Kontrollrummet

Crumble Zone - Easy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
LÅTNAMN: Easy
ARTIST/GRUPP: Crumble Zone
GENRE: Elektropop?
LÅTLÄNGD: 4.27
KOMPOSITÖR: Fredrik J
PRODUCENT: Fredrik J
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Inspirationen tillbaks, kanske tillfälligt. Denna känns ganska klar, men jag är öppen för förslag.

Text:
Citat från: Easy
A tounge slipped
"Hey, they said you were difficult
but i cant see that"
I got stuck in that sentence for hours

Where did that come from?
I dont want to be difficult
I want to be the feather
That floats around on a mirror-like lake

I wanna be easy
I wanna be smooth in a pleasant way
With suitable feelings
To fit in in this modern age
I try to be easy
Apparently I fail
I want to be easy

I asked a friend:
"Do you think I am difficult?"
And she said:
"Yeah! But so am I, so it's cool..."

"... Because everybody's troubled
And everyone has a ghost inside
So why do you bother
If someone else lives in a lie?.."

"... You don't wanna be easy
That would be lying to yourself
And there is no meaning
to deny oneself
Dont try to be easy
It's the mystery i like   
Who wants to be easy?"

And I hope it's all a state of mind
That everything gets easyer
as soon as I find love


Because loving is easy
If you find someone who fits your soul and your feelings
Who can show you that you are such a wonderful being
It might happen, but right now I feel so uneasy


EDIT: Version 3 här
[mp3=200,20,0,left]http://www.crumble-zone.com/mp3/Crumble_Zone_-_Easy-v3.mp3[/mp3]

Bättre, sämre, same shit?
(fler stämmor, nytt piano, lite lägre sång tror jag, lite ändrad andravers)

Version 2 fortfarande härunder:
« Senast ändrad: 06.05.2008, 14:28:50 by Fidden »
blargh


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Japp!
Kan nog hålla med om att det låter relativt färdigt.Både intro och outro jäkligt snygga. Tycker att du kunde dubbla sången ända från början, tusans snyggt sångsound med dubb och oktav, greit!

Låten blir kanske lite långtråkig, borde hända nåt, överaskning!
Gillar arret o låten, och särskilt dubsången! :)
Greit work!

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Japp!
Kan nog hålla med om att det låter relativt färdigt.Både intro och outro jäkligt snygga. Tycker att du kunde dubbla sången ända från början, tusans snyggt sångsound med dubb och oktav, greit!

Låten blir kanske lite långtråkig, borde hända nåt, överaskning!
Gillar arret o låten, och särskilt dubsången! :)
Greit work!

h.  JOhan

Tanken har slagit mig också att dubba allt, men jag kände att jag ville ha en annan närhet i versen och att refrängen skulle sticka ut lite mer.
Långtråkigheten har du rätt i, jag får fundera ut något sätt att variera den lite långa versen lite mer.

Tackar för lyssning och kommentarer!
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En standardfkommentar blir det först nu när jag lyssnar på denna. Fan, detta va nog det bästa jag hört från dig :)

Tennant/Lowe så det stänker om det. Osvikligt bra melodikänsla och i mitt tycker fantastiska fraseringar, man läser texten och förväntar sig hur du ska sjunga, men hela tiden kommer någon liten fiffigare twist på.

Så otroligt bra sound oxo! Gitarren kan kännas lite dredvid/utanför ibland, men måste lyssna lite mer för att få nån riktig känsla över det hela.

Jag upplever inte det som om det är för långt till refrängen, inte n'är det är så intressant text och rik variation på sången.

Förbättringar då?

Tja, de lite mer molliga tonerna kunde kanske få sällskap av någon hårdare ljud för att förstärka den lite kyliga känslan i dessa partier. Sedan skulle en tennant-kör sitta som en keps, alltså ljus svarssång.




skriver mer om jag kommer på något, men nu skall jag bara lyssna på denna.

Jesus of the month, denna....och så nästa låt på EP. Köper direkt.



Mycket bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Emu: Jag ser det alltid som positivt när man blir jämförd med något man inte lyssnar på, som är fallet med pet shop pojkarna. Då vet man att man inte härmat någon alltför mycket :)
Kul att du lade märke till fraseringen, la lite extra krut på den. Vet inte riktigt varför, det kändes motiverat och kul att göra det, och jag tycker det blev mer intressant.

Svarskörerna är en bra idé också, fast jag vet inte riktigt om jag vågar lägga på några. Det blir så mycket då, tycker det finns kvar ett uns tydlighet i refrängen som det är nu, jag får nog svårt att balansera in fler körer. Fast å andra sidan kan man ju kräma på med lullull i sista repetitionen typ :)

Det molliga partiet i sticket borde nog som du säger kompletteras på något sätt också.

Tackar för lyssning och kommentarer!
(och förklaringen/förslaget på svarskörer via msn/mp3 :) )
blargh


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fräckt när elgitarrerna kommer in! Sången aningen muddig. Allt låter annars coolt, soft och easy. :) Fin och catchy refräng. Sticket för menlöst. Fila på det. Låt det sticka ut lite mer. Någon rytmisk konstig krok precis på slutet som jag tycker du ska titta på. Närmare bestämt vid 4.09.
Bra jobb!
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Burnin Sven

  • Gäst
Skitbra Fidden några småfix så är det i hamn. Introsynten kanske ner lite, i volym i alla fall. Versmelodin kanske byta några toner här och där och kanske upp ibland i stället för ner för att få till intensiteten ännu mer. Men jag förstår att då blir det kanske för mainstream men jag tror ändå att verserna tjänar på det. Från vers två tror jag det skulle passa bra med att stegra intensiteten och få in lite nytt genom att nånstans mitt i på ett passande ställe helt enkelt bara dra distade gura mackor som ringer ut. En mer framträdande bas helst rakt på beatet med mest långa toner och dom där snitsiga markeringarna bara där det behövs. Sångmixen som sagt måste fronta mer kanske upp lite och ta bort lite av det murriga på några ställen. Fraseringen på Engelskan kanske måste ses över lite oxå så den styr melodin mer än tvärt om. I övrigt helt enkelt så ända in i hvitte bra som vanligt. Man kan ju undra varför jag gnäller då :D jo fan när det är bra så ökar kraven för sådana här låtar vill man ska komma ut. Här bland oss både på KR och Studio så är det det bästa jag hört i den här gengren på riktigt länge. Lycka till
Göran


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Tack toby och brinnande sven för kommentarerna.

Toby: hittade inte kroken, eller tyckte iallafall inte att den var konstig, så jag kunde tyvärr inte göra något åt den.

Burnin: Bra idé med gitarren i andra versen, hade du varit lite tidigare ute hada jag nog provat det, men nu lade jag till ett litet piano där istället ;)



Anyway, nu finns en ny version uppe där jag polerat bort en del missar, dämpat lite reverb (tror jag), lagt till lite småsaker och, tja, gjort klart låten helt enkelt. Hoppas jag.
blargh


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Härlig låt!
Bra text, bra sång och refrängen känns luftig och sätter sig fint..man vill sjunga med!..ovanligt piano outro.. gillas!
Bra jobbat!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
El Fidel!

Nu är det du som traskar iväg och försöker få denna signad eller nåt!!!

Så jöttebra, en av få låtar som man nynnar på utan att tänka mer lixom...det är ju ett bra betyg :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bänkt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Mycket bra jobbat! Snyggt arrat, spelat och sjunget precis som tidigare grejer jag hört med dig! Grattis hit-maker! Släpp något å bli snusk-rik! :D Känslan i låten får mig att tänka på Depeches Walking in my shoes, å det är ju en höjdare. Lite andra (fetare) trummor på refrängen så hade den kanske lyft lite mer men jag tycker det funkar endå. Underbart med den trillande flygeltonen på slutet!

Kör hårt och lycka till! :)


Utloggad PoPWerK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
    • PoPWerK Music
Hej
Skön PSB-pop med en bra sångröst. Jag gör själv många låtar i denna stil men det blir aldrig att vi gör färdigt dom.

En skön pad hade lyft introt lite extra. En dub på din röst där du lägger rev/delay på ena dubben och mixar in. Gillar rösten på refrängen bättre än verserna. Iom att låten växer och du har valt att lägga på några breda syntljud så känns gitarren lite klen. Gör en två monotagningar, panna ut dom max L/R och lägg på en liten flanger alt. delay.

Summa....Låt i min musiksmak som växer. 4/5

/Michael
/Michael

___Am, F , C , Gsus.....om och om igen___


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket skönt intro. Hade gärna fått dra ut på det lite, alternativt att gate-synten fortsätter när gitarren kommer, för det var så himla gött. :)

Tycker inte du ska dubba sången i verserna. Håller med dig om att refrängen får ett lyft soundmässigt som det är nu. I och för sig är verserna något anonyma nu, både soundmässigt och melodimässigt i sången. Lite falsettkörer en oktav upp här och där kanske??

Bra refräng, och mycket skönt gitarrsound. Och bra låt, jag hör inte referenserna till djuraffären, men jag har bara hört det som spelats på radio med dom så......

Ibland känns det som sången ligger ovanpå musiken, speciellt i verserna. Mycket rymd på instrumenten, men rösten känns förhållandevis torr?  Reserverar mig något för detta .... lyssnar i laptop.

Bra Fidden.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Stilrent o snyggt. Lite blyg sång men samtidigt funkar den bra i arret. Text och musik går hand i hand tycker jag. Produktionen känns oxo genuin. Jag älskar torr sång då sången håller. Det gör den här. Stämman ligger som smäck i bakgrunden. Mkt bra jobbat Fidden. Jag lägger till låten till Kr-mappen i min iPOD / Mikke


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
skönt grove som fan gillar basen o hur den styr o ställer det andra på plats...
lite små tråkigt ljud på trumm markeringarna på reffen ... lite mer rum på sången så den hittar in i musiken lite mer på verserna.. annars är det fan ja   hum väldans bra o ger en känsla av ärligt uppsåt...

nyot
att leva är att dö


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
-
  • Trummljudet (eller kompet kan inte bestämma mig) kan kännas lite enformigt, skulle kanske låta bra om du la på en loop eller ett spår med AD/EZ trummor under refrängerna eller bara ett "lugnare" trumkomp över det som är där nu och blanda mellan de två på refrängerna.
  • Gitarrljudet skulle må bra av att kanske dubbas (låter som en gitarr i mitten nu) och panorerars ut mer på refrängen

+
  • Riktigt radiovänlig låt. Snygg refräng melodi och skönt arrangemang på hela låten.
  • Snyggt mellanspel
  • Refrängen med bara sång, piano och synt efter mellanspelet är ruskigt snyggt
  • Mycket bra sång.
  • Riktigt bra text

Schysst och eget. Tycker inte du behöver ändra något. *edit* ehhh....ja....förutom det jag skrev på minussidan... :lol:
« Senast ändrad: 21.06.2007, 20:12:54 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant :) (Bra refräng!!)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Orkar inte skriva så mycket om låten i sig just nu, midsommarbakis. Men detta är nog det bästa jag hört från dig alla kategorier. Mycket bra sång för övrigt, avslappnat och bra uttal!
/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Dags att ta tag i det!

Har börjat pilla lite med den slutliga versionen som ska vara med på KR-skivan. Än så länge har jag försökt variera lite i andra versen och lagt på lite svarskörer i refrängen på Emus inrådan, men inte lagt upp någon ny version än. Något mer som jag borde ändra, utifrån versionen som ligger i denna tråden?
blargh


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Ok, såhär låter version 3:
[mp3=200,20,0,left]http://www.crumble-zone.com/mp3/Crumble_Zone_-_Easy-v3.mp3[/mp3]

Bättre, sämre, same shit?
(fler stämmor, nytt piano, lite lägre sång tror jag, lite ändrad andravers)
blargh


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ok, såhär låter version 3:
[mp3=200,20,0,left]http://www.crumble-zone.com/mp3/Crumble_Zone_-_Easy-v3.mp3[/mp3]

Bättre, sämre, same shit?
(fler stämmor, nytt piano, lite lägre sång tror jag, lite ändrad andravers)

Okej, detta är en jäkligt bra låt och 3:an är bättre eller rättare sagt intressantare än 2:an och det gör att låten inte känns lika lång och de e bra. Läste i Best of KR tråden att du ville låna lite öron. Det enda jag har att nämna är saker som är högst personliga och som du kanske inte ska ta så bokstavligt. Jag tycker att verssången är lite för torr, inte mycket men lite (kanske ett bpm styrt dalay som svarar på 4:e eller 8:on delar), och jag tycker den borde skäras lite mer i basen(snackar fortfarande verssång), den känns lite bumlig imellanåt. Men sen har jag en förkärlek till lite hårt skuren sång. Den kromatiska nergången i slutet tycker jag är genialisk och ger en häftig känsla i kroppen, men tyvärr förstörs den totalt av av dom två sista tonerna som ger ett töntigt schlager slut. Skit i ba-da grejen och bara slå av på grundtonen. Och om du skulle byta ut 909 trummorna på sista refrängen mot något tyngre och råare så skulle det bli orgasmklimax  :D Som sagt väldigt personliga åsikter.

Skit bra låt i vilket fall, helt klart en Best of KR låt  :)

Micke
« Senast ändrad: 06.05.2008, 15:03:31 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

Pianot och virrsynthen ligger på samma frekvensområde, skär lite vasshet ur någondera. Jag tycker att hihatten är vädligt vass och hög. Jag tror det skulle vara ok att sänka det, jag tror att det skulle ge din röst mera diskant ifall du gjorde det. Körerna är bra, men lite lopsidiga dock. Kolla upp panoreringarna i lurar. Körpartierna är också väldigt fullsatta, lite tunglyssnade. Om du kan pyssla på det, så fine, om inte, så är det ingen arvssynd. Vissa av körsångarna smackar före körerna kör igång, så kolla det. Ge det där radikala pianopartiet (outron) mera utrymme, ta bort av det vi hört hela låten igenom (synth eller hihat, trummor, eller nånting), så får du mera ihågkomningsfaktor på slutet.

Lite kirurgiskt det här, men det blir så när låten är tekniskt sett 95% perfekt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Excellent, detaljer. Då är den snart klar då med andra ord :)

Det där med slutet var en bra idé, vill ju inte att det ska bli schlagerslut. Ska prova att ta bort lite synthar och hihats där också. Och hihatsen ska nog ner generellt också.

Tackar för 4 bra öron där, nu har jag lite att jobba efter. Någon mer?
blargh


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
kalas  B) klar ..../karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Pianot och virrsynthen ligger på samma frekvensområde, skär lite vasshet ur någondera. Jag tycker att hihatten är vädligt vass och hög. Jag tror det skulle vara ok att sänka det, jag tror att det skulle ge din röst mera diskant ifall du gjorde det. Körerna är bra, men lite lopsidiga dock. Kolla upp panoreringarna i lurar. Körpartierna är också väldigt fullsatta, lite tunglyssnade. Om du kan pyssla på det, så fine, om inte, så är det ingen arvssynd. Vissa av körsångarna smackar före körerna kör igång, så kolla det. Ge det där radikala pianopartiet (outron) mera utrymme, ta bort av det vi hört hela låten igenom (synth eller hihat, trummor, eller nånting), så får du mera ihågkomningsfaktor på slutet.

Lite kirurgiskt det här, men det blir så när låten är tekniskt sett 95% perfekt.


ja. kan bara hålla med om detta. låten är tekniskt sätt i princip klar, tsm's synpunkter gör den nog klar, ihop med jonnerstones de-pirellifiering av slutet som är den kalas.

och låten ja....detta är faktiskt någon av de bästa låter som gjorts på länge. och då talar jag inte enbart om den lilla ebgränsade KR-sfären.


fanken så bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
Då jag sitter på jobbet med dåliga högtalare så kan jag inte uttala mig om produktionen. Eller tja, jag hörde inget som lät konstigt eller fel i dessa åtminstone.
MEN, I like! Jag gillar dina låtar rent allmänt.
Easy ger mig Katatonia-vibbar och jag skulle gärna göra en sån variant med dig om du har lust framigenom, jag står för rockandet i så fall :)
Problemet just nu är att elen i min nuvarande lägenhet inte är den bästa, brus och sprak försöker samsas med gitarrsignalen.

Hursomhelst, keep up the good work och droppa gärna ett PM om samarbete låter intressant! Jag tror det finns en länk till lite av mitt eget material i min signatur.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Väldigt, väldigt bra. Låt, arr, mix - toppen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Snyggt som satan
 Kanonbra!!
Justa gitarrer.
Vill höra dig växla om sången till en oktav högre.