Kontrollrummet

Forumfestival 20 - Dylan-tolkningar - Resultat

Asti · 179 · 41034

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
"Skriv gärna lite om tankarna runt din tolkning vad gäller arr m.m. " skrev du i första inlägget i diskussionstråden innan festivalen började.

Det var innan förslaget med anonyma bidrag dök upp. Om diskografi skulle presenteras, är det kanske för lätt att gissa vem bidragslämnaren är. De flesta kan jag gissa även om en vocoderröst inte avslöjar så mycket...


Mmm vilka som är 5 & 7 är ett mysterium för mig.
Men inte för mig!  :)
/Asti t.f. allvetare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
"Skriv gärna lite om tankarna runt din tolkning vad gäller arr m.m. " skrev du i första inlägget i diskussionstråden innan festivalen började.

Det var innan förslaget med anonyma bidrag dök upp. Om diskografi skulle presenteras, är det kanske för lätt att gissa vem bidragslämnaren är. De flesta kan jag gissa även om en vocoderröst inte avslöjar så mycket...
Mmm vilka som är 5 & 7 är ett mysterium för mig.
Men inte för mig!  :)
/Asti t.f. allvetare

Skitgubbe!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Virkelig mange bra Dylan låter & tolkninger med i denne festival 20  :)
Har hørt på dem alle nå, og oppgaven med å rangere disse er langt fra enkel.
Men det er nok best å gi min rangering (mine röster / stemmer) før inntrykket forsvinner fra korttidsminnet  B)

Mine röster er som følger:

10 points til låt #1: Fantastisk Dylan på svensk. Mr Zimmerman må tipses om dette. I fall 'Dylan på svenska' ikke allerede er utgitt, så er dette en solid kandidat. Suveren text, exakt like kryptisk som originalen, og extra ++ for herlig munnspell solo.

7 points til låt #2: Veldig bra engelsk vokal, ingen 'svengelsk' i uttalen. Litt merkelig høgre-venstre rytme i mixen, men extra ++ for hammond-orgelet.

5 points til låt #4: Igjen veldig bra engelsk vokal, som delvis minner om en annen Bob (Geldof) . Fint piano akkompagnement og extra pluss for munnspell og fele (viol)

3 points til låt #11: Veldig bra trøkk med Dylan-aktig vokal. Synes også at el-gitar spellet har en god del likheter med det som Dylan selv leverer  :)  Egentlig en god konkurrent til 5 points.

2 points til låt #8: Veldig bra trøkk & pågang (jäkla bra ös). God & klar vokal.

1 point til låt #6: Følsom (känslig?) & fin vokal med excellent kor på chorus.

...and that concludes the votes of the Trøndersk (fra Trondheim) jury  :D
(legger bare på en extra takk til Mr Zimmerman til slutt for alt original-materialet)
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Ok, här kommer mina poäng. Jag är inte bra på att recensera så jag betygsätter bara!

10 Points: Låt Nr 1
7 Points: Låt Nr 6
5 Points: Låt Nr 4
3 Points: Låt Nr 5
2 Points: Låt Nr 2
1 Point: Låt Nr 12
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Dax å rösta alltså !!!!

En lyssning ger följande från mig...

10 poäng låt nummer 8. Underbart att höra hur den ilska som sammanfattar orginalet förmedlas i denna "up-tempo" version.
7 poäng till låt nummer 1. Den är precis så varm & go som orginalet men med en översättning som fångar mycket av elegansen.
5 poäng till låt nummer 11. Så läckert att höra en version från den skattkista som Dylan & The Band gjorde i en källare.
3 poäng till låt nummer 5. Snyggt gjord version eller tolkning.
2 poäng till låt nummer 2. Bra gjort och lite "loose" feeling över det hela.
1 poäng till låt nummer 4. Bra version av en låt som troligen föddes genom missuppfattad kärlek.

Mycket bra gjort av alla.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ok, efter ett antal varv genom låtlistan har jag kommit fram till följande:

1 poäng till låt nr.12!  Omöjligt att inte ge denna galenskap en poäng!  Framförallt gillas tillropen mellan fraserna.  Bra jobb!  :)
2 poäng till låt nr 6.  Hårt i mellanskiktet som bara den.  Den här gillas skarpt på alla sätt.  Snyggt och bra framfört! 
3 poäng till låt nr.14.  Även här låter det genomarbetat och allt är förbluffande snyggt.  Svag för delay-virveln speciellt!  :)
5 poäng till låt nr.1.  Denna växer hela tiden.  Extrapoäng för en egen svensk text men allt annat låter behagligt och svänger dessutom fint.
7 poäng till låt nr.5.  Vilken innerlighet och känsla.  Grymt imponerande framförande! Bra röst också.  Hatten av! 
10 poäng till låt nr.8!  Jag är svag för fartigare alster och det här är väldigt bra gjort på alla sätt!  Grattis! 

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bidrag 7: 10 p för jättesnygg ljudbild och läckert med effektuerad röst här :)

Bidrag 14: 7 p för en maffig version, spännande!

Bidrag 1:  5 p, snyggt och kul med svenska :)

Bidrag 5:  3 p för snyggt utförande.

Bidrag 10: 2 p, bra hantverk och schyst pipa här ;)

Bidrag 4:  1 p, likt orginalet men bra.

Det fanns något bra hos alla tolkningarna, överlag välgjort ^_^

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låt 10 - 1 p. Höjdpunkten är förstås blues-/gospelpartiet. Svår övergång till det mer straighta partiet.
Låt 4 - 2 p. Jättekul beskrivning i diskografitråden!  :D Tycker du förvaltar den väl. Snyggast i hela låten är pianoriffet och det går fram väl, väl nära originalet annars.
Låt 5 - 3 p. Snyggt framfört med lite annorlunda melodi och ackord jämfört med originalet. Avskalat och vackert.
Låt 6  -   5 p. Supersnygg version med välfunna ackordgångar. Uppgången på "when we meet again".... ^_^ Ompa-baktakten på sticket är helläckert - en klarinett hade varit pricken över i:et här. Lite synd bara med de okänsliga pub-/fotbollskörerna på refrängerna, drar ner något.
Låt 8   -  7 p. Kul, bra och egen version. En sån där typisk folk-rock-dylan från mitten av 60-talet med en urstark melodi som kan repriseras hur många gånger som helst utan att man tröttnar. Bra gjort att tänka i självständiga banor (orgelriffet bl a) när originalet är så pass starkt och ett extra plus för den ungdomliga rösten bland alla gubbar(?) här...  :D
Låt 14 - 10 p. Gav mig "chills down my spine". Lysande arr med bombflygssirenerna i början och 60-talsvibbarna i försättningen med Animals/Doors-orgeln. Gillar också det tydligt brittiska uttrycket och det slog mig att MoW kanske inspirerade Lennon till Working Class Hero.
« Senast ändrad: 06.12.2011, 18:55:44 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låt 1. Kul med svenska. Om man inte noterar att det är Dylan, låter det som

svensk radio-pop från 80-talet. Nämner inga namn, finns en lista. Det är

fullt fungerande men lite tråkigt arr och energilös sång bitvis? :unsure:

(Eller så är det jag som är trött.) Känner att på den punkten kan det sättas

bättre. Tummen upp ändå, för man minns den här.

Låt 2. Riktigt bra dylanaktigt-arr, men inte så upphetsande i övrigt.

Samtidigt är det en av mina favvo-Dylan-låtar och gillar omsorgen med vilken

den framförs av sångaren och bandet, vilket väl är samma? :)

Låt 3. Annorlunda. Mindre cover än de föregående, mer tolkning. Lite

händelsefattig, men alla har vi olika behov av stimulans. Ljudbilden känns

som den skulle kunna rensas upp på massa frekvenser och håll. Gillar. Hade

dock testat att t ex verba rösten utav bara helvete, panorera, osv, ja mixa

helt enkelt. :) Kul lyssning!

4 Gillar den här tolkningen och låten. Tycker sångaren gör den här rättvisa

och arret är fint.

5 Bra! Kunde utvecklats mer under de tre minuterna. Skitbra gura-ljud  3+

6 Favvo-låten, i riktigt bra tolkning. Känns färdigt.

7 Äntligen nån som gjorde nåt icke-konventionellt! Bra!

8 Låter bra. Lite samma-samma i ljudbilden (bristande dynamik), men det är

egentligen ingen kritik

9 Gillar Fred Åkerströms tolkning av den här låten på svenska. Denna

versionen är mer up-tempo, nästans danstakt OCH det funkar.

10 Bra och snyggt munspel. Inte hört låten innan. Kanske pga arret?

11 Jomensnyggt. Punkig tolkning.

12 Bästa bidraget.

13 kass inspelningsljud. Live antar jag? Låter helt okej om insatsen, men

svårt att uppfatta detaljerna. Gillar låten även i original.

14 Genuin och skön tolkning som tränger in. Röstens tonläge passar perfekt

till låten.


10p Låt 14
 7p Låt 7
 5p Låt 6
 3p Låt 1
 2p Låt 9
 1p Låt 10
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sen måste jag bara få säga att det är lite löjligt att ha det "anonymt"! Man fattar ju liksom inte vilka  bidrag HM och Wernborg stod för... Helt omöjligt att räkna ut. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Min röst eller närmare bestämt, röstefördelning faller sig sålunda:

1 Poäng till låt nummer 1. En härlig tolkning och sinnrik översättning till svenska. Borde legat på Svensktoppen för länge sedan. Då menar jag den tid då alla låtar som fanns där måste vara på svenska.

2 poäng till låt nummer 7. Finurlig tolkning av Knockin' on heavens door. Skön vocoderröst och med det "futuristiska" arret

3 poäng till låt nummer 11. Är svag för det svängiga pop-soundet som här kommer till sin rätt

5 poäng till låt nummer 14. En tolkning som förstärker det fatala i låten. Lysande!

7 poäng till låt nummer 9. Är som sagt svag för det härliga pop-soundet, man skulle kunna tro det är Gyllene Tider som tolkar Dylan

Slutligen 10 poäng till låt nummer 8. En härligt skön pop-svängig låt som jag blir riktigt glad av att höra. Om man nu ska bli glad av attt höra Dylan? Den här låten är oemotståndlig. Kanske den bästa låten hittills i alla festivaler som varit.

Till alla övriga vill jag säga att det var en omgång i "festivalandet" som hållit högsta klass. De 14 bidragen är ju som ett skönt album. "Svenska Musiknördar tolkar Dylan" Borde säljas på alla försäljningsställen som säljer CD, även Statoil och övriga bensinmackar!  :)
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Till alla övriga vill jag säga att det var en omgång i "festivalandet" som hållit högsta klass. De 14 bidragen är ju som ett skönt album. "Svenska Musiknördar tolkar Dylan" Borde säljas på alla försäljningsställen som säljer CD, även Statoil och övriga bensinmackar!

Så har jag också tänk. Detta skulle bli en skön CD att ha med på resan!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sen måste jag bara få säga att det är lite löjligt att ha det "anonymt"! Man fattar ju liksom inte vilka  bidrag HM och Wernborg stod för... Helt omöjligt att räkna ut. ;)

Det var så ni ville ha det!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sen måste jag bara få säga att det är lite löjligt att ha det "anonymt"! Man fattar ju liksom inte vilka  bidrag HM och Wernborg stod för... Helt omöjligt att räkna ut. ;)

Det var så ni ville ha det!  :)
Jag tror Div känner att han gärna vill stå fullt ut för sitt bidrag - som det är nu vet man ju inte vilken som är hans.  :rolleyes:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Sen måste jag bara få säga att det är lite löjligt att ha det "anonymt"! Man fattar ju liksom inte vilka  bidrag HM och Wernborg stod för... Helt omöjligt att räkna ut. ;)
Det var så ni ville ha det!  :)

 :rolleyes: skyll på mig för jag är den skyldige känner jag...skönt att kunna få diktera festivalregler utan att ens delta  :lol:
nej men skämt åsido det är väl roligare med lite anonymitet så man får gissa annars är ju allt rätt givet och trist om samma lilla inbördes klubb jämt ska veta exakt vem som gjort vad etc...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är några stycken som jag inte har en aning om. Ska bli kul att få veta sedan...

 :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sen måste jag bara få säga att det är lite löjligt att ha det "anonymt"! Man fattar ju liksom inte vilka  bidrag HM och Wernborg stod för... Helt omöjligt att räkna ut. ;)
Det var så ni ville ha det!  :)

 :rolleyes: skyll på mig för jag är den skyldige känner jag...skönt att kunna få diktera festivalregler utan att ens delta  :lol:
nej men skämt åsido det är väl roligare med lite anonymitet så man får gissa annars är ju allt rätt givet och trist om samma lilla inbördes klubb jämt ska veta exakt vem som gjort vad etc...
Tanken var helt OK tycker jag, men det hade ju varit roligare med fler
bidrag som inte var så lätta att identifiera! Nu är det ju bara ett fåtal
som ev är av okänt ursprung.  :)
/Asti t.f. anonymfoman
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Bäste herr Anonymfoman och allsmäktige festival-general (utan stab, snus & knas) i och med att undertecknad har s.a.s. lobbat för anonyma insändare ända sedan 1967 på just denna redaktion så torde jag härmed kunna vara kvalificerad för JOKER i festivalen som har pågått, jag menar om jag nu sänder in mitt bidrag i efterhand när nu musikdatorn blivit reparerad typiskt nog så behöver ju ingen veta vem som är JOKERN och då även kunna rösta på överraskningen innan deadline?!?

 :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag bedömer också att ryggdunkarapkekten är ett hjärnspöke hos få. Men i och med att jag skriver det, får få samtidigt vatten på kvarnen, eftersom även jag är en av de som ofta kommenterar.

Nåja, tillbaks till kommentarer gällande låtarna...

01 Kärlek till den absoluta nollpukten.mp3
Den här ger mig mysvibbar! Puttrar på skönt.

02 Just Like A Woman.mp3
Lite tråkig, inga spännande saker som händer. Jo, trummorna är kul att lyssna på. Dom gillar jag.

03 Blowing in the wind
Också tråkig i mina öron. Inget som överraskar.

04 I Want You
Gillar den speciella rösten och bidraget fastnar lätt i mitt huvud efter lyssningen: "I want you..."

05 Dont think twice
Jag älskar det här enkla framträdandet och jag älskar rösten. Och jag vet inte vem som ligger bakom den. Men den här rösten skulle vara spännande att göra något colab med.

06 Just like a woman
Kul tolkning som inte är originalet troget. Gillar mest då alla kommer in på refrängen.

07 Knockin on heavens door
Och här då - tänk om Dylan gjorde alla sina låten under den här tidsepoken. Då skulle alla låtarna låta så här. Jag gillar nyskapandet med vocoder. Och jag gillar "sångrösten". Tröttnar dock på att klaviaturbakgrunden och trumkompet inte är mer omväxlande. Skulle kunna bli en kulthit med lite mer arr och arbete på kompet.

08 Positively 4th street
Den här är jag helt såld på. Älskar rösten och malandet och drömmer om att Dylan skulle kommit på idén att ha både vers och refräng, "but he's just not like that". Är helt såld på soundet också. Top of the notch!

09 Tomorrow is a long time
Den här gillar jag också men den låter lite mer som en version som många skulle kunna göra likadant, så den spelar inte lika mycket på hjärtesträngarna.

10 Chimes of freedom
Innerlig sångare och genuina enkla musiker som han omger sig med. Ett minus för läspandet i sången (deesser tror jag) som tar ner intrycket.

11 Odds and Ends
60-talet är här igen. Gillar soundet och rösten är speciell. Gillar helheten.

12 Blowing in the wind
Den här gruppen är galen. Sången påminner om någon jag sett på youtube:
Tolkningen stannar trots allt kvar i huvudet på något sätt som inte är enbart negativt.

13 I shall be released
Gillar inte ljudkvalitén men gillar ackordssvängarna. Skulle vilja höra den här i bra ljudkvalité då man arbetat mer med att få bra ljudkvalité och att det är mer tajt.

14 Masters of war
Bra produktion och det låter på riktigt. Riktigt bra.

Och nu är det dags för röstningen.

10P 08 Positively 4th street
 7P 13 I shall be released
 5P 11 Odds and Ends
 3P 05 Dont think twice
 2P 01 Kärlek till den absoluta nollpukten.mp3
 1P 12 Blowing in the wind


« Senast ändrad: 08.12.2011, 12:28:24 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jävlar anamma, Asti, jeg trodde jo at vi IKKE skulle levere bidragene denne gangen..!??

...and that concludes the votes of the Trøndersk (fra Trondheim) jury  :D

ArieG, I beg to differ.  :)  Men jeg skal høre igjennom bidragen et par ganger til først - og slette to bidrag fra playlista for hver runde. Stemming etter eliminasjonsmetoden.


-Robert

ps: Si fra hvis det åpnes for etteranmeldte, med litt kutt under 200hz på sangsporet kan vel slasket leveres inn... ;)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Best å ignorere påhopp.
Eller ok da. Gjengjelde knallhardt én gang, for deretter å ignorere etterfølgende. Eller PM.

Så blir ikke disse flame-trådene så lange  ;)

Vad tycks?

-Robert


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Mine stemmer:

10 poeng: 14. Masters of war
Min soleklare nummer en.
Klockrent og brillefint.
Heftig versjon av en heftig låt. Virkelig stemningsfult.

7 poeng: 1. Love minus zero
En enkel låt, men dette er ikke en enkel låt å gjøre bra. Den sto på min egen (korte) liste, så jeg vet :)
Bra tekst. Og på svensk! Bra sang. Dylan lager tekster med en million stavelser for mye i hver linje. Det gjør du også.
Herlig eskalering når orgel og piano kommer inn.
Bassisten har nog supad något brännvin.

5 poeng: 6. Just like a woman
bra sang og arr
flott gitarspill
slidegitarr gillar vi

3 poeng: 5. Dont think twice
Bra sang og gitar. Og mando!
Liker ikke fraseringen i "dont think twice.. it's all right". Synes det er for "rett frem og firkantet".
Trenger å bygges opp. Blir veldig ensformig og kjedelig. Ønsker at det kommer inn flere instrumenter.

2 poeng: 10. Chimes of freedom
Heftig munnspill. Cross harp? Jeg har ikke kommet dit ennå i min munnspill-utdanning. Heheh  :)
Fint oppbygd. Masse variasjon. Liker.

1 poeng: 8. Positively 4th street
Fullt øs fra første sekund. Synes det blir litt for kjedelig.
At den samme melodilinjen repeteres hele veien hjelper ikke på dette.
Men liker låten likevel av nån årsak.

For the record er mitt eget uleverte alster langt unna denne lista  :)
Skulle vi gjette på hvem som har levert inn hva også eller? (Tror jeg kjenner igjen 1 og 14)

- Rob Nylon
« Senast ändrad: 07.12.2011, 22:05:53 by robblar »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Sensur er ikke bra.
Og tråden er jo svært lærerik. Jeg har lært mange nye ord og uttrykk på svensk som man icke finner i den vanlige ordboka :)

Sikker på at festivalgeneralen greier å snuse opp poengene likevel.  :wacko:

-Robert


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Poängen - jo det ser ut så här just nu:
      S:a   MA   B35   Ed   AG   Be   BL   Fb   M   EQ   Div   Ang   Rob
1   Kärlek till den absoluta nollpukten   54   1   5      10   10   7   5   5      3   1   7
2    Just Like A Woman   11            7   2   2                  
3   Blowing in the wind   0                                    
4   I Want You   16   2         5   5   1      1   2         
5   Dont think twice   31      7   2      3   3   7   3   3         3
6   Just like a woman   28      2   1   1   7      2      5   5      5
7   Knockin on heavens door   29      3   7               10      7   2   
8   Positively 4th street   67   7   10   10   2      10   10      7      10   1
9   Tomorrow is a long time   14   5                           2   7   
10   Chimes of freedom   6                        2   1   1      2
11   Odds and Ends   26   10      5   3      5               3   
12   Blowing in the wind   2               1      1               
13   I shall be released   1      1                              
14   Masters of war   51   3      3            3   7   10   10   5   10
         28   28   28   28   28   28   28   28   28   28   28   28
   Antl röstande      1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sorry för den usla upplösningen men men .....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sensur er ikke bra.
Og tråden er jo svært lærerik. Jeg har lært mange nye ord og uttrykk på svensk som man icke finner i den vanlige ordboka :)

Sikker på at festivalgeneralen greier å snuse opp poengene likevel.  :wacko:

-Robert

Jo det gör han säkert, men det är inte kul för andra som vill läsa rösterna att behöva scrolla igenom en massa BS för att komma till det väsentliga. Det är inte censur, vi bara flyttar dom icke-relevanta inläggen till en annan tråd, där kan man sen disskutera hur mycket och länge man vill  :)


Poängen - jo det ser ut så här just nu:
      S:a   MA   B35   Ed   AG   Be   BL   Fb   M   EQ   Div   Ang   Rob
1   Kärlek till den absoluta nollpukten   54   1   5      10   10   7   5   5      3   1   7
2    Just Like A Woman   11            7   2   2                  
3   Blowing in the wind   0                                    
4   I Want You   16   2         5   5   1      1   2         
5   Dont think twice   31      7   2      3   3   7   3   3         3
6   Just like a woman   28      2   1   1   7      2      5   5      5
7   Knockin on heavens door   29      3   7               10      7   2   
8   Positively 4th street   67   7   10   10   2      10   10      7      10   1
9   Tomorrow is a long time   14   5                           2   7   
10   Chimes of freedom   6                        2   1   1      2
11   Odds and Ends   26   10      5   3      5               3   
12   Blowing in the wind   2               1      1               
13   I shall be released   1      1                              
14   Masters of war   51   3      3            3   7   10   10   5   10
         28   28   28   28   28   28   28   28   28   28   28   28
   Antl röstande      1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12


Wow, ser avancerat ut, följer det med en dekoder  ;) :D


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, man slås av hur många bra låtar Dylan har gjort. Ändå saknas några av mina favoriter - Mighty Quinn, Lay Lady Lay, Girl from the northern country, it's alright ma(i'm only bleeding) t ex.

Mina favoriter bland dessa tolkningar då:

10p går till låt nr 1. Kärlek till den absoluta nollpukten
Här snackar vi tolkning i absolut rätta bemärkelsen. Genial översättning och otroligt fint framfört. Klart och fint sound, bra mix.

7p går till låt nr 8 Positively 4th street
Garage, energikick. Kunde ha hotat förstaplatsen om den varit lite mer varierande. Gillar den alternativa ackordsvängen.

5p går till låt nr 6 Just like a woman
Kompeten, proffsklass på allt ifrån framförande till mix. Enda abret, vilket gör att den inte vinner, är att jag inte gillar själva låten så värst mycket, den har alltid givit mig lite dansbandsvibbar. Men sticket är bra.

3p går till låt nr 11 Odds and Ends
Kanske ballaste låten egentligen, och ett helt OK framförande. Hade fått mer poäng om kompet hade hållit ihop lite bättre, och trummorna låter sisådär.

2p går till låt nr 9 Tomorrow is a long time
Låter bra men saknar variation i arret. Inte Bobbans bästa låt, tycker jag. Bra producerat, sjunget och spelat dock.

1p går till låt nr 12 Blowing in the wind
För att den är galen, helt galen, och den får mig att skratta. Gillar kontrasterna mellan galen sångare, smörkomp och samplad sång som nästan låter värre än ”tänd ett ljus”!
DON'T PANIC


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Vet ni, jag känner mig plötsligt mkt lättad trots att jag idag nedlåtit mig till div. uttryck som svar på ren provokation, MEN, om jonnerstone kan tala så som han gjort här i kväll så finns det hopp, för er MaxB+Gurano och för mig...verkligen och nu blir jag  glad i själen igen och plötsligt skingras mina "konspirationsteorier" som om de aldrig existerat, tack och samtidigt förlåt för alla okvädingsord oss emellan jonnerstone vid tidigare tillfälle då vi inte dragit jämt där har vi båda varit goda kålsupare men mest jag skall erkännas!!!

Dock ligger mörka skuggor över de 2 som gått på tok för hårt åt mig idag, det är ingen dödssynd att påtala att det är som en liten klubb här och det står inte i paritet med den illvilja som herr fågelträck startade hur mycket han än försöker att lisma till sig sin ordinarie status...dessutom har Norrmännen fått sig en god lektion i en galenpannas retorik à la Tourette's!!!

Tack än en gång jonnerstone peace & love everybody!!!

 :)



Utloggad tsmalmbe

Och så fortsätter vi med endast röstning idenna tråd, ett helhiskeligtjävla arbete att dela upp era blandade&goda inlägg kring all världens finfilosofiska åsiktsolikheter och meningsskiljaktigheter. Jag grundade en ny tråd för det, så kör hårt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Underbara tolkningar..

1:Ja denna pipa kan man inte ta miste på,grymt skönt med Dylan på svenska.Och dylan munspel och allt,näe fan det här är bra - här blir det pointz.

2:Ja denna pipa känns också igen.Bra tolkning här och schysst lirat.

3:Fet blues signerat "Dylan"..Det här går hem hos mig,lite som Dylans "Slow train comin`".Den plattan gick varm hos undertecknad runt 75-77 nånting..

4:Snyggt här med välkänd stämma i sitt esse.Gillar detta.

5:Bra låt detta som jag sjungit offentligt i ett betydligt snabbare tempo minst 100ggr..Gillar det släpiga uttrycket och måste spara nån pinne för detta nakna och själfulla arr - lysande.

6:Jaha ja..detta var otroligt snyggt arrat/lirat - festivalens höjdarlir.

7:Oj,detta var verkligen annorlunda med vocoder och allt..Lite Alphaville möter Dylan,genialt tycker jag.

8:Lite smådistad ljudbild men det stör inte helheten.Bra sång här och snyggt lirat..Hammondorgeln får plus i kanten.

9:Härliga ackeguror å bra sång.

10:Ja det var ju bra det här,men en risig pipa och det hörs..

11:Ja här osar det sextiotal,grymt bra.Gurasolot får extraplus för autenticism och känsla,här är allt rätt.

12:Mycket humor och spelglädje här.De pubertala skriken är ju lysande :)

13:Den här ja..Vi hade en tråd om denna för några månader sedan där vi gjorde några oförglömliga tolkningar,tror inte denna var med där..Bra enkelt och mycket känsla i denna tolkning.

14:Snyggt upplägg här..Gillar ingång och hur låten växer.Räcker poängpengen så blir det pinnar annars hedersomnämnande.


Kriteringarna för röstning:

Ja jag har inga utan röstar helt enklet på det jag gillar.Men jag hade velat dela ut fler poäng..Kanske något i stil med att de som inte får några höga poäng får sista pinnen alltså en poäng.Nu blir det istället hedersomnämnande och det blir till alla deltagare - riktigt kul morgon här med bra musik och lekfullt och alldeles genialiskt mellan varven.
Astis festivalstyrande är kanon.

Var det nåt mer...ja just det pointzen ja;

10p - låt 7
7p-låt 1
5p-låt 11
3p-låt 14
2p-låt 5
1p-låt 4

Allt från mig för denna gång och det var riktigt kul att vara med.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
...and that concludes the votes of the Trøndersk (fra Trondheim) jury  :D

ArieG, I beg to differ.  :)  Men jeg skal høre igjennom bidragen et par ganger til først - og slette to bidrag fra playlista for hver runde. Stemming etter eliminasjonsmetoden.


-Robert

Oops, sorry - my mistake  :(
Det er naturligvis sånn at jeg utgjør maximalt 50% av 'the Trøndersk jury'.
Må skape et nytt navn, begrepet: 'the Trondheim Harbor Jury' er herved introdusert  ;)

Godt å ha litt uenighet på den norske siden av Kontrollrummet også  :lol:
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Drister meg til en preliminær summering av stemmer (röster) fra 'the Trøndersk jury'. (Hittil 2 kvalifiserte stemmegivere):

låt # 1:   17 points
låt #14:  10 points
låt # 2:    7 points
låt # 6:    6 points
låt # 4:    5 points
låt # 5:    3 points
låt # 8:    3 points
låt #11:   3 points
låt #10:   2 points

...and that (temporarily) concludes the votes of the Trøndersk jury  :D
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Poängen - jo det ser ut så här just nu:
      S:a   MA   B35   Ed   AG   Be   BL   Fb   M   EQ   Div   Ang   Rob
1   Kärlek till den absoluta nollpukten   54   1   5      10   10   7   5   5      3   1   7
2    Just Like A Woman   11            7   2   2                  
3   Blowing in the wind   0                                    
4   I Want You   16   2         5   5   1      1   2         
5   Dont think twice   31      7   2      3   3   7   3   3         3
6   Just like a woman   28      2   1   1   7      2      5   5      5
7   Knockin on heavens door   29      3   7               10      7   2   
8   Positively 4th street   67   7   10   10   2      10   10      7      10   1
9   Tomorrow is a long time   14   5                           2   7   
10   Chimes of freedom   6                        2   1   1      2
11   Odds and Ends   26   10      5   3      5               3   
12   Blowing in the wind   2               1      1               
13   I shall be released   1      1                              
14   Masters of war   51   3      3            3   7   10   10   5   10
         28   28   28   28   28   28   28   28   28   28   28   28
   Antl röstande      1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12


Tack för din "halvtids"-sammanställning Eddi!
Intressant att kolla läget med lite styvt 3 dagar kvar att rösta.
Bara det inte visar sig att ett bidrag som inte skickats in går och vinner.... :unsure:
/Asti t.f. notorisk publik
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har röstat i mitt tidigare inlägg:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=28067.msg202942#msg202942
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google