Kontrollrummet

Sälja vinylen...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nu ska den bort, flyttkartongen med ett helt ( ok, halvt) livs införskaffade vinylplattor.
Stack in huvudet i en sån där liten serier-vinyl-cd's butik i Stockholm och sa att jag hade en flyttkartong full med engelsk progressiv, jazzrock, fusion + lite poppigare plattor och han såg skitglad ut och vill jag skulle komma med rubbet. Jag hade räknat med ett par hundra för rubbet men går man in på sajter som säljer vinyl kan jag t.ex se Pink Floyd för 150 spänn exet!
Nån som har en känsla för vad en välskött vinyl är värd. 5 spänn? 10, 20
/B
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu ska den bort, flyttkartongen med ett helt ( ok, halvt) livs införskaffade vinylplattor.
Stack in huvudet i en sån där liten serier-vinyl-cd's butik i Stockholm och sa att jag hade en flyttkartong full med engelsk progressiv, jazzrock, fusion + lite poppigare plattor och han såg skitglad ut och vill jag skulle komma med rubbet. Jag hade räknat med ett par hundra för rubbet men går man in på sajter som säljer vinyl kan jag t.ex se Pink Floyd för 150 spänn exet!
Nån som har en känsla för vad en välskött vinyl är värd. 5 spänn? 10, 20
/B

Hade två vänner Christer och Claes som drev en sån där liten affär i gamla Haga i Göteborg då jag bodde där i bärjan av 1980-talet.
Det var olika priser beroende på plattor (efterfrågan) och kvalité. Minns att de hade vissa samlarplattor under disken för säkerhets skull och de samlade själva. Då de köpte in ett samlarex av nån raritet bytte de ut sitt samlarex av något sämre kvalité som de la under disk och tog hem den i bättre skick. bara en liten anekdot men jag har ingen koll på tillgång och efterfrågan och därmed priser. Har du frågat några av butikerna som säljer begagnade plattor? Butiken Mellotronen i Gamla Stan Stockholm borde vara intresserade av det du har.
« Senast ändrad: 28.11.2011, 21:24:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Senast jag var inne i en sån affär låg väl kvalitetsskivor mellan 50-100 kr ungefär. Fast ska någon köpa in en hel samling blir det bog billigare.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Senast jag var inne i en sån affär låg väl kvalitetsskivor mellan 50-100 kr ungefär. Fast ska någon köpa in en hel samling blir det bog billigare.

Då är det väl bara att räkna bort momsen minus en 30% marginal kanske...  :) 


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Nu ska den bort, flyttkartongen med ett helt ( ok, halvt) livs införskaffade vinylplattor.
Stack in huvudet i en sån där liten serier-vinyl-cd's butik i Stockholm och sa att jag hade en flyttkartong full med engelsk progressiv, jazzrock, fusion + lite poppigare plattor och han såg skitglad ut och vill jag skulle komma med rubbet. Jag hade räknat med ett par hundra för rubbet men går man in på sajter som säljer vinyl kan jag t.ex se Pink Floyd för 150 spänn exet!
Nån som har en känsla för vad en välskött vinyl är värd. 5 spänn? 10, 20
/B


Har ju helt och hållet att göra med vilken platta och utgåva det gäller, regelrätta pissvinyl är inte värda många spänn medans andra är rent eftertraktade, vet ju inte vad du har, lägg upp en lista vetja så kanske jag köper ett gäng av dig ;-) skivbörsarna pröjsar i regel vad dom är värda och du tjänar nog på att sälja rubbet i en deal där, annars tycker jag du ska sälja dom på tradera eller ebay etc men då får du räkna med att det tar tid och det skall skickas osv osv...jag hade gjort en deal med nån skivbörs alla gånger!!!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kolla avslutade auktioner på Tradera - det är nog lite hype kring vinyl och priserna är inte alls så höga som specialbutiker påstår... Jag kollade mina 5 hyllmeter för ett par år sedan och det var bara några få som gick över 1000-lappen - och de är ovanliga!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kom ihåg att ABBA släppte ett feltryck en gång på skivan Arivel (stavning?) med någon helikopter på framsidan tror jag. Där det var samma A-sida på bägge sidorna. Borde inte den vara värd en del?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag hade en Led Zeppelin III med originaltryck på utspåret (finns ett bättre ord för det som jag glömt dvs där nålen slippar ut och pickupen lyfts av...) där det stod inetsat: Do what thou wilt and so mote it be och den var värd ett flera hundra minns jag när jag sålde av ett gäng skivor för 15 år sen då jag inga ölpengar hade...


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja, inte är det mig veterligen några direkt sällsynta vinyl jag har. Standard utgåvor av det bästa av brittisk 70tal progg. En hyfsad hög med tidigare antydda bandsmedlemmars (usla) solo plattor. Valda delar Jazzrock och Fusion.
Ioför sig, gruppen England's enda platta i jungfruligt skick. Kan kanske vara mer intressant. Yes trippellive finns väl inte heller i allas skivbackar. Ha, var det nån som hade sina vax i gamla öl backar? Clemens?  :P
Bäst är väl att knata runt och kolla med butikerna. Butik Mellotronen sa du... bra tips.

Uj, nu såg jag din avatar mr A. Lånar till min vinyl tråd  :D

Köp min hemliga låda med vinylplattor

Skynda & fynda
Allt eller inget
ca 30kg för 400 enkronor

« Senast ändrad: 29.11.2011, 01:53:59 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag skulle aldrig släppa ifrån mig min LP-skivor! Tror jag skulle känna mig helt rotlös sen...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ok, nu har jag snokat runt en del i vinylfetish kretsar och det var nog fan tur jag inte körde iväg till sopstationen med alla LP's och singlar  som jag faktiskt övervägde.

Hittade en sajt www.popsike.com där man kan värdera sin vinyl. Vet inte hur mycket vikt man kan lägga på deras databas men den verkar vara baserad på auktionsresultat. Min "England" skiva "Garden Shed" t.ex skulle vara värd 400-500 spänn  :o Det hänger en del på skicket på omslag och platta också. Finns en skala. Slitet fodral och hörbart sliten vinyl räknas som "Good".

Läste på annan plats att går man till affär och säljer så hamnar priset på kanske 50% av auktionsförsäljningar men ändå. Jag är  faktiskt lite överraskad.

Gjorde en lista på mina vinyl för att ev. köpare skulle få en överblick men de vill ha grejerna i handen och okulärbesiktiga plattorna vilket är begripligt.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Klart att handlare inte köper plattorna med mindre än att de tjäna på det. På auktion får du själv lägga ner en del tid på att svara på frågor, skicka bilder, packa och gå till posten... En tanke kunde vara att själv sälja guldkornen och låta en handlare ta resten.
https://soundcloud.com/jockepocke-1