Tycker fortfarande att det kan kännas en aning för improviserat ibland, men det är säkert meningen med den här musikstilen, att det ska ha improvisationskänslan?
Jag vet inte exakt vad du menar med "improvisation", jag improviserar inte här. Det som händer är att jag varierar ett par melodiska temata (3 i denna) på ett sätt som utvecklar stycket. Det kallas variation med utveckling och är vanligt i klassisk musik. Så ja, det är meningen att det ska finnas variation.
Detta gör jag inte med harmonierna (vilket också är vanligt under den klassiska perioden), för jag vill att det ska vara folkmusikförankrade stycken.
Problemet för mig är att jag anar en röd tråd, men i mitt tycke är den kanske inte riktigt tillräckligt tydlig. Det är troligen avsiktligt, men jag skulle tycka att det kändes skönt om samma tema återkom någon gång spelat i princip precis likadant som det spelades första gången, eller åtminstone tillräckligt likt för att man ska känna sig hemma igen.
Ok

Huvudtemat återkommer tre gånger, identiskt med första gången det spelas. Och sekundära temat återkommer också två ggr, fast med olika instrumentering.
Så du får nog förklara bättre, för jag förstår inte hur du menar.

Vidare förstår jag att detta är ett pianostycke, men pianot skulle kunna tystna någonstans. På vissa ställen ligger det mycket i bakgrunden, men det försvinner aldrig helt. Hade gärna hört en liten bit med bara cello t ex, så man får vila lite.'
Intressant idé, skulle bidra en del. Tack!
Vilket bibliotek kommer oboen från? Tycker inte den låter helt naturlig. Lite syntig. Du skulle kunna låt volymen på dess långa toner fade:a lite, kan kännas stelt när en lång ton tas och håller exakt samma volym hela tiden.
Den är från ewql och nu när du säger det har jag inte keyswitchat den eller använt expression eller nåt. Ska fixas!

Utöver detta tycker jag att det är mycket mycket vackert. Har haft den som bakgrundsmusik på repeat i en dryg halvtimme nu och det passar min sinnesstämning perfekt. Du får säga till när din skiva är färdig, hur tänker du sälja/distribuera den?
Roligt att det gillas! Jag tänker inte sälja eller distribuera skivan

Jag skickar till några produktionsbolag inom folk/klassiskt/instrumentalt jag har småkontakt med och säkert nätsläpp och spotify.