Da er det ikke mye poeng i å ha et bra akustisk utgangspunkt  :(
Får en ekkel tanke om at man kunne oppnådd samme lyd fra en Walden gitar til 1500 kr.
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Fast HK säljs också av Thoman

http://www.thomann.de/se/hk_audio_elements_voice_three.htm
Då kan jag dra av momsen, vilket inte går i Sverige iom livespelningar är momsbefriat.
Ni som kan och förstår får gärna hjälpa mig att jämföra tekniska spec.

Stort tack för er hjälp hittills!
Heja Norge :rolleyes:


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ser at HK Elements selges av Luthman, og det blir vel ikke spesielt mye billigere enn Bose  <_<
Link: http://www.luthman.se/Tillverkare/187/HK_Audio#&&Group=6000000&Manufacturer=-1&Page=4

Satellitene har visstnok en horisontal spredningsvinkel på 70º, men de er bare 47cm lange. Antar at man må stable en del sånne for å kunne kalle dette for et line-array  :D
Finner ikke tekniske data på Ampmodule, så jeg vet ikke om du entrer samme DSP-helvete som hos Bose.
Der kan man 'programmere' ampen til å gi 'nylon-string' lyd fra f.ex. en Gibson J45 :rolleyes:  Da er det ikke mye poeng i å ha et bra akustisk utgangspunkt  :(
Får en ekkel tanke om at man kunne oppnådd samme lyd fra en Walden gitar til 1500 kr.
Om jeg kan få Gibson J45 lyd av en 1500 kr kinagitar så gjerne for meg :)  Mer penger til bärs. Men jeg får nok ikke det, skal du se.

-Robert


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Om jeg kan få Gibson J45 lyd av en 1500 kr kinagitar så gjerne for meg :)  Mer penger til bärs. Men jeg får nok ikke det, skal du se.

Nei, fikk mer inntrykk av at lyden er Walden for 1500 kr

 :lol:  Men mer bärs-pengar er alltid OK

we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)