Forum > Färdiga produktioner
Gurano & Harmonica Mike - Tro på tomten
Eddi:
Kul i jul :D
Mixtrixen har ni redan roddat i så jag tillför att låten går lite på tomgång i slutet med "tro på tomten" om ni blandar det med "det ska va julekul ja kul i jul" eller nåt så blir det mer tempo och en hook-feeling tror jag.
MaxB:
Men säg mig hur du mickar och processar harmonikan!
Harmonica mike:
Eddi:
Shit lysande..Jag hade ide´torka textmässigt mot slutet och din ide sitter ju som en smäck..
Max:
Munspels inställning:
Cubase reverb för det mesta samt medföljande kompressor.Strulade bort en kanon kompressor från Stillwell i sista data haveriet..För lat för at hämta den igen,skämta bara den skall ned.Brukar skära undan rätt mycket topp oxå samt dra på rejält i basen då det skall spelas distad blues/rock.Lyssnar man separat på spåret så låter det väldigt illa men i mixen sitter det.Vidare så använder jag nån simpel dist plugg som följer med cubase..men jag kan ju tipsa om stillwells prylar där finns det bra grejer för detta ändamål..och så det viktigaste,en "Green bullet"..Munspels mick som tillför mycket karaktär..men är man skicklig på att ratta via eq och lite fuskpluggar så kommer man ganska nära..Den är också rätt fräck att sjunga i vilket jag också gjorde.Men det föll ju inte i så god jord kan man väl säga,så jag gör inte om det experimentet :D
Är det visor eller lugna låtar så blir det lite kompressor och ett större/längre reverb,,
Hoppas du blev lite klokare..Testa dig fram och en uppmickad stärkare brukar funka fint att köra genom typ fender bassman..eller nåt.Testa de du har men skär undan ordentligt i toppen,det är ju brölet man vill åt :)
Mike
Wernborg:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 12.12.2011, 23:44:46 ---Jag tror ni är lite bortskämda med mitt munspelslir här :P
Skojar bara,visst går det att göra andra grejer.Det är en tagning och den enda för livefeeling.Får jag fler sågar så lirar jag om..Uppskattar dina synpunkter.
--- Slut citat ---
Alltså. Tekniskt sett finns inget att anmärka på, mer innehållsmässigt menade jag. Bara för att man kan lira och för att det är en enda livetagning så betyder det inte att man prickar rätt varje gång. Det gör ingen. Ibland kan det t.o.m. vara motiverat med ett sömnigt solo för att höja något annat i en låt.
:)
MaxB:
Green bullet - en dynamisk mikrofon med formen av ett cykellyse (trodde det var en kolkornsmikrofon)
Kompressor
Dra av diskant
Dra på bas
Nån dist
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida