Kontrollrummet

Ovana vid Cubase 6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har uppgraderat från Cubase 4 och har fortfarande lite svårt att finna mig tillrätta... Vanans makt är stor, skulle nästan vilja ha 4:an tillbaka ibland även om det finns många nya bra funktioner. Vill ju eg inte ödsla tid på inställningar i programmet...^^

Borde det inte gå att ställa in så man slipper trycka på "Shift" för att komma till menyn när man högerklickar? Tycker att jag jobbar långsammare när jag måste koppla in hjärnan... ;-)

Har ju tidigare svuret över att klipp inte alltid hamnar rätt när jag flyttar dem... Har alltid justerat klippen så att de passar in och börjar på jämn t beat eller takt. Upptäckte nu 
"Snap point" som en linje i klippet som klistrar vid griden...

Någon som har koll på detta eller måste jag läsa manualen? ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har uppgraderat från Cubase 4 och har fortfarande lite svårt att finna mig tillrätta... Vanans makt är stor, skulle nästan vilja ha 4:an tillbaka ibland även om det finns många nya bra funktioner. Vill ju eg inte ödsla tid på inställningar i programmet...^^

Borde det inte gå att ställa in så man slipper trycka på "Shift" för att komma till menyn när man högerklickar? Tycker att jag jobbar långsammare när jag måste koppla in hjärnan... ;-)

Har ju tidigare svuret över att klipp inte alltid hamnar rätt när jag flyttar dem... Har alltid justerat klippen så att de passar in och börjar på jämn t beat eller takt. Upptäckte nu 
"Snap point" som en linje i klippet som klistrar vid griden...

Någon som har koll på detta eller måste jag läsa manualen? ;-)

Antar att du menar att du inte vill att "toolbox" ska dyka upp vid högerklickning, du vill istället ha alla menyval.

Gör så här:

Gå till File--> Preferences. På vänster sida i preferences fönstret väljer du "tools" och bockar av "Popup Toolbox on rightklick"

Done!

/Micke
« Senast ändrad: 05.01.2012, 20:51:42 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skitbra! Tack! :) Letade men fattade inte att det kallades "toolbox"! Har ju lärt mig att välja med siffrorna - och när det sitter går det mycket fortare! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1