Kontrollrummet

Gurano - Equilibrium

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Det började med en pekfingervals på 2 strängar som sen blev grundkompet i denna idé (grunden på 2 strängar kvarstår i låten). Jag har redan en text- och sångmelodi men får aldrig tillfälle att lägga den :( men snart kanske så! 

Funderar på en distad sologura på nåt ställe - vad tror ni? Kan upplevas lite enformig men jag tror att det blir bra med sång????
Fortsätta med denna eller...? tankar - ideer mottages.

Sättning:
Trumma
Elgitarr
Elbas
Synth
Sax
Cello
Violin
Lite lite sång


--------
Text
Du har fel färg, du är udda
och du är konstig och plockas bort
Får inte finnas, ingen skugga
Du kommer hållas jävligt kort
Några säger nolltolerans, men jag röstar på acceptans
Några säger nolltolerans, men jag röstar på acceptans

Varför är det så, varför är det så?
Varför är det så, varför är det så?

Några gillar bara lika
och vågar inte tänka stort
dom är rädda för allt olika,
allting måste gå så fort

Varför är det så, varför är det så?
Varför är det så, varför är det så?

Du har fel färg, du är udda
och du är konstig och plockas bort
Får inte finnas, ingen skugga
Du kommer hållas jävligt kort

Varför är det så, varför är det så?
Varför är det så, varför är det så?



Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/equilibrium1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 28.11.2011, 15:53:03 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Asskön rakt igenom. BTW var inte din gura hos farbror doktorn?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Asskön rakt igenom. BTW var inte din gura hos farbror doktorn?
Tackar
Jo den var det men nyligen uthämtad - nu har jag nya fräscha rattar till en av mickarna :)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det tuffar ju på bra det här. Shysst baslir!
« Senast ändrad: 28.11.2011, 07:36:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra intro. Det blir nog mer driv om du behåller halvtakten i låten som i introt.

Spelar du med redigerbara effekter nu? Tycker du förbättrat soundet betydligt i alla fall. Smakfull inblandning av efterklanger i denna.

Coolt med den där ahh-grejen.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Dettuffar ju på bra det här. Shysst baslir!
tack - jo basen sitter gott

Bra intro. Det blir nog mer driv om du behåller halvtakten i låten som i introt.
Spelar du med redigerbara effekter nu? Tycker du förbättrat soundet betydligt i alla fall. Smakfull inblandning av efterklanger i denna.
Coolt med den där ahh-grejen.
Tack. Ska fundera på halvtakten
Denna har 2 guror varav 1 har redigerbar effekt om man vill (men jag har inte ändrat ljudet från det jag spelade in). Det bättre ljudet beror nog bara på att jag lagt lite mer tid på mix än vad jag brukar göra. Tycker oxå att sången är häftig här.

Tack för att ni tog er tid
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Denhär kommer att bli fin med sång. Den är bra redan nu men lite långrandig. Sköna sound. Personligen tycker jag dock inte om virvelns sound :unsure:. Annars bra!

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, sång måste på! :) Riktigt trevlig "bakgrund" som det är.

Ett förslag är att bara lägga på effekter en efter en och bara om det verkligen bidrar med  nånting. Kan lätt tillföra murrighet annars. Det här låter dock bra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Dettuffar ju på bra det här. Shysst baslir!
tack - jo basen sitter gott

Bra intro. Det blir nog mer driv om du behåller halvtakten i låten som i introt.
Spelar du med redigerbara effekter nu? Tycker du förbättrat soundet betydligt i alla fall. Smakfull inblandning av efterklanger i denna.
Coolt med den där ahh-grejen.
Tack. Ska fundera på halvtakten
Denna har 2 guror varav 1 har redigerbar effekt om man vill (men jag har inte ändrat ljudet från det jag spelade in). Det bättre ljudet beror nog bara på att jag lagt lite mer tid på mix än vad jag brukar göra. Tycker oxå att sången är häftig här.

Tack för att ni tog er tid
/G
Vadå aah effekt eller sång hör ni nåt som jag inte hör?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Schysst flyt och bra driv Göran.  Jag tycker också att det låter med "städat" än vanligt.  :)   

Jag hajade till på basgången direkt, dels för att den är svängig och bra och dels för att jag tyckte mig känna igen den lite. 
Kom på att den precis i början är lik MC Hammers monsterhit (som jag har för mig är ngn. annans iofs). "Can't Tounch This".   
Kan det stämma?!  ;)       Hur som, bra jobbat.  Ser fram emot att lyssna på senare versioner av denna!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Denhär kommer att bli fin med sång. Den är bra redan nu men lite långrandig. Sköna sound. Personligen tycker jag dock inte om virvelns sound :unsure:. Annars bra!
Space
Kul att du gillar...det mesta ;)

Ja, sång måste på! :) Riktigt trevlig "bakgrund" som det är.
Ett förslag är att bara lägga på effekter en efter en och bara om det verkligen bidrar med  nånting. Kan lätt tillföra murrighet annars. Det här låter dock bra.
Ja sång kommer att läggas på...på ett eller annat sätt
Kul att du gillar

Schysst flyt och bra driv Göran.  Jag tycker också att det låter med "städat" än vanligt.  :)   
Jag hajade till på basgången direkt, dels för att den är svängig och bra och dels för att jag tyckte mig känna igen den lite. Kom på att den precis i början är lik MC Hammers monsterhit (som jag har för mig är ngn. annans iofs). "Can't Tounch This". Kan det stämma?!  ;)       Hur som, bra jobbat.  Ser fram emot att lyssna på senare versioner av denna!   /JEH
Tackar kul att du gillar. MCH ...näe tror inte det i alla fall - inte så likt ...eller? :D

Tack för era tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jorå Div jag förstår att du hör likheter för det handlar ju om samma harmonier. Men låtarna är ju väsensskilda och går inte att jämföra riktigt- Jag tycker att McHammers låt är bra men Guranos är minst lika bra - riktigt skönt sug i Equlibrium som jag slagit upp och det betyder typ jämvikt i ett samhälle nes pas Göran?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktigt bra och en skön bakgrund snyggt jobbat Gurano.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

:lol:
Hehe jo visst finns likheter men det finns oxå väsensskilda skillnader :)
Mitt är bättre :D

Jorå Div jag förstår att du hör likheter för det handlar ju om samma harmonier. Men låtarna är ju väsensskilda och går inte att jämföra riktigt- Jag tycker att McHammers låt är bra men Guranos är minst lika bra - riktigt skönt sug i Equlibrium som jag slagit upp och det betyder typ jämvikt i ett samhälle nes pas Göran?
Håller med!
och visst betyder Equilibrium detta, men även jämvikt/balans inom allt

Riktigt bra och en skön bakgrund snyggt jobbat Gurano.
Man tackar

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det var ingen dissning av basgången, snarare tvärtom. Så länge du inte dansar samuraj-dans är det lugnt med likheterna :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det var ingen dissning av basgången, snarare tvärtom. Så länge du inte dansar samuraj-dans är det lugnt med likheterna :D
No probs Divid
----------------

Nu gör jag troligen bort mig men jag har sjungit lite nu igen :)
Är hemma å e sjuk så sången suger...men men. La på en liten burkeffekt på sången (tycker att den passar för tillfället). Sångmelodin är väldigt trogen övriga slingan. Har bara sjungit in en del så jag kopierade lite på 2a halvan (ska bli annan text där - är det tänkt). Såga på!
Texten finns i 1a inlägget.

Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/equilibrium1.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kören som smyger in 23-25 och 132-134 är super. Roligt, jag gillar sånt. Sången tillsammans med musiken låter som att 70-talets festivaler har återuppstått på nytt. Tycker du jobbat bra här!
« Senast ändrad: 28.11.2011, 16:56:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kören som smyger in 23-25 och 132-134 är super. Roligt, jag gillar sånt. Sången tillsammans med musiken låter som att 70-talets festivaler har återuppstått på nytt. Tycker du jobbat bra här!
Tack så mycket MaxB - jo kören är rätt ball...men ju mer jag lyssnar på min sång ju mer säkert blir jag på att plocka bort den.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nej, nej, nej, den ger en vintage-prägel som få lyckas med. Den är personlig.
Tycker inte du vinner något på att ta bort din sång. Eventuellt sjunga om vissa partier om du upplever att de är sura eller så...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja fan. Nu blev det svensk åttiotals new wave. Mistlur och tidiga MNW och så....

Fortsätt sjung. Det är ju kul!

 :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra. MEn kanske sjunga in några gånger till? :unsure: Tycker inte det låter som det sitter där det ska :unsure:

Hehe, förstår inte ens varför (kommer jag på så återkommer jag), så strunta i mitt svammel och jobba vidare, så lyssnar jag igen när dne hamnar på färdiga :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nej, nej, nej, den ger en vintage-prägel som få lyckas med. Den är personlig.
Tycker inte du vinner något på att ta bort din sång. Eventuellt sjunga om vissa partier om du upplever att de är sura eller så...
Njae vi får se - ska det vara kvar  så ska nog allt sjungas om. Ändrade dock ljudet lite nu - inte lika vasst som förra verren (dock samma sångfiler)

Ja fan. Nu blev det svensk åttiotals new wave. Mistlur och tidiga MNW och så....
Fortsätt sjung. Det är ju kul!
 :)
Hmmmmm kul skriver du ... skrattar du med eller åt :)

Låter bra. MEn kanske sjunga in några gånger till? :unsure: Tycker inte det låter som det sitter där det ska :unsure:
Hehe, förstår inte ens varför (kommer jag på så återkommer jag), så strunta i mitt svammel och jobba vidare, så lyssnar jag igen när dne hamnar på färdiga :)
Jo du har rätt om sången: måste sjungas om  om den ska vara kvar, men vi får se

Tack alla!

Mjukade dock upp sången lite med ett ngt annat sångljud (om det nu hörs).

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tyckte att sången var lite hård i mina mindre lurar nu i dom större är det ingen större fara - men kanske jag inte tycker om att du packat in rösten i en telefonplugg. Det är inget fel på sången så jag tycker du kan testa med att lätta upp lite på den pluggen och kanske släppa på lite mer verb för att mjuka upp en aning? Ingen annan har nämnt det så jag vet inte.... :D
Nu läste jag just att du gjort just det - ska lyssna igen.

Edit: senaste ändringen igår 15:53 är det månne versionen med upplättad stämma? Skulle i så fall förklara skillnaderna i mina lurar men då tycker jag den ska lättas liiite till.
« Senast ändrad: 29.11.2011, 01:25:13 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Varken eller. Jag menar att det är kul att sjunga. Sorry för otydlighet.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Kul med riktigt sång!   Måste också säga att jag tycker att det är riktigt bra att du har börjat jobba vidare på dina alster Göran, det blir ju bra! 
Visst, ang. sången finns det väl några smågrejor att kommentera om man skall vara petig men eftersom jag gör preciiiis samma sak i mina taffliga
sångförsök så tänker jag inte gå in närmare på det.   :D       /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tyckte att sången var lite hård i mina mindre lurar nu i dom större är det ingen större fara - men kanske jag inte tycker om att du packat in rösten i en telefonplugg. Det är inget fel på sången så jag tycker du kan testa med att lätta upp lite på den pluggen och kanske släppa på lite mer verb för att mjuka upp en aning? Ingen annan har nämnt det så jag vet inte.... :D
Nu läste jag just att du gjort just det - ska lyssna igen.

Edit: senaste ändringen igår 15:53 är det månne versionen med upplättad stämma? Skulle i så fall förklara skillnaderna i mina lurar men då tycker jag den ska lättas liiite till.
Ja vi å se om jag lättar lite till - ska sången vara kvar så måste den sjungas om
/Gurano

Varken eller. Jag menar att det är kul att sjunga. Sorry för otydlighet.
Det är lugnt - skämtade bara. ;)

Kul med riktigt sång!   Måste också säga att jag tycker att det är riktigt bra att du har börjat jobba vidare på dina alster Göran, det blir ju bra! 
Visst, ang. sången finns det väl några smågrejor att kommentera om man skall vara petig men eftersom jag gör preciiiis samma sak i mina taffliga
sångförsök så tänker jag inte gå in närmare på det.   :D       /JEH
Bra å bra - tja jag vet inte!
Sången suger fett, tar antingen bort eller lägger om - vi får se

Tack för era tankar
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad PEROWITCH

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
Jag tyckte att sången var lite hård i mina mindre lurar nu i dom större är det ingen större fara - men kanske jag inte tycker om att du packat in rösten i en telefonplugg. Det är inget fel på sången så jag tycker du kan testa med att lätta upp lite på den pluggen och kanske släppa på lite mer verb för att mjuka upp en aning? Ingen annan har nämnt det så jag vet inte.... :D
Nu läste jag just att du gjort just det - ska lyssna igen.

Edit: senaste ändringen igår 15:53 är det månne versionen med upplättad stämma? Skulle i så fall förklara skillnaderna i mina lurar men då tycker jag den ska lättas liiite till.
Ja vi å se om jag lättar lite till - ska sången vara kvar så måste den sjungas om
/Gurano

Varken eller. Jag menar att det är kul att sjunga. Sorry för otydlighet.
Det är lugnt - skämtade bara. ;)

Kul med riktigt sång!   Måste också säga att jag tycker att det är riktigt bra att du har börjat jobba vidare på dina alster Göran, det blir ju bra! 
Visst, ang. sången finns det väl några smågrejor att kommentera om man skall vara petig men eftersom jag gör preciiiis samma sak i mina taffliga
sångförsök så tänker jag inte gå in närmare på det.   :D       /JEH
Bra å bra - tja jag vet inte!
Sången suger fett, tar antingen bort eller lägger om - vi får se

Tack för era tankar
/G
tjena gurano lyssnade på låten låter bra skulle bara lägga lite reverb på trummorna så dom får en större botten  kanske dra ner lite på det övriga så det inte spretar så mycke kanske lite mera compressor på allt forsätt jobba ball låt dubba sången kanske blir bra och panorera ena höger , andra vänster  vem vet kanske du får i hop ljud bilden då lite vassare då om du nu gillar det  mvh perrowitch


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
tjena gurano lyssnade på låten låter bra skulle bara lägga lite reverb på trummorna så dom får en större botten  kanske dra ner lite på det övriga så det inte spretar så mycke kanske lite mera compressor på allt forsätt jobba ball låt dubba sången kanske blir bra och panorera ena höger , andra vänster  vem vet kanske du får i hop ljud bilden då lite vassare då om du nu gillar det  mvh perrowitch
Hejsan
Du kan ha rätt i reverb på trumma, för det har jag inte mycket - ska testa!
Är lite mera skeptisk till compressorn.
Har inte tänkt på att dubbla sången...jag gjorde det på en annan äldre låt men då tyckte många att jag skulle ta bort det...men jag ska prova det du skriver - även om det omöjligen kan göra skönsången bättre :D

Tack för tipsen
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...eller maskera xxx-sången!  :P
Skojar bara, dubb kan vara effektfullt att lägga på på en del ställen men kanske inte hela tiden.
I refräng ger det bra kontrast till verser och på vissa ord eller delar av vers kan det ge skön effekt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad PEROWITCH

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
tjena gurano lyssnade på låten låter bra skulle bara lägga lite reverb på trummorna så dom får en större botten  kanske dra ner lite på det övriga så det inte spretar så mycke kanske lite mera compressor på allt forsätt jobba ball låt dubba sången kanske blir bra och panorera ena höger , andra vänster  vem vet kanske du får i hop ljud bilden då lite vassare då om du nu gillar det  mvh perrowitch
Hejsan
Du kan ha rätt i reverb på trumma, för det har jag inte mycket - ska testa!
Är lite mera skeptisk till compressorn.
Har inte tänkt på att dubbla sången...jag gjorde det på en annan äldre låt men då tyckte många att jag skulle ta bort det...men jag ska prova det du skriver - även om det omöjligen kan göra skönsången bättre :D

Tack för tipsen
Gurano Du kan även försöka gatat reverb på trummorna kan bli fräckt spela in sången torrt eq compressor lite dely och song reverb kort brukar bli bra spela bara in sången 1 gr öppna ett nytt spår sen gör du lite anorluna med volym kontroll  och de andra tesat corus på ena kanalen med det brukar gå å skruva till det själv låter jag fågelskrämma om nu dom låter men det fixar sig hyfsat  själv fuskar jag med auto tune med


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker nog att själva sången funkar, men nåt är allvarligt fel - antingen på mix eller mina hörlurar (?) :unsure:

Mina hörlurar säkert. Återkommer.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker nog att själva sången funkar, men nåt är allvarligt fel - antingen på mix eller mina hörlurar (?) :unsure:
Mina hörlurar säkert. Återkommer.
Hmmm jag hör inget som är allvarligt fel så jag hoppas verkligen att det är dina lurar  :unsure:
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, återkommer när jag löst hörlursproblemet. Fattar varför allt lät kajko här (inte bara din) helt plötsligt :D
https://soundcloud.com/user7789882