Kontrollrummet

ZOOM H1

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag har funderat på en ZOOM H4, men så precis nu att det finns en enklare variant "H1" http://jam.se/studio/digitalportabandare/A50506/ .
Har någon provat den? Skulle den vara ett alternativ om man har sequencer i datorn, eller är mikrofonerna för dåliga?
Andra fördelar nackdelar genrellt? Tacksam för svar.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
den kommer troligen fungera utmärkt till att sjunga in idéer mm
 
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar H4:an )har en( men har ingen aning om H1:an. Verkar vara bra pris.
Borde finnas tester i Studio och andra tidningar, kan man tänka sig.
Har den funnits länge eller är den ganska ny?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad nygren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Jag köpte en ZOOM H4N i somras när jag skulle filma ett bröllop och använde den som separat ljudupptagning. Mycket trevlig liten manick men jag har dock inte testat H1.

Däremot har jag ingen användning av min H4N och har knappt använt den sedan bröllopet mer än för lite småtester (bl.a har jag spelat in gitarr och sång för att testa/lyssna men det bör tilläggas att jag inte är musiker av något slag utan gjorde det mest för att testa ljudet. Dessutom ett par intervjuer). Om du är intresserad så kan du få köpa den till ett fördelaktigt pris så att du hamnar någonstans mittemellan H1:ans pris och H4N:s kompetens :) Skicka ett PM om du är intresserad

Här visas lite vad den kan


//Linus
Pluggar Radioproduktion i Piteå och sänder för www.Julradio.se likväl som www.RadioClubZone.com


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Har en H1tta som vi använder till att göra radio med. Låter riktigt bra men har ett lite fumligt användargränssnitt och om man har den i handen så blir det rätt mycket hanteringsljud. Men som sagt låter hellt ok.

Hägge


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har också en H4, men har inte använt den som ljudkort faktiskt. Skulle väl kanske prova det.

Annars tycker jag den låter hyfsat, men har ett onödigt omständigt menysystem. Iofs kanske man inte behöver använda det när den agerar ljudkort och mik enbart. Ska se om jag hinner testa, så återkommer jag med utslag.

 :D


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Ola, MaxB, nygren, Hägge, Wernis: tack för svar. Följdfråga: går H4:an att använda till MAC? Har någon av er egen erfarenhet av att köra den med MAC?
Wernis: jätteintresserad av att höra hur den funkar som ljudkort!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ola, MaxB, nygren, Hägge, Wernis: tack för svar. Följdfråga: går H4:an att använda till MAC? Har någon av er egen erfarenhet av att köra den med MAC?
Wernis: jätteintresserad av att höra hur den funkar som ljudkort!

Det är en av finesserna med den men jag har inte heller haft anledning att använda den som USB-ljudkort. Och jag minns inte heller om det (självklart) finns bra drivrutiner ger den låt latency då man vill det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Följdfråga: går H4:an att använda till MAC? Har någon av er egen erfarenhet av att köra den med MAC?

H4n kan fint brukes mot Mac :)  Minimum-kravet er OSX 10.2
Da kan den brukes både som opptaker, lydkort og SD-kort leser B)
Forøvrig følger Cubase LE med, for både Win & OSX, når du kjøper en H4n, så det er umiddelbart mulig å 'ha kul'.

Må opplyse at jeg aldri har brukt min mot en Mac, men det kan da umulig være vanskeligere enn bruk mot PC ;)

Jo, H4n er absolutt verdt prisen  :D
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)