Kontrollrummet

Önskar soundcloudstöd till Kontrollrummet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vet att det finns färdiga funktioner till detta forum för att få till inbäddade soundcloudspelare. Funkar ju i mobil också så det ju inte byggt i något flashskräp som pajar ljudet heller.

Det är ju ganska många som använder tjänsten nu och för alla som inte har en egen server är det ju ett utmärkt ställe att lagra musik på.

Lägger ju själv låtar jag postar här på en slaskyta på egen server, men ibland måste man städa där av utrymmesskäl och då dör ju länkarna naturligtvis. Då vore det gött att ha musiken liggande på ett mer permanent ställe.

Kan se ut så här:
« Senast ändrad: 19.12.2011, 18:05:25 by Wernborg »


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Mycket bra förslag!
Även jag använder Soundcloud en del, största fördelen med det är ju precis det du skriver, att det funkar att använda mobilt.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Verkligen ett bra förslag. Soundcloud är ju också nåt som verkar "beständigt", folket som sitter vid rodret kommer inte flumma till det som myspace m fl tjänster. (Låt oss hoppas.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Håller med.. Jag har också upptäckt Soundcloud & gillar det skarpt!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mig började det med www.mp3.com
Fortsatte senare med www.myspace.com
Har nu låtar lagrade på www.soundcloud.com
Vad borde få mig att tro att inte soundcloud går samma öde tillmötes som tidigare flaggskepp?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
MaxB: jaha?
Nu gäller Soundcloud då kan vi väl spela med så länge det har ledartröjan.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
:lol: Ja, precis och det är ju inte katastrof om myspace blir vettigt igen efter det?

Kör på soundcloud funktionalitet på KR, tycker jag med :) Lite negativt att dissa nåt för att det finns framtida oanade konkurrenter :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag röstar åxo för soundcloud stöd.. där kan man dessutom ladda upp sina alster i wav/flac lika gärna som mp3
då det är 2 timmar speltid man får, istället för en viss mängd lagrings utrymme
om jag fattat det rätt .. iaf en bra ide som får mitt stöd! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Helt klart. Bra idé. Larsson: Du har fattat det rätt  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad borde få mig att tro att inte soundcloud går samma öde tillmötes som tidigare flaggskepp?

MaxB: jaha?
Nu gäller Soundcloud då kan vi väl spela med så länge det har ledartröjan.

Jag tycker det låter vettigt och eftersom ingen på KR under föregående timmar suttit inne med mer kunskap om framtiden än oss andra, så tycker jag också det är dumt att dissa. Bra idé!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ok maxb, om det är viktigt. Ja, soundcloud kommer att gå samma öde till mötes. Precis som Kontrollrummet. Men vi lägger inte av för det. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Om 1 biljon år går även jorden under, inte begår man harakiri för det. :)

Lighten up :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad skulle det rent praktiskt innebära - jo att man kan ladda upp sina mp3 till Soundcloud direkt från dator för att slippa skaffa en egen domän och att man gör en länk till sin Soundcloud via ett verktyg på KR som ett alternativ till mp3-verktyget alltså en alternativ spelare på KR, så mycket har jag förstått - men ska det funka som ersättare till KR-servern eller integreras den också eller är det till för Halvfärdiga emedan man för att få låten på KR-servern måste göra på det vanliga sättet?
Några undringar bara. :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är inte ersättare till något. Bara ett sätt att göra det enklare att förmedla filer från soundcloud. Ungefär som flashspelaren vi har idag.


Jay Thomas

  • Gäst
Jag skriver också under Soundcloud-taggar. Dels för att det är en bra, fungerande site, dels för att det är två svenska killar som står bakom, http://en.wikipedia.org/wiki/SoundCloud.

Dock är jag lite fundersam när det gäller tid istf storlek, så jag misstänker att allt "normaliseras" av dem och därigenom kan de översätta tid till storlek.  Jag tycker att det låter bra, till skillnad från Myspace, men det kanske är en chimär...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hejja Ljudmolnet!!
Bjurte är oxo positiv.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Många glada tillrop från medlemmarna. Då återstår att se om någom moderator vill ta tag i detta och koppla samman oss med ljudmolnet  :D


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Tar ikke soundcloud betalt?
Nuvel. Det ser forresten ut som en god del ipad apps kan lagre til soundcloud så kanskje man burde prøve det.

-Robert


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tar ikke soundcloud betalt?
Nuvel. Det ser forresten ut som en god del ipad apps kan lagre til soundcloud så kanskje man burde prøve det.
-Robert

Man kan betala. En sak man kan få om man betalar är mer detaljerad statistik, var i världen flest laddar ner mina olika låtar och hur många låtar som laddas ner från japan per dag och så vidare. Finns mycket statistik att se - om man betalar för de
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag kör backup på Box.net. Egen spelare som soundcloud. Funkar bra. Ids inte flytta till molnet, en massa filer...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag kör backup på Box.net. Egen spelare som soundcloud. Funkar bra. Ids inte flytta till molnet, en massa filer...

Nä det är ingen som tvingar dig  :D :wub: Detta är bara tänkt som ett komplement till KR's nuvarande spelare.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag kör backup på Box.net. Egen spelare som soundcloud. Funkar bra. Ids inte flytta till molnet, en massa filer...

Nä det är ingen som tvingar dig  :D :wub: Detta är bara tänkt som ett komplement till KR's nuvarande spelare.

Vad bra!  :) I min ögonFåne funkar KR-spelaren.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I min ögonFåne funkar KR-spelaren.

Nä, det gör den inte. Det som händer är att ögonFånens egen quicktimespelare spelar upp länken streamad. Kr's spelare är flashbaserad och ögonFånen stödjer inte flash.

Men detta handlar inte bara om huruvida telefonerna kan spela upp eller inte, utan om att Soundcloud idag är den största siten för lagring av musik och det ingår 2 timmar lagring oberoende av format ( wav, mp3, flac, aiff, mm) i gratistjänsten. Vi är många som har konto och använder SC, och att kunna göra en direktuppseplning från SC med SC's spelare från KR vore ju toppen, då behöver man inte ladda upp låten på KR's eller egen server för att få tillgång till en spelare. Dessutom är SC spelare inte flashbaserad, låter bättre samt att den är snygg när man ser "waven över tid"  :)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
I min ögonFåne funkar KR-spelaren.

Nä, det gör den inte. Det som händer är att ögonFånens egen quicktimespelare spelar upp länken streamad. Kr's spelare är flashbaserad och ögonFånen stödjer inte flash.

Men detta handlar inte bara om huruvida telefonerna kan spela upp eller inte, utan om att Soundcloud idag är den största siten för lagring av musik och det ingår 2 timmar lagring oberoende av format ( wav, mp3, flac, aiff, mm) i gratistjänsten. Vi är många som har konto och använder SC, och att kunna göra en direktuppseplning från SC med SC's spelare från KR vore ju toppen, då behöver man inte ladda upp låten på KR's eller egen server för att få tillgång till en spelare. Dessutom är SC spelare inte flashbaserad, låter bättre samt att den är snygg när man ser "waven över tid"  :)

Hm.. så ekspertisen på KR behøver ikke engang å lytte nå, for å finne ut hvorvidt en låt er överkomprimerad? :)

-Robert


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I min ögonFåne funkar KR-spelaren.

Nä, det gör den inte. Det som händer är att ögonFånens egen quicktimespelare spelar upp länken streamad. Kr's spelare är flashbaserad och ögonFånen stödjer inte flash.

Men detta handlar inte bara om huruvida telefonerna kan spela upp eller inte, utan om att Soundcloud idag är den största siten för lagring av musik och det ingår 2 timmar lagring oberoende av format ( wav, mp3, flac, aiff, mm) i gratistjänsten. Vi är många som har konto och använder SC, och att kunna göra en direktuppseplning från SC med SC's spelare från KR vore ju toppen, då behöver man inte ladda upp låten på KR's eller egen server för att få tillgång till en spelare. Dessutom är SC spelare inte flashbaserad, låter bättre samt att den är snygg när man ser "waven över tid"  :)

Hm.. så ekspertisen på KR behøver ikke engang å lytte nå, for å finne ut hvorvidt en låt er överkomprimerad? :)

-Robert

Nu förstår jag inte?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
I min ögonFåne funkar KR-spelaren.

Nä, det gör den inte. Det som händer är att ögonFånens egen quicktimespelare spelar upp länken streamad. Kr's spelare är flashbaserad och ögonFånen stödjer inte flash.

Men detta handlar inte bara om huruvida telefonerna kan spela upp eller inte, utan om att Soundcloud idag är den största siten för lagring av musik och det ingår 2 timmar lagring oberoende av format ( wav, mp3, flac, aiff, mm) i gratistjänsten. Vi är många som har konto och använder SC, och att kunna göra en direktuppseplning från SC med SC's spelare från KR vore ju toppen, då behöver man inte ladda upp låten på KR's eller egen server för att få tillgång till en spelare. Dessutom är SC spelare inte flashbaserad, låter bättre samt att den är snygg när man ser "waven över tid"  :)

Hm.. så ekspertisen på KR behøver ikke engang å lytte nå, for å finne ut hvorvidt en låt er överkomprimerad? :)

-Robert

Nu förstår jag inte?
Eftersom SC direkt visar ljudbilden förstås.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I min ögonFåne funkar KR-spelaren.

Nä, det gör den inte. Det som händer är att ögonFånens egen quicktimespelare spelar upp länken streamad. Kr's spelare är flashbaserad och ögonFånen stödjer inte flash.

Men detta handlar inte bara om huruvida telefonerna kan spela upp eller inte, utan om att Soundcloud idag är den största siten för lagring av musik och det ingår 2 timmar lagring oberoende av format ( wav, mp3, flac, aiff, mm) i gratistjänsten. Vi är många som har konto och använder SC, och att kunna göra en direktuppseplning från SC med SC's spelare från KR vore ju toppen, då behöver man inte ladda upp låten på KR's eller egen server för att få tillgång till en spelare. Dessutom är SC spelare inte flashbaserad, låter bättre samt att den är snygg när man ser "waven över tid"  :)

Hm.. så ekspertisen på KR behøver ikke engang å lytte nå, for å finne ut hvorvidt en låt er överkomprimerad? :)

-Robert

Nu förstår jag inte?
Eftersom SC direkt visar ljudbilden förstås.

Ahhhh.....stupid me  :lol:





Men nu har denna tråden varit aktiv i över två dygn och ingen moderator har yttrat sig än om detta magnifika förslag.  :unsure:
« Senast ändrad: 21.12.2011, 20:08:37 by jonnerstone »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
I min ögonFåne funkar KR-spelaren.

Nä, det gör den inte. Det som händer är att ögonFånens egen quicktimespelare spelar upp länken streamad. Kr's spelare är flashbaserad och ögonFånen stödjer inte flash.

Men detta handlar inte bara om huruvida telefonerna kan spela upp eller inte, utan om att Soundcloud idag är den största siten för lagring av musik och det ingår 2 timmar lagring oberoende av format ( wav, mp3, flac, aiff, mm) i gratistjänsten. Vi är många som har konto och använder SC, och att kunna göra en direktuppseplning från SC med SC's spelare från KR vore ju toppen, då behöver man inte ladda upp låten på KR's eller egen server för att få tillgång till en spelare. Dessutom är SC spelare inte flashbaserad, låter bättre samt att den är snygg när man ser "waven över tid"  :)

Aha! Bra! Tack J-stone. Som alltid imponerande kunskaper. Okomprimerat format låter ju bra (no pun). Antar att man kan laddar ner också och inte bara streama via spelaren?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I min ögonFåne funkar KR-spelaren.

Nä, det gör den inte. Det som händer är att ögonFånens egen quicktimespelare spelar upp länken streamad. Kr's spelare är flashbaserad och ögonFånen stödjer inte flash.

Men detta handlar inte bara om huruvida telefonerna kan spela upp eller inte, utan om att Soundcloud idag är den största siten för lagring av musik och det ingår 2 timmar lagring oberoende av format ( wav, mp3, flac, aiff, mm) i gratistjänsten. Vi är många som har konto och använder SC, och att kunna göra en direktuppseplning från SC med SC's spelare från KR vore ju toppen, då behöver man inte ladda upp låten på KR's eller egen server för att få tillgång till en spelare. Dessutom är SC spelare inte flashbaserad, låter bättre samt att den är snygg när man ser "waven över tid"  :)

Aha! Bra! Tack J-stone. Som alltid imponerande kunskaper. Okomprimerat format låter ju bra (no pun). Antar att man kan laddar ner också och inte bara streama via spelaren?

Om upphovsmakaren tillåter nedladdning så kanske det är möjligt. Vet inte säkert. Kanske måste man då gå via SC siten. Kanske nån annan som vet.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men nu har denna tråden varit aktiv i över två dygn och ingen moderator har yttrat sig än om detta magnifika förslag.  :unsure:
Något är på g.
:)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bollen är äntligen i rullning? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
...oj vad spännande det blev nu

Det kommer nog bli en bra vitamininjektion till demoforumet!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
´...direktuppseplning från SC med SC's spelare från KR vore ju toppen, då behöver man inte ladda upp låten på KR's eller egen server för att få tillgång till en spelare. Dessutom är SC spelare inte flashbaserad, låter bättre samt att den är snygg när man ser "waven över tid"  :)
Antar att man kan laddar ner också och inte bara streama via spelaren?
Om upphovsmakaren tillåter nedladdning så kanske det är möjligt. Vet inte säkert. Kanske måste man då gå via SC siten. Kanske nån annan som vet.

Då du lägger upp en låt på soundcloud kan du välja om nedladdning ska vara tillåten (eller inte).
Då finns "Download" som val på övre kanten av SC-spelargränssnittet.

« Senast ändrad: 21.12.2011, 22:43:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Når vi først har tatt fra ønskelista til jul, hva med en Kontrollrummet iPad app?  :)

-Robert