Kontrollrummet

Tips för att sätta upp Ljud akustik

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad studio 14

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Tjenare hoppas kunna få lite hjälp här med ett litet problem jag har stött på.

Håller på att öppna en inspelnings-studio för att hjälpa amatörband komma ut med sin musik. Jag går på gymnasiumet sista året och har hållt på med det här projektet rätt länge nu, och investerat en hel del pengar  :rolleyes:

Men men enough of that!

Jag har köpt ett stort antal med akustiska plattor på 1:m3. Men jag lyckas inte hitta något sätt att sätta upp dom på. Så nu skulle jag behöva lite hjälp från någon här, Funderar på att sätta upp lister eftersom inget annat verkar vilja funka. Men jag vill höra vad ni har att komma med.

/Jacob


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul projekt! Hoppas det blir bra och utvecklande. Jag kan inte mycket om hur man egentligen ska göra med kommer ändå med några frågor.

Tunga plattor? Har du tänkt sätta dem på väggar och tak?
Vad är det för material i väggar respektive tak?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad studio 14

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Plattorna väger ca 1 kilo och dom ska upp på väggarna inte något tak, Väggarna och tak är i trä :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Plattorna väger ca 1 kilo och dom ska upp på väggarna inte något tak, Väggarna och tak är i trä :)

fast även trä väggar är ljudreflekterand, dock inte i låg bas, där lär det absorberas och även läcka ut utväggarna.
om du ska lyssna på högtalre i rummet så viktigt att även få bort tidiga reflektioner fån taket, det vill man vid inpelning åxå.

om det är vanlig tunn(45mm "eggkatrongs form") skummabsorbet du menar så är det för tunnt, sepciellt om det sitter direkt mot väggen. absorberar bara högdiskant.
skummabsorbent kan man använda som yta men man bör ha tjockare absorbering bakom, 95mmglasull(exempelvis isover piano)+100mm luftspalt.
oavsätt vad det är för absorberingsmaterial(skumm, glas eller sten-ull) så bör man undvika att använda för tunnt efter som risken oftast är att rummet låter "burkigt" efter som det bara absorberar högfrekvens. det finns altså risk att rummet låter som "proximity effect" hos mickar.

altså den här varianten?


Utloggad studio 14

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Har försökt med dubbelhäftad tejp. Den jag testade fäste inte alls.

Svar till adrumdrum: roligt att se att du skriver ett så långt och utförligt svar  ;) Jag utöver dom här plattorna även köpt ett par bas absorbenter som jag ska slänga upp i hörnen.

Vart ska jag posta ifall jag vill slänga upp lite bilder  hur projektet utvecklar sig?  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Plattorna väger ca 1 kilo och dom ska upp på väggarna inte något tak, Väggarna och tak är i trä :)

fast även trä väggar är ljudreflekterand, dock inte i låg bas, där lär det absorberas och även läcka ut utväggarna.
om du ska lyssna på högtalre i rummet så viktigt att även få bort tidiga reflektioner fån taket, det vill man vid inpelning åxå.

om det är vanlig tunn(45mm "eggkatrongs form") skummabsorbet du menar så är det för tunnt, sepciellt om det sitter direkt mot väggen. absorberar bara högdiskant.
skummabsorbent kan man använda som yta men man bör ha tjockare absorbering bakom, 95mmglasull(exempelvis isover piano)+100mm luftspalt.
oavsätt vad det är för absorberingsmaterial(skumm, glas eller sten-ull) så bör man undvika att använda för tunnt efter som risken oftast är att rummet låter "burkigt" efter som det bara absorberar högfrekvens. det finns altså risk att rummet låter som "proximity effect" hos mickar.

...

Så bra svarat! +++++  :)

Skulle bara säga att det inte bara är dämpning utan även diffusering som skapar en god akustik. Vår moderna byggteknik med betong och/eller gips fordrar nog akustikåtgärder i högre grad än traditionella material (=äldre byggnader...) Om du inte har möjlighet att mäta ljud finns program för att beräkna rumsnoderna att ladda ner från nätet.

Kan inte påstå att jag egentligen akustikbehandlat alls - i alla inte särskilt medvetet. men jag bor i ett gammalt hus och har massor av grejer framme (=diffusering... ;-) ) Har själv gärna lite dämpplattor på högtalarväggen annars är nog bäddsoffan enda absorbenten!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och jag har så många "bra att ha grejer" i inspelningsrummet att de förhoppningsvis absorberar något. Kan hoppas i alla fall, eftersom jag inte kommer räkna ut var och hur det borde absorberas.

Forumbilder.se  ;)

Och kopiera länken till en bild och sen (då du skriver ett inlägg) klicka på ikonen ovanför, som ser ut som en tavla och klistra in länken till bilden.
« Senast ändrad: 18.12.2011, 13:02:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Om du har missat det så har jag petat ihop del matnyttig info att läsa i forumets lilla Wiki-artikel om [wiki=Akustikbehandling]akustikbehandling[/wiki]... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad studio 14

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Jätte bra guide Claes! Men nu har vi kommit av ämnet lit, jag frågade faktiskt från början efter tips på hur jag ska sätta upp mina absorbenter  :P


Utloggad tsmalmbe

Limma upp dem på tunn skiva, jag vet inte vad materialet heter i sverige, men det finns "byggkvalitet" = brun på båda sidor, och annan kvalitet = vit på ena sidan, brun på andra. Typ bakskiva på ikeabokhyllor - ni vet vad jag menar. Sedan lim från bauhaus, jag använder sådant som man klämmer ur med "silikonpistol". Limma fast absorbenterna på detta material, borra ett eller två hål i skivan före du limmar och häng sedan dessa på skru eller spik på väggarna. Jag har mina också med krokar så att jag kan hänga dom i taket med ketting vid behov.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Limma upp dem på tunn skiva, jag vet inte vad materialet heter i sverige, men det finns "byggkvalitet" = brun på båda sidor, och annan kvalitet = vit på ena sidan, brun på andra. Typ bakskiva på ikeabokhyllor - ni vet vad jag menar. Sedan lim från bauhaus, jag använder sådant som man klämmer ur med "silikonpistol". Limma fast absorbenterna på detta material, borra ett eller två hål i skivan före du limmar och häng sedan dessa på skru eller spik på väggarna. Jag har mina också med krokar så att jag kan hänga dom i taket med ketting vid behov.


Plyfa?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Baksidan av IKEA hyllor/garderober är gjord av masonit å inget annat  <_< :D


Utloggad tsmalmbe

Åtminstone är det inte plywood (=faner) = trä, utan närmare pressad papp.

Masonit ger liknande bilder som min skiva med googlesökning.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Jag utgår också ifrån att duna akustikskivor är typ parafon, inte skumplastäggkartong (vilket inte kommer att vara en vinnare).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.