Kontrollrummet

Mikrofonkabel XLR

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skall köpa in några stycken..mest prisvärda å schysst kvalitet.. Kollar man på Tysken så ligger ju priserna en bit under butikspriserna här i Stockholm.. Nån som ha lite koll?  :)


Utloggad tsmalmbe

Adam Hall lär väl duga till hemmabruk. Ska de vara ordentliga livegrejer som tål lite stryk ska du definitivt inte spara på pengarna, eftersom billiga XLR-pluggar inte låser sig, glappar, är dåligt lödda etc etc. Hemma kan man ju alltid svära en stund, och byta kabel (löda om) men live är det ju lite annat. Pluggarna kan med fördel heta Neutrik, men bör dock nämnas att det finns kinaneutrik nuförtiden också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Adam Hall lär väl duga till hemmabruk. Ska de vara ordentliga livegrejer som tål lite stryk ska du definitivt inte spara på pengarna, eftersom billiga XLR-pluggar inte låser sig, glappar, är dåligt lödda etc etc. Hemma kan man ju alltid svära en stund, och byta kabel (löda om) men live är det ju lite annat. Pluggarna kan med fördel heta Neutrik, men bör dock nämnas att det finns kinaneutrik nuförtiden också.

Ja..tyvärr måste de tåla en hel del stryk, frågan är vilken kabel man skall satsa på då? får ju inte dra iväg allt för mycket  prismässigt....


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jag er ikke Jesus, men jeg liker Klotz veldig bra.   ;)

-Robert


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Är det till livespelningar?
Ljudmässigt är det mikroskopisk skillnad (om någon alls), så det viktiga är att kolla på hur mekaniskt stabil kabeln är. Om den är tjockare så håller höljet för mer stryk. Med dubbla skärmar så blir det också mer hållbart än med en enkel skärm.
En kabel som det är viktigt med att den ska tåla stryk, skulle jag helst köpa först när jag hade känt på den och skruvat isär och kollat hur den är uppbyggd - eller på rekommendation av någon som verkligen har gjort precis det...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag er ikke Jesus, men jeg liker Klotz veldig bra.   ;)

-Robert

Ok! Tack!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Är det till livespelningar?
Ljudmässigt är det mikroskopisk skillnad (om någon alls), så det viktiga är att kolla på hur mekaniskt stabil kabeln är. Om den är tjockare så håller höljet för mer stryk. Med dubbla skärmar så blir det också mer hållbart än med en enkel skärm.
En kabel som det är viktigt med att den ska tåla stryk, skulle jag helst köpa först när jag hade känt på den och skruvat isär och kollat hur den är uppbyggd - eller på rekommendation av någon som verkligen har gjort precis det...

Nä.. måste skaffa in lite kablar till skolan, dessa används när eleverna är ute å filmar, så slitaget är högt, frågan är om det är värt att satsa på dyra kablar eller byta ut en gång om året typ...  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Köp en rejäl bunt billiga kablar och släng efter hand som de går sönder!

Inte de allra billigaste kanske...^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Köp en rejäl bunt billiga kablar och släng efter hand som de går sönder!

Inte de allra billigaste kanske...^^

Ja..har väl tänkt så..dock är det en skola så måste hålla i kostnaderna..  men blir väl tysken.. :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Köp en rejäl bunt billiga kablar och släng efter hand som de går sönder!

Inte de allra billigaste kanske...^^

Ja..har väl tänkt så..dock är det en skola så måste hålla i kostnaderna..  men blir väl tysken.. :)

Är det så billigt där att det är motiverat? Tycker att priserna här inte är så mycket högre längre...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Köp en rejäl bunt billiga kablar och släng efter hand som de går sönder!

Inte de allra billigaste kanske...^^

Ja..har väl tänkt så..dock är det en skola så måste hålla i kostnaderna..  men blir väl tysken.. :)

Är det så billigt där att det är motiverat? Tycker att priserna här inte är så mycket högre längre...
Inte som det va för ett par år sedan, men bra måttstock, har även handlat en del på Dolphin music som vid flera tillfällen legat en bra bit under Thoman, för att inte tala om svenska butikspriser.. :) 


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har inte kollat SÅ noga, köper knappt något nytt mer än datagrejer då... Kablar kan jag ta hos Kjell för jag kopplar nästan aldrig om dem...
Lite trist är det ändå att företag som 4Sound och Tysken egentligen är grossister med skyltfönster... Det är ju inte ovanligt att personalen är tämligen okunnig om produkterna heller... Jag vill vill ju få besked om det jag undrar och inspireras av "min musikhandlare"!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Kjøp deg en billig kabeltester også, så slipper du å feilsøke altfor lenge om en kabel går i stykker. Er det viktig jobb kan du kanskje teste dem før du kobler også. Vi har en billig boks fra behringer som har LEDer for "intermittent failure" som låser seg om det er feil et lite øyeblikk, så da er det bare til å plugge i, resette lysdiodene og jokke litt på kabelendene for å forsikre seg om at den er ok.  :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
www.kjell.com, sök på XLR.  Där har du mängdrabatt också.   Har själv köpt ett par av dom billigare här som är helt ok.   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kjøp deg en billig kabeltester også, så slipper du å feilsøke altfor lenge om en kabel går i stykker. Er det viktig jobb kan du kanskje teste dem før du kobler også. Vi har en billig boks fra behringer som har LEDer for "intermittent failure" som låser seg om det er feil et lite øyeblikk, så da er det bare til å plugge i, resette lysdiodene og jokke litt på kabelendene for å forsikre seg om at den er ok.  :)

Ja..kanske blir en sån  :) Tack! /C


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
www.kjell.com, sök på XLR.  Där har du mängdrabatt också.   Har själv köpt ett par av dom billigare här som är helt ok.   /JEH

Tänkte jag inte på! Blir nog att kika in där! :) Tack! /C