Forum > Demolåtar
Dividend - Skog i november (Pianostycke nr 3)
Dividend:
Kul att du gillar.
Ska testa att binda ihop de två bärande temana lite bättre, sen är den väl klar.
MaxB:
Vad är det som ger en känsla av att det kan vara en kinesisk komposition?
Lyssna på de här små detaljerna flera gånger:
Vibratot vid 55
Glidningen vid 93
Där hittar jag den där nerven, som avlöjar en av alla platser kompositören fått sina influenser från. Små subtila element. Och hela stycket är fyllt av små subtila element. Är det ett medvetet val att låten slutar på C och inte kommer hem till F? Det kittlar lite på så sätt, då man kan vara van att sista tonen brukar leda hem!
Dividend:
Jag har alltid känt att det aldrig är nödvändigt att "komma hem" (göra som är brukligt), det är mer underfundigt att ibland/ofta göra nåt som strider mot vad man förväntar sig. Därmed inte sagt att det inte ska funka. Tycker jag.
Det finns en del småprylar i den här och kul att du hittade dom! ;) Nu är väl en del inte medvetna alls, utan snarare saker som "följer med" just för att de funkar :D Men ändå, tack för lyssningen! Funderar lite smått på om det ska vara nödvändigt att hämta tankegods från sonat formen för att binda ihop de två temana bättre. Nu har de ju litegrann funktionen av "vers/refräng" i en vanlig låt och det är inget fel med det i och för sig.
pxm:
--- Citat från: Dividend skrivet 25.06.2012, 12:48:38 ---Jag har alltid känt att det aldrig är nödvändigt att "komma hem" (göra som är brukligt), det är mer underfundigt att ibland/ofta göra nåt som strider mot vad man förväntar sig. Därmed inte sagt att det inte ska funka. Tycker jag.
--- Slut citat ---
Kompositörer och musiker blir ofta kända för att de ibland gör en egen grejj och bryter mot reglerna.
Gillar nytänkande inom alla genres av musik....
mvh
pxm
Dividend:
Håller med, måste finnas innovation på alla plan egentligen, förutom just i "övningsskeden" av ens utveckling. Tycker jag. :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida