Forum > Demolåtar

Asti & Eddi - Som om vi inte fanns (samma version)

<< < (2/7) > >>

Asti:

--- Citat från: equality skrivet 01.12.2011, 00:45:34 ---Vad snyggt när du går över i dur ("dövar våran oro"), kommer precis rätt, den duren kunde gå några takter till. Tveksam till Because-gitarren, blir hård till slut mot trumhinnorna. Legato-piano? Bra solo. Bra arr i övrigt. Gillar låten och Ågren kan vara en bra och trygg kompis i låtsnickrarsammanhang.  :huh:

--- Slut citat ---

Övergången du gillar är tänkt som en "upplösning" från versernas strikta mollharmonier
via den blandade dur/moll-delen i början av "refrängen" och ska helst kännas lite som en "befrielse"!
(Fast kanske inte lika stark som den när låten slutar.  :))
Som sagt - är inte heller nöjd med "because-gitarren"...
Skulle gärna ersätta den med piano, men klarar inte det själv! Har en bra piano-plugg,
men är för dålig pianist helt enkelt.
Kanske du eller någon annan pianist skulle vilja hjälpa mig med det?  :rolleyes:
Roligt att du gillar låten! Försöker faktiskt göra lite annat än sån't här, men
fastnar lätt i vemodiga stämningar och har svårt att utelämna cello.  :wacko:
Lyckades i alla fall göra en låt utan akustiska gitarrer, trummor och ståbas!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Asti:

--- Citat från: Gurano skrivet 01.12.2011, 16:42:27 ---
--- Citat från: Asti skrivet 01.12.2011, 16:24:03 ---Nej, jag är själv inte så nöjd med "elgitarrplocket", men har inte kommit på något bättre.
Jag tror att jag måste ha ett instrument som markerar takten, så stråkar kanske blir svårt....
Vet inte om jag klarar att få till ett sådant stråkarr....
Men skönt att känslan förmedlas!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

--- Slut citat ---
Förstår vad du menar med att du vill ha markerad takt! Tänkte bara att stråkar även kunde spelas med korta snabba drag blandat med annat svävande och en massa plopp osv...jag tror att det skulle bli häftigt i alla fall  B).

Ha det gott
Gurano

--- Slut citat ---
Jag har använt staccato-stråkar i ett par låtar och ville undvika det här,
men det kanske inte är en dum idé....
Ett alternativ till stråkar kunde vara synthar inkl "plopp" och annat!  :)
Tack för tips!
/Asti

hogge:
Oj oj... Jag som precis kommit ur min depression..  :P
Låten är i mörkaste laget för min smak, och inte blir det bättre av att det är (amatöranalys här..) en låt som låter som lika gärna skulle kunna ligga på en av Mikael Wiehes plattor.. Det där melankoliska avses!!

Hur som helst. Som vanligt är Din röst mycket njutbar. Dock tycker jag mig höra att det svajar en aning på ett par ställen.. Men det kan bero på att Du inte sjungit låten/texten tillräckligt, för Du har ju en klockren ton i övrigt..

Stay Heavy Metal, man!!!  :lol:

Jocke:
Såå vemodigt!  :blink:  :wacko: Starkt att förmedla så mycket känsla!  :)

Dividend:
Hade kunnat tänka mig ett piano istället för gitarren ;) Med mycket reverb på.. Hade varit maffigare (om man nu eftersträvar det), som kontrast till ångesttexten.

Det är enkel gitarrföring (tror jag hade kunnat spela det) men mycket effektfullt, även om jag inte gillar soundet på gitarren. (Kan också förklara varför jag skrev ovanstående.)
Tycker  det här är riktigt bra, rakt på, med harmonier som inte är inställsamma trots sin enkelhet. Riktig konst.

Påminner mig om den där "zigernar"-låten du slängde upp förra året (?) med lika depressiv text. hehe. Den var också bra.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion