Forum > Färdiga produktioner

Rosqvist & Shariati - Execution

<< < (4/9) > >>

funky monk:
Hej igen
Kommer med lite tankar om de övriga delarna.

Håller med DG om vissa grejer.

Cymbalerna, trinangeln, chimesen, under de första 40s + 03:00 - 03:05 tar bort mycket av känslan och känns jobbiga och "nu plingar vi lite på keyboarden" -aktiga.

Pukorna är vid vissa ställen lite för mycket, framförallt 00:52 - 01:30. Prova att skära ner på dem. De funkar mkt bättre efter 01:30 fast fortfarande kanske lite för mkt. Tänk på att nästan alla percussionister spelar ett par slag, går ut och tar kaffe, snackar lite med trombonspelaren bredvid, läser tidningen, och sen kommer tillbaka och bankar ett par slag till. Du har väldigt fina körer och melodier. Det är dessa som ska föra låten fram och inte percussionen. Virveln funkar dock bra.

Sist men inte minst: underskatta inte luft (space) i produktioner. spela ett par noter, och lämna resten tom i 1,5 takter (pink floyds filosofi).

Allt annat som jag inte har klagat på tycker jag låter asbra, glöm inte bort det bland allt gnäll  :wub:

ps. kommer nog att ångra detta sen men: du kanske skulle sänka vissa av gitarrerna lite, men bara lite ;) Framför allt dem med höga, skärande toner.

Dividend:

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 18.06.2007, 19:59:08 ---Märkligt, obalanserat och okänsligt slagverk tar bort det mesta av det goda. Problematisk stökig ljudbild när mycket är på. Svårt att urskilja saker. För många gitarrer som gör för lite absolut värdefullt. Det skulle kunna vara kraft och stolthet men resultatet hitills är mest en känsla av stök och att inga saker lämnade något större avtryck. Blir mest störd av obalanser och oväsentligheter.

Slagverk: Under de första 40 sekundera så är det en himla massa chrashcymbal plus annan cymbal. Jag känner inget vettigt sammanhang med det övriga. Det låter bara fel och okänsligt för mig. En del av de övriga slagverket - bjällror? m.m. - har några ljusa ögonblick men det blir för mycket - särskilt i kombinatione med cymbalerna.
    Pukorna kommer in och ligger högt och okänsligt. Inte förren de övriga mer krämar på funkar de någotsånär i ljudbilden. Tycker inte rytmmönstret höjer passagen.

De första 2:40 hade jag mycket hellre hört utan eller med reducerat slagverk. Tycker mig höra mycket mer känsla och goda idéer i det som händer under allt slagverk. Men det får aldrig chansen att bli tillräckligt betydelsefullt pga av ett i mitt tycke svagt (men högt spelat) slagverk.

2:40-2:59 en helt ok passage som man hoppas skall utveckla sig alternativt leda in i något. Men istället för någon vettig ide så kommer 2:59-3:05 en samling onödiga cymbalslag. Det binder inte samman på ett snyggt sätt.

Därefter börjar stycket rocka loss. Men blir också mer och mer stökigt. Rumphugget och osammanhängande. Saknar starka bärande idéer som får lov att utvecklas. För korta sekvenser och för mycket samtidigt. Känns som ett jam där man inte hittar varken idéer eller varann i tillräcklig grad.

Usch ja, usch ja. Jag bara gnäller  :ph34r:

--- Slut citat ---

Jag vet inte om jag orkar svara. SNUBBEN HÅLLER FÖR FAN PÅ ATT AVRÄTTAS och så gnäller du om cymbaler! :D

Dividend:

--- Citat från: funky monk skrivet 18.06.2007, 20:49:43 ---Hej igen
Kommer med lite tankar om de övriga delarna.

Håller med DG om vissa grejer.

Cymbalerna, trinangeln, chimesen, under de första 40s + 03:00 - 03:05 tar bort mycket av känslan och känns jobbiga och "nu plingar vi lite på keyboarden" -aktiga.

Pukorna är vid vissa ställen lite för mycket, framförallt 00:52 - 01:30. Prova att skära ner på dem. De funkar mkt bättre efter 01:30 fast fortfarande kanske lite för mkt. Tänk på att nästan alla percussionister spelar ett par slag, går ut och tar kaffe, snackar lite med trombonspelaren bredvid, läser tidningen, och sen kommer tillbaka och bankar ett par slag till. Du har väldigt fina körer och melodier. Det är dessa som ska föra låten fram och inte percussionen. Virveln funkar dock bra.

Sist men inte minst: underskatta inte luft (space) i produktioner. spela ett par noter, och lämna resten tom i 1,5 takter (pink floyds filosofi).

Allt annat som jag inte har klagat på tycker jag låter asbra, glöm inte bort det bland allt gnäll  :wub:

ps. kommer nog att ångra detta sen men: du kanske skulle sänka vissa av gitarrerna lite, men bara lite ;) Framför allt dem med höga, skärande toner.

--- Slut citat ---

MEn för sjutton, vi behöver mycket percussion här! MYCKET percussion! Det är ju själva grejen. Nej han dricker inte kaffe med trombonisten, han bankar så han svettas... Men möjligt att trummorna ligger för högt i mixen.... Lyssnar jag i högtalare låter det sämre än med hörlurar. hmmm..

Dividend:
Men skall fundera på vad ni har sagt (imorgon) :)

DåligtGehör:

--- Citat från: Dividend skrivet 18.06.2007, 21:48:06 ---...

Jag vet inte om jag orkar svara. SNUBBEN HÅLLER FÖR FAN PÅ ATT AVRÄTTAS och så gnäller du om cymbaler! :D

--- Slut citat ---

Jag visste inte det. Då tar jag tillbaka allting  ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion