Forum > Färdiga produktioner
HELLVALLA BURN III (Gamma)
Valle:
HELLVALLA BURN III
(Klicka på bilden för högupplöst omslagsbild [CD])
ALFA BETA ...
Någon gång under sommaren 2008 fick jag sådäriallhast för mig att kolla (er konkurrents) Studio Forums demoavdelning. Slumpen ledde mig till medlemmen Burnies låt "Sick Fuck". Jag laddade ner och lyssnade på låten, och blev helt jävla galen i den (och är det än idag). En månad senare kollade jag in, en annan medlems, Vallhagens, forumprojekt "Åska till Aska", och blev återigen helt till mig i trasorna – inte bara på grund av låten, utan av hela samarbetskonceptet. Vad fan, tänkte jag (mina redan fem år som medlem till trots), forumet vimlar ju av exceptionellt duktiga musiker! Jag bestämde mig genast för att dra igång ett eget, liknande projekt. Dagen efter skickade jag en inbjudan till Burnie och Vallhagen som båda till min förtjusning tackade ja. Efter ytterligare några dagars researchlyssning på X-tals demolåtar fann jag den ultimata lead-gitarristen för projektet. Hans spelstil var fängslande och påminde starkt om mina förebilders, Ace Frehley, Jimmy Page etc. En inbjudan gick iväg – och Hellpig anslöt sig till projektet. Jag presenterade tre låtar för gubbarna. Låtarna gillades och projekt "Hellvalla Burn" sjösattes.
I mars 2009 släppte vi Hellvalla Burn I (Trilogy). Responsen blev så positiv att det inte fanns en chans i helvete att vi inte skulle göra en uppföljare. Därför, i januari 2010, levererade vi Hellvalla Burn II (Nova) – nu med tillskottet Onion på trummor (på I:an var det Vallhagen som åtog sig den ytterst skittråkiga uppgiften att programmera trummorna). Även allas vår Åsa Wetter gjorde en fantastisk insats. Nu spred sig ryktet utanför cyberrymdens gränser – bland annat skrev Sweden Rock Magazine en ros-recension som fick oss att växa några decimeter. Så det var bara att sätta igång förberedelserna med III:an...
... GAMMA!
Och nu presenterar Hellvalla Burn-teamet stolt: Hellvalla Burn III (Gamma). Det har varit en superrolig resa med låtskrivande och inspelningar och gigabytes av filer som skickats fram och tillbaka team-medlemmarna sinsemellan. På en av låtarna har vi bjudit in ingen mindre än min fru (Desdemona) att sjunga duett med mig. En ballad, passande nog.
Första projektet hade – utan att jag egentligen kommer i håg varför – subtiteln "Trilogy". Kanske var det så att ödet redan då fastslog att Hellvalla Burn skulle göra tre releaser... III:an har (medvetet, förstås) fått subtiteln "Gamma", det vill säga *tredje* bokstaven i det grekiska alfabetet. Kanske är det så att cirkeln är sluten, att Hellvalla Burn har nått slutdestination och fullbordat sin cyberresa. Kanske. Kanske inte. För efter "gamma" kommer ju trots allt "delta"... Fan vet.
Vi hoppas att ni ska finna låtarna intressanta. Och är det något ni undrar över, vill ge beröm, spy galla över, tipsa om något, eller vadsomhelt – tveka då inte att posta ett inlägg. ALLA tankar och synpunkter välkomnas.
TEAMET[*]Onion: Trummor
[*]Vallhagen: Gitarrer
[*]Burnie: Bas, sång & kör
[*]Hellpig: Lead-/solo-gitarr
[*]Valle: Gitarrer, sång & kör
Gästmedverkande:
[*]Desdemona: co-leadsång & kör
[/list]
LÅTARNA[*]SUCKERS DIARY (Leadsång: Burnie)
[*]VENI VIDI VICI (Leadsång: Valle)
[*]MEGALOMANIAC (Leadsång: Burnie)
[*]ALL YOU SAID – feat. Desdemona (Leadsång: Desdemona/Valle)
[/list]
Projektets hemsida: Här
Officiell hemsida: www.hellvallaburn.com
MaxB:
Roligt med seriösa projekt! Ni har gjort ett bra jobb. Jag gillar att det är så tajt och ni flörtar med massor av gamla grupper!
Basspelet imponerar också och bra lagomljud på basen för att gå fram.
Hell HELLVALLA!
Wernborg:
Jotack. Ett jäkla projekt att ro i land, speciellt med så många inblandade.
Har lyssnat på alla fyra låtarna. Bra jobbat!
Jocke:
Tvåan har jag missat... :( Minns att jag blev helt tagen av ettan. Har lagt ett bokmärke så jag kan lyssna när tillfälle ges. Det här är skitbra och välgjort - fast jag får inte samma kick som av ettan.
bjurte:
Fn. va bra det låter,proffsigt och tajjt som fn...
Låter på riktigt liksom,det som stör mig lite är Basen kontra kompgitarrerna dom limmar inte riktigt ljudmässigt(Utmärkt spelade dock)
Älskar denna typ av 70-80 tals produktioner,men här gick jag inte riktigt igång på själva låtarna.
Kanske lite för mycket igenkännande av typ 'Puss-Katterna' och dom 'Döva-Leoparderna'.... ;)
Nästa projekt kanske kunnde bli lite mer personligt ??
Men visst fn. Rockar det..
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida