Forum > Färdiga produktioner

Harmonica mike - Voice of an angel

<< < (3/12) > >>

Harmonica mike:

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 14.06.2007, 17:23:44 ---Har kanske kommenterat denna tidigare? Jag känner i alla fall igen den.

Låten är väldigt fin och sången stark, öm och utrycksfull.

Trummorna är helt ok lagda med några undantag.
   Jag stör mig på hi-haten. Framför allt den (halv)öppna hi-haten som stängs. Den låter så starkt och väl ofta - använd som effekt istället för att vara en del av grundkompet. Väl starkt låter hi-haten efter ca: 0:48. Det blir en dramatisk höjning där. Innan så ligger den ganska lågt men här höjs den och på vissa partier härefter så sticker många slag ut för mycket medan vissa hörs knappt eller inte alls, eller så är det långa oväntade pauser. Jag är inte säker på att det ovan är en korrekt beskrivning men hi-haten medverkar i alla fall inte i tillräcklig grad till en stabil grund. Bäst låter hi-haten i början när den spelar rakt, enkelt och inte för högt - även om den här möjligen ligger lite lågt. 
    Väl många ändringar i beatet i slutet av låten som vid ca: 2:04 - 2:20. Varför förändra kompet som satts igång, särskilt vid 2:14-15 tappar man den stadiga känslan -som behövs. Vid ca: 2:50 tar beatet fart och blir fast en kort stund för att sen snöpligt försvinna. Jo det skall tas ner. Men så här kändes märkligt. Det låter som om trummisen blir osäker på hur han/hon skall hantera låten. Små men viktiga saker.

Är inne på samma som mahan att det finns (emellanåt) en stökighet som inte är hellyckad. Kanske går det att tygla med nivår, eq, panorering etc. men jag tycker mig även ana lite för mycket insatser här och var. Det låter lite som att ni står i replokalen och känner på låten fortfarande - alla vill testa lite grejer. Spelsättet/arrets typ (särskilt på vissa partier); när många instrument skall vara med och skuta på och dra låten framåt, ibland alla på en gång, ibland genom att fraser och inpass avlöser varann i snabb takt kan låta väldigt bra men riskerar även att struktur och stringens är svårare att uppleva. I det här fallet känner jag att jag rätt ofta tappar fokus på sången och låtens backbone.

Undrar om det inte skulle vara bättre med en lite mer distinkt och konturfast ljudbild. Känns väl stor och lätt muddig på sina håll. T.ex. pianot, kören.

--- Slut citat ---

Tack DG!
Det var en mycket bra och utförlig recension.De delar du nämner har oxå slagit mig(inte alla dock)typ öppna highaten..Det är ju ett tag sedan jag gjorde/mixade denna.Har lyssnat mycket på den och kommit fram till att låten håller,men det är för stökigt och obalanserat som du mycket riktigt påpekar.Som jag ser det så har jag 2 alternativ.

1. Öppna mixen och börja från skretsch med uppbyggnad/arr.
2.Spela in en ny version där jag ökar tempot något,har en akustisk slask - inspelad via mp3:an i Spanien som låter helrätt med bara sång å gura.Ohygglig känsla i den versionen,brukar inte bli så värst brydd av mina inspelningar,men där reser sig nack håren.Josse är rätt grym på gura(gitarr polarn),tror att det kan vara den bästa lösningen - kan vara värt att testa i vart fall.
Gör vi det så lägger jag upp den för sågning/hyllning..

Mega tack för ditt inlägg,jag håller på att fixa till mina låtar för att förhoppningsvis få dom mastrade och klara på en platta.Det får bli mitt sommar projekt,istället för komponerandet.Fått ihop till en full längdare.
Grejen är ju att när man börjar lyssna kritiskt,så låter allt illa...hå hå ja ja..

Nåväl,Thanx man.

Mvh
Micael

DåligtGehör:
Jo men ta dig tid och var (rimligt) kritisk innan du lägger det på platta. Jag tycker att du har en hel del bra materal och med din kapacitet på sång & munspel så vore det synd att ge ut något annat än en riktigt bra platta.

Men enligt min - och en del andras jag sett - åsikt så behöver EZ ersättas innan du gör något allvarligt med din musik som att ge ut en platta. Eller möjligen skaffa en bra expansion?

Harmonica mike:

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 14.06.2007, 18:13:43 ---Jo men ta dig tid och var (rimligt) kritisk innan du lägger det på platta. Jag tycker att du har en hel del bra materal och med din kapacitet på sång & munspel så vore det synd att ge ut något annat än en riktigt bra platta.

Men enligt min - och en del andras jag sett - åsikt så behöver EZ ersättas innan du gör något allvarligt med din musik som att ge ut en platta. Eller möjligen skaffa en bra expansion?

--- Slut citat ---

Jorå DG det är lugnt,jag tänker inte stressa fram nåt.Har kanske en lösning på trummeriet..Det finns ju flera vägar att gå,men det bästa är nog om jag lämnar bort det till nån som kan..Bryr mig egentligen inte så mycket om det är "The reel stuff",eller programmerat - huvudsaken är att det låter bra. Micke ajax alternativet finns ju alltid,men då kostar det - iofs, kan ju vara värt det..Lyssnat på lite av det han gjort,fruktansvärt bra kan jag säga! Men förbereda mixarna för mastring,det blir mitt jobb.Noterat allt pos/neg som skrivits om mina låtar, så det finns en bra källa att sovra tips ur..Kommer nog att tjata på er igen då jag drar igång med finliret..

Tack igen..

Mvh
Micael

hawk:
hejsan H-mike

en förbannat skön låt som skulle kunna lyftas till skyarna med ett annat trumspel
kan inte peka exakt på vad det är men en något fastare grund att stå på när låten väl kommer igång hade varit bra.på dom lite stillsammare partierna skulle det till och med kanske funka med lite vispspel.men som sagt förövrigt en mycket bra låt

MVH Conny

Harmonica mike:

--- Citat från: hawk skrivet 14.06.2007, 23:21:55 ---hejsan H-mike

en förbannat skön låt som skulle kunna lyftas till skyarna med ett annat trumspel
kan inte peka exakt på vad det är men en något fastare grund att stå på när låten väl kommer igång hade varit bra.på dom lite stillsammare partierna skulle det till och med kanske funka med lite vispspel.men som sagt förövrigt en mycket bra låt

MVH Conny

--- Slut citat ---

Tack Conny.
Jo låten blev inte så dum,en av mina och min omgivnings favorit.Kommer nog att göra nåt radikalt åt trummorna,vad det lider,svagaste kortet i låten helt klart.Vispar,bra ide att ta med på färden..

Tackar för bra feedback.

Mvh
Micael

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion