Kontrollrummet

Är vintage cool eller börjar vi bli gamla?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Funderar över våra referenser - är vintige cool eller börjar vi bli gamla?

Det kanske är lite stelbent att hålla fast vid analoga prylars förträfflighet och bli nostalgisk över rullbandare, rör och andra gamla prylar? Märker att vi i många demotrådar ofta refererar till musik från förr som Zappa och Pink Floyd. Det råder väl ingen tvekan om att de haft ett stort inflytande på hur musik kan låta idag men på den analoga tiden låg hela bandet kors och tvärs över mixerborden för att "automatisera"...  B)

Musik är ju alltid analog men mycket som görs idag har aldrig varit nära den verkliga världen innan den spelas i högtalarna. Men för min del var aldrig en analog multitracker ett alternativ - hade varken utrymmer eller stålar till det... Att spela in på datorn blev själva nyckeln till att alls komma igång med musik igen.  :)

Trots utvecklingen av datormusik kanske vissa saker trots allt görs bäst på den analoga sidan - man kanske kan välja det bästa från två världar? Men vad är det då?

Gamla? Nä, vi kommer nog att vara evigt unga!  B) Att göra musik och skaffa fler elgitarrer är säkert ett utmärkt sätt att bekämpa åldrandet!^^
« Senast ändrad: 25.11.2011, 10:57:22 by tsmalmbe »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
(ändra lite i det du skrev, ola)


Gamla? Nä, vi kommer att vara evigt unga!  B) Att göra musik och skaffa fler elgitarrer är ett säkert ett sätt att bekämpa åldrandet!^^

ett gammalt indian ordspråk   ;) :D 
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det var bättre förr - ju förr desto bättre...? ;)

Jag omfamnar den nya tekniken och längtar verkligen inte tillbaks till tiden med kassettporta, rullbandare och ett gäng platskrävande outboards och syntmoduler i rack.
Det låter bättre än någonsin även med relativt billiga prylar nuförtiden. Hade de gamla "hjältarna" haft den utrustning som idag finns i enkla projektstudios, så hade deras plattor låtit ännu bättre och de hade sluppit kämpa som galningar för att "fuska" fram olika saker eftersom funktionerna finns tillgängliga i olika verktyg idag.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tänk så kloka indianerna var!  :lol:

Visst är det förnämligt att spela in med datorn. Men jag är nog lite svag för analoga grejer ändå!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har varit alldeles för nostalgisk tidigare när det gäller prylar, men upptäckte för ganska länge sedan att det blir så mycket trevligare och enklare om man håller sig någorlunda uppdaterad i takt med utvecklingen istället.

Sedan är sådant förstås individuellt. Om man är riktigt förtjust i soundet från någon speciell pryl eller teknik, så är man, men personligen har jag alltid varit mer ute efter att spela in så rent som möjligt, så begränsningarna i bandmedia och i tidiga digitala prylar och halvtaskiga outboards har alltid känts lite irriterande... Numera slipper jag sådan irritation. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Vad det gäller gitarr så sa en producent på 80-talet:

"the guitar is perfect, it´s only the amplification that has changed."

Så en gitarrist är alltså lika cool nu som då.. fast låter bara annorlunda...

//Daniel  :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
...fast basister är alltid coolast!
- speciellt sådana som har en Rickenbacker 4001, som jag... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Då var basisten i första punkbandet när man var 12 bast nästan cool för han hade en Backenricker....

...Backenricker ja:



Hur cool var den då?!

//Daniel :)


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Hur vi en vänder och vrider på det så kommer det analåga ljudet alltid vara bättre, det är varmare fylligare och mjukare, presis vad våra öron vill ha.
Vist att spela in det analågt och sedan mata ut det på en cd skiva kan ju värka lite baklänges, men spela in samma skiva helt digitalt så får du i allafall ett annat ljud.
Jag har flera vänner som har släppt en LP samtidigt som CD just för att de vill värna om LP,n många yngre börjar få upp ögonen för älldre system.
Men vi kanske inte ska backa utväcklingen, men att ta det bästa i från två världar är ju inget fel.
Johan


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Backenricker... :lol:
Lite kul med filmen är att min första bas var någon billig Fenderkopia och hette.... Opus... ;)

Så här tjusig är min 4001 (från Juni 1976 enligt serienumret):
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tänkte jag skulle förekomma Wernis: Hurra..ännu en Beatlestråd!!  ;) :D :rolleyes:


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
aha.. syftet med vintage är alltså att det är cool
då antar jag att man börjar bli gammal ja! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Beatles? En sån här har jag haft...^^

@Claes: Nått fel är det med mig - älskar grejerna men använder dem på tok för lite... ;-))

Någon Rick har jag aldrig haft fast jag basade i många år... Har någon Ibanez "Law suit" kopia på 4001 som ligger i spillror här någonstans...  :wub: Borde kanske bli färdig till att ställa den i ordning... men var ska jag ställa den?  :o

@ddrummer: På 80-talet kom väl transistorstärkarna på bred front - har aldrig funnit mig tillrätta med dem trots att de är vintige nu... ^^

Edit - Bytte till en inte förbjuden bild...
« Senast ändrad: 23.11.2011, 21:56:20 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tänkte jag skulle förekomma Wernis: Hurra..ännu en Beatlestråd!!  ;) :D :rolleyes:
:D

Lite kul med filmen är att min första bas var någon billig Fenderkopia och hette.... Opus... ;)
Min första gitarr var en billig Les Paulkopia som hette Opus.
 :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och jag hade inte råd men nån häftig Strata eller Les Paul så jag fick köpa en beggad Hagström Viking från 1967 för en spottstyver och den gitarren har jag kvar. Helt ok då man tänker efter...

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Funderar över våra referenser - är vintige cool eller börjar vi bli gamla?

Det kanske är lite stelbent att hålla fast vid analoga prylars förträfflighet och bli nostalgisk över rullbandare, rör och andra gamla prylar? Märker att vi i många demotrådar ofta refererar till musik från förr som Zappa och Pink Floyd. Det råder väl ingen tvekan om att de haft ett stort inflytande på hur musik kan låta idag men på den analoga tiden låg hela bandet kors och tvärs över mixerborden för att "automatisera"...  B)

Musik är ju alltid analog men mycket som görs idag har aldrig varit nära den verkliga världen innan den spelas i högtalarna. Men för min del var aldrig en analog multitracker ett alternativ - hade varken utrymmer eller stålar till det... Att spela in på datorn blev själva nyckeln till att alls komma igång med musik igen.  :)

Trots utvecklingen av datormusik kanske vissa saker trots allt görs bäst på den analoga sidan - man kanske kan välja det bästa från två världar? Men vad är det då?

Gamla? Nä, vi kommer nog att vara evigt unga!  B) Att göra musik och skaffa fler elgitarrer är säkert ett utmärkt sätt att bekämpa åldrandet!^^

Rör låter i mina öron överlägset bäst, ger bäst spelkänsla och är charmigast vad än någon modern teknikpelle än må komma med för argument!   :lol:   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Funderar över våra referenser - är vintige cool eller börjar vi bli gamla?

Det kanske är lite stelbent att hålla fast vid analoga prylars förträfflighet och bli nostalgisk över rullbandare, rör och andra gamla prylar? Märker att vi i många demotrådar ofta refererar till musik från förr som Zappa och Pink Floyd. Det råder väl ingen tvekan om att de haft ett stort inflytande på hur musik kan låta idag men på den analoga tiden låg hela bandet kors och tvärs över mixerborden för att "automatisera"...  B)

Musik är ju alltid analog men mycket som görs idag har aldrig varit nära den verkliga världen innan den spelas i högtalarna. Men för min del var aldrig en analog multitracker ett alternativ - hade varken utrymmer eller stålar till det... Att spela in på datorn blev själva nyckeln till att alls komma igång med musik igen.  :)

Trots utvecklingen av datormusik kanske vissa saker trots allt görs bäst på den analoga sidan - man kanske kan välja det bästa från två världar? Men vad är det då?

Gamla? Nä, vi kommer nog att vara evigt unga!  B) Att göra musik och skaffa fler elgitarrer är säkert ett utmärkt sätt att bekämpa åldrandet!^^

Rör låter i mina öron överlägset bäst, ger bäst spelkänsla och är charmigast vad än någon modern teknikpelle än må komma med för argument!   :lol:   /JEH

Jag kanske inte är nån modern teknikpelle, men även om, så skulle jag aldrig ifrågasätta vad som låter bäst i dina öron. I min värld och i mina öron så är det resultatet av mödan som räknas och hur och med vad jag tar mig dit är hyffsat ointressant annat än som kuriosa för teknikpellar, digitalfreaks och analognördar, och som tur är så är dom förhållandevis ganska få i antal jämfört med dom andra som lyssnar på musiken och kvalitéerna i det musikaliska.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Funderar över våra referenser - är vintige cool eller börjar vi bli gamla?

Det kanske är lite stelbent att hålla fast vid analoga prylars förträfflighet och bli nostalgisk över rullbandare, rör och andra gamla prylar? Märker att vi i många demotrådar ofta refererar till musik från förr som Zappa och Pink Floyd. Det råder väl ingen tvekan om att de haft ett stort inflytande på hur musik kan låta idag men på den analoga tiden låg hela bandet kors och tvärs över mixerborden för att "automatisera"...  B)

Musik är ju alltid analog men mycket som görs idag har aldrig varit nära den verkliga världen innan den spelas i högtalarna. Men för min del var aldrig en analog multitracker ett alternativ - hade varken utrymmer eller stålar till det... Att spela in på datorn blev själva nyckeln till att alls komma igång med musik igen.  :)

Trots utvecklingen av datormusik kanske vissa saker trots allt görs bäst på den analoga sidan - man kanske kan välja det bästa från två världar? Men vad är det då?

Gamla? Nä, vi kommer nog att vara evigt unga!  B) Att göra musik och skaffa fler elgitarrer är säkert ett utmärkt sätt att bekämpa åldrandet!^^

Rör låter i mina öron överlägset bäst, ger bäst spelkänsla och är charmigast vad än någon modern teknikpelle än må komma med för argument!   :lol:   /JEH

Jag kanske inte är nån modern teknikpelle, men även om, så skulle jag aldrig ifrågasätta vad som låter bäst i dina öron. I min värld och i mina öron så är det resultatet av mödan som räknas och hur och med vad jag tar mig dit är hyffsat ointressant annat än som kuriosa för teknikpellar, digitalfreaks och analognördar, och som tur är så är dom förhållandevis ganska få i antal jämfört med dom andra som lyssnar på musiken och kvalitéerna i det musikaliska.

Jo det håller jag med om.  Det musikaliska är för mig överordnat det mesta.   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Håller helt med om att det är resultatet som räknas - teknik för sin egen skull känns bra nördigt!^^ Men, ibland söker man något, det kan vara svårt att definiera exakt vad det är som ger det uttryck man söker. Att samtala kring tekniken och få ta del av andras erfarenheter kan väl vara ett bra sätt att utvecklas?  :)

Förr hängde jag en del på Studio-forum men har knappt varit där de senaste åren - det handlar för lite om musik helt enkelt.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Att använda sig av det bästa man har råd med är det ultimata för varje person antar jag, tills den dagen man kan lägga vantarna på drömprylen. Att spela in på datorn är ju totalt överlägset användarmässigt, började en gång i tiden med rullbandare och körde det i nästan tio år...fy fan vad skönt att slippa den skiten :)

//T
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Vi blir äldre. Och visare. Och inser att det är inte viktigt att vara cool :blink:. Men att göra bra musik :wub:! Och tar till oss den teknik som hjälper oss med det, oavsett ålder på tekniken. :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag börjar känna mig gammal, men visst kan jag tycka det är "cool" eller
fascineras över instrument och förstärkare som gjordes på 50-, 60- och 70-talet!
Men det är ju mest nostalgi och minnet av något ouppnåeligt under tonåren!
Hade en elplanka av märket "Klira" och lite senare en halvakustisk "Eko"!
Ingen Gibson eller Fender där inte, även om jag vid ett tillfälle hade råd och möjlighet
att komma över en Telecaster, men tyckte inte då att den var så "cool"!  :rolleyes:
Jag använde också en rullbandspelare i början av 70-talet och spelade in med
s.k. "ping-pong" teknik, alltså förde över en inspelning från ena spåret samtidigt
som jag la på en ny på samma spår. Efter 5 -6 inspelningar tog bruset överhand
och det kändes som att dynamiken försvann..... Det längtar man inte tillbaka till!  :)
/Asti, vintage-smålänning
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Att samtala kring tekniken och få ta del av andras erfarenheter kan väl vara ett bra sätt att utvecklas?  :)

 

Absolut och ett sånt samtal välkomnar jag med öppna armar. Dock så är din rubrik något vilseledande och uppmanar till nåt sorts ställningstagande, läser man ditt första inlägg sen så får man ju en mer nyanserad bild av vad du menar. Ett samtal där man delar med sig av sina erfarneheter av både analog, digital, gammal och ny teknik och gärna i en salig blandning hade varit kul. Kan ett sådant samtal föras utan att nån ska komma med "sanningar" om huruvida det eller detta är bättre? Hålla sig på en subjektiv nivå där man är tydlig med att detta endast är ens egna personliga uppfattning och inte racka ner på andra som tycker olika, det vore oerhört trevligt. Dock visar tidigare trådar i liknande ämnen på motsatsen tyvärr  :(


Hur vi en vänder och vrider på det så kommer det analåga ljudet alltid vara bättre, det är varmare fylligare och mjukare, presis vad våra öron vill ha.
Vist att spela in det analågt och sedan mata ut det på en cd skiva kan ju värka lite baklänges, men spela in samma skiva helt digitalt så får du i allafall ett annat ljud.
Jag har flera vänner som har släppt en LP samtidigt som CD just för att de vill värna om LP,n många yngre börjar få upp ögonen för älldre system.
Men vi kanske inte ska backa utväcklingen, men att ta det bästa i från två världar är ju inget fel.

...och här har vi då ett sådant där inlägg som jag nämde ovan där någon ska komma med en "sanning" och få den att låta allmängiltlig och vedertagen. Inget mot dig sm57 utan mot ditt inlägg. För det första "Hur vi än vänder och vrider på det så kommer det analoga ljudet alltid vara bättre" Vad är det för BS? Vadå vi? Vilka e vi? Inte jag i alla fall. Hur kan du veta vad "vi" tycker? Hur kan du uttrycka dig om mitt och andras ljudideal? Visst om vi ska analysera det så är ju allt ljud analogt, annars kan inte våra öron uppfatta det, men av din nästföljande mening att döma så tror jag inte det var det du menade  :)

"det är varmare fylligare och mjukare, presis vad våra öron vill ha.".Hur vet du vad mina öron vill ha? Annars är detta ett sånt där klassiskt analog/vintage argument. Man använder sig av abstrakta ord som värme, fyllighet, runt osv (i motsats är då det digitalt inspelade kallt, hårt och kantigt osv) Vad menar du med värme? Jag kan hålla med att det blir varmare i kontrollrummet när alla dessa analoga prylar med sina enorma värmeavgivande trafos och stenålderskomponenter står och brummar, men ett varmt ljud? Hur mäter man det? Jag provade med min innetermometer men jag fick samma resultat oavsett om det var digitalt eller analogt inspelad musik, och som av en slump så råkade det vara samma temperatur som rumsvärmen....konstigt  ;)

Fylligare ljud? Tja det kanske är ett uttryck som kan funka, men det funkar ju lika bra på analogt som digitalt i det avseende att du kan "fylla" ljudet som når öronen med en massa instrument och sång mm. Flest pålägg vinner. Med det i åtanke och dom mer eller mindre obgränsade antalet kanaler man kan använda vid digital inspelning så borde per definition digital musik vara fylligare eller hur?

Mjukare ljud? Har du känt på det eller? Berätta isf hur du gick till väga  :) Om du menar den analoga dist och komprimering som kan förekomma när man pressar ljudet i dom analoga kretsarna/rören/banden så kan man få fram det på digital väg också och inte många skulle höra skillnad. Men frågan är om denna analoga mättnad är idealet i alla sammanhang. Jag och många med mig (obs: jag och många med mig...alltså inte alla) föredrar ofta ett så cleant, rent och ofärgat ljud som möjligt för att i efterhand med digitala och/eller analoga hjälpmedel förbättra/försämra/trasha ljudet. Jag vill alltså oftast inte att mitt ljud ska vara analogt färgat innan jag börja trixa med det.

.............så det är helt okej att DU tycker att det analoga ljudet är bättre, varmare, fylligare, fetare, kladdigare, rödare, sexigare, gladare och doftar bättre. Kom inte med nån kvasisanning bara om det är nåt VI alla gör för så är verkligen inte fallet, vi är alla individer och har olika uppfattning om vår omvärld.

"Men vi kanske inte ska backa utvecklingen, men att ta det bästa i från två världar är ju inget fel". Där håller jag fullständigt med dig, precis så vill jag se det, för som jag sagt tidigare, det är resultatet som räknas oavsett vilken teknik man väljer att använda.............tycker jag


Det är fritt fram att argumentera mot mina argument ( så länge det sker utan personliga påhopp och pekfingrar ).

Till sist...inget mot dig sm57, jag vet att du är en snubbe med mycket och lång erfarenhet, precis som jag, och jag har full respekt för dig och dina åsikter (så länge du inte försöker göra dina åsikter till mina åsikter, iaf inte utan en livlig diskussion först  ;))

Glöm inte....på söndag e de glöggkväll  :wub:

« Senast ändrad: 24.11.2011, 20:01:32 by jonnerstone »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ulineæritet, forvrengning og faseforskyvninger. Og overharmoniske svigninger. Og lydbølger ved en frekvens som påvirker lydbølger ved andre frekvenser. Det er vad øret tykker om. Men det må skje på de riktige stedene i frekvensområdet, og ved de riktige signalnivå. Det er vel det som gjør det vanskelig å modellere.

I tillegg er vi gamle sentimentale gubber som alltid vil synes at ting var bedre før.
Selvsagt er vintage cool! Utstyr med sjel. Riper og skrammer. Historie.

Hvor gammel må en gubbe bli for å regnes som "vintage gubbjævel"?  :)

-Robert


(Tycker jag!!)
« Senast ändrad: 24.11.2011, 14:29:59 by robblar »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kvalitet är cool.

LP, rullbandare, kassetter, digitalsyntar, hårdvarusamplers, kablar, portastudios, gitarrsynt, banjo, effektpedaler och dragspel är mest jobbiga grejer. För att inte tala om mitt masterkeyboard från nittiotalet. Mycket ocoolt för min rygg.

DAW och ibanezgitarrer är cool.

Vintage kan vara cool, och jag börjar bli gammal, men coolast är nog ändå att det kan räcka med en schysst dator, hårdvarumässigt för att göra coola grejer.

Tycker jag, är väl bäst att tillägga.

// Mr Cool


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, kan bara säga att det varit en grymt kul utveckling, skull aldrig vilja gå tillbaka till den analoga världen.. :)  


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänkte jag skulle förekomma Wernis: Hurra..ännu en Beatlestråd!!  ;) :D :rolleyes:

Ja, va' kul! Eller vad som låter bäst CD eller vinyl!?   :) :blink: :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja, kan bara säga att det varit en grymt kul utveckling, skull aldrig vilja gå tillbaka till den analoga världen.. :)  

Bra & kul med utvecklingen som skett inom detta område-på gott och på ont, absolut men för den sakens skull vänder inte jag ryggen mot det som var och fortfarande är bra med analog teknik det vore lika dumt som att säga att jag aldrig skulle åka i en Jaguar S-type fr. 1968 v. hybridbil 2012 eller inte äta Helstekt skogsgris för att det finns micro etc...ok kaaanske lite väl som jämförelse men ändå...

@jonnerstone, hade det varit JAG som sagt likadant som sm57 så vet VI ALLA hur ditt inlägg hade sett ut, märkligt vad diplomatisk och fin i kanten du var denna gång???  :wacko:
Kan givetvis inte låta bli att påpeka några antiteser och pekpinnar här gentemont ditt rent ut sagt sedvanliga bessewisserkryddade inlägg:

varför säger/använder du ord som kvasisanning-abstrakt osv i nedsättande mening för att påskina att din sanning är bättre, för det är ju precis effekten av ditt resonemang och du kör med vi lika mycket i ditt inlägg kom igen nu för fan...

Om du nu inte fattar (eller låtsas fatta) vad som menas med värme, fyllighet, mjukare samtidigt som du själv säger clean-rent-ofärgat så undrar man spontant VAD du egentligen fattar när det gäller ljud??? hallååååå pling plongdroskan var är ni???

sm57 stå på dig dina åsikter är korrekta och delas av betydligt fler än herr jonnerstone och hans kaliber*

 :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja, kan bara säga att det varit en grymt kul utveckling, skull aldrig vilja gå tillbaka till den analoga världen.. :)  

Bra & kul med utvecklingen som skett inom detta område-på gott och på ont, absolut men för den sakens skull vänder inte jag ryggen mot det som var och fortfarande är bra med analog teknik det vore lika dumt som att säga att jag aldrig skulle åka i en Jaguar S-type fr. 1968 v. hybridbil 2012 eller inte äta Helstekt skogsgris för att det finns micro etc...ok kaaanske lite väl som jämförelse men ändå...

@jonnerstone, hade det varit JAG som sagt likadant som sm57 så vet VI ALLA hur ditt inlägg hade sett ut, märkligt vad diplomatisk och fin i kanten du var denna gång???  :wacko:
Kan givetvis inte låta bli att påpeka några antiteser och pekpinnar här gentemont ditt rent ut sagt sedvanliga bessewisserkryddade inlägg:

varför säger/använder du ord som kvasisanning-abstrakt osv i nedsättande mening för att påskina att din sanning är bättre, för det är ju precis effekten av ditt resonemang och du kör med vi lika mycket i ditt inlägg kom igen nu för fan...

Om du nu inte fattar (eller låtsas fatta) vad som menas med värme, fyllighet, mjukare samtidigt som du själv säger clean-rent-ofärgat så undrar man spontant VAD du egentligen fattar när det gäller ljud??? hallååååå pling plongdroskan var är ni???

sm57 stå på dig dina åsikter är korrekta och delas av betydligt fler än herr jonnerstone och hans kaliber*

 :D

Läs gärna mitt inlägg igen innan du kommer med motkommentarer. "Varför säger/använder du ord som kvasisanning-abstrakt osv i nedsättande mening för att påskina att din sanning är bättre" Jag har inte kommit med nåt som jag anser vara en sanning. Jag har inte sagt att lever och rotmos är nåt som vi alla gillar och vill ha. Det vore en kvasisanning.
Färger, former. känslor är abstrakta därav använde jag mig av just ordet abstrakt. Om du vill läsa in det negativt så är det helt i din rätt. Själv använde jag mig det inte i ett syfte att vara negativ utan som det faktum att det är så man ofta beskriver just analoga "fenomen"

"Om du nu inte fattar (eller låtsas fatta) vad som menas med värme, fyllighet, mjukare samtidigt som du själv säger clean-rent-ofärgat så undrar man spontant VAD du egentligen fattar när det gäller ljud???" (jag citerar inte fortsättningen för att den innehåller dina vanliga personliga påhopp och påskinar på nåt sätt att jag borde blir omhändertagen av psykvården)

Kan ju tyckas lite konstigt ja, låt mig förtydliga. Visst fattar jag, men det är inte det jag är ute efter. Dessa abstrakta ord används som sagt ofta för att beskriva just analogt ljud och vad dom analoga kretsarna/rören/banden mm gör med ljudet. Eller om du vill, hur det FÄRGAR ljudet, vad är varmt för dig, mig, dom? Jag älskar när det är 35grader i skuggan, min tjej gör det inte, det är således väldigt subjektivt hur man uppfattar och tolkar sådana ord. Jag syftar i mitt följande resonmang i det inlägget inte på färg som i ett adjektiv för att beskriva ljudet utan som ett verb (att färga) dvs om det händer nåt med ljudet som gör att det förändras. När jag säger rent ( jag råkade visst använda både rent och cleant i mitt förra inlägg, lite kaka på kaka där)  och ofärgat så menar jag ju givetvis att ljudet är så oförändrat jämfört med källan som möjligt.

Hoppas det blev lite tydligare nu.

Jag brukar inte bemöta dina inlägg med mindre respekt eller på nåt annat sätt, dock så brukar din respons ofta innehålla elakheter (så även ovanstående inlägg) vilket ju i sin tur kan skapa en otrevlig stämming, du är välkommen att backtracka.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, jag respekterar även dig och dina kunskaper och vad du i dina bra stunder tillför forumet, vad jag inte resepkterar är att du så ofta måste använda dig av ord och uttryck i syfte att förminska personen du debatterar med....och det gäller inte bara mig.
« Senast ändrad: 24.11.2011, 17:18:31 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag menar inte på något sätt att ställa nytt mot gammalt. Att vintige är en trend är väl inte mycket att ta miste på? ^^ Min avsikt var att reflektera och samtala över hur våra referensramar många gånger ligger långt tillbaka i tiden. Det behöver inte vara något fel med det - inte något särskilt bra heller - det bara är så. Och som du skriver morgonte - vi använder de prylar som gör jobbet åt oss! :)

@Asti: En halvakustisk Eko har jag också haft - min första elgitarr! Slaktade den i något försök till modifiering!^^

Man ska nog vara lite försiktig med att generalisera sin åsikt som allmängiltig. Var och en blir liksom salig på sin tro och kan man nå de resultat man önskar så spelar det väl inte så stor roll hur det går till? Vi har alla lite olika förutsättningar och erfarenheter - klart det blir olika! men, det är ju det som är kul med att resonera om saker och ting - hur kul vore det om vi bara höll med varann hela tiden?^^

Gillar - "vintage gubbjævel"!!!  :D


https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag hade aldrig haft möjlighet att göra musik som jag gör om det inte var för datorn och t ex Cubase mfl, jag skulle helt enkelt inte ha utrymme för det.
Såpass mycket "vintage gubbjævel" är jag i alla fall att jag saknar knappar och rattar och vred och omkopplare och signallampor.... och riktiga, analoga VU-mätare. Jag har planerat på att skaffa ett par gamla VU-mätare och rigga upp dem, bara för att det ser mysigt ut :)


Jag vet att det är en smaksak... MEN VIST ÄR DETTA VACKERT :wub:  ...önskar jag aldrig hade gjort mig av med min Marantz :(

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag hade aldrig haft möjlighet att göra musik som jag gör om det inte var för datorn och t ex Cubase mfl, jag skulle helt enkelt inte ha utrymme för det.
Såpass mycket "vintage gubbjævel" är jag i alla fall att jag saknar knappar och rattar och vred och omkopplare och signallampor.... och riktiga, analoga VU-mätare. Jag har planerat på att skaffa ett par gamla VU-mätare och rigga upp dem, bara för att det ser mysigt ut :)


Jag vet att det är en smaksak... MEN VIST ÄR DETTA VACKERT :wub:  ...önskar jag aldrig hade gjort mig av med min Marantz :(

Space

Det är väldigt vackert till och med  :wub:. Där har vi en sak som väger till fördel för analog/vintage-prylarna. Det fysiska (så länge man slipper släpa på det) och visuella. Inte ens det bästa GUI i världen kan väga upp dom faktorerna. Precis som jag kan bli hungrig och det vattnas i munnen av att titta på snyggt upplagd mat så kan jag bli kreativt inspirerad av att känna och titta på sådana här klenoder. Hade jag haft plats så hade jag gärna haft lite mer outbords och lysande prylar i min lilla projektstudio för att förgylla och inspirera. Men jag är för tillfället förpassad till en liten hörna i sovrummet i vår lilla tvåa. Men vi letar hus, så snart så har man ett eget rum igen och då jävlar...... :D
« Senast ändrad: 24.11.2011, 19:37:52 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag hade aldrig haft möjlighet att göra musik som jag gör om det inte var för datorn och t ex Cubase mfl, jag skulle helt enkelt inte ha utrymme för det.
Såpass mycket "vintage gubbjævel" är jag i alla fall att jag saknar knappar och rattar och vred och omkopplare och signallampor.... och riktiga, analoga VU-mätare. Jag har planerat på att skaffa ett par gamla VU-mätare och rigga upp dem, bara för att det ser mysigt ut :)


Jag vet att det är en smaksak... MEN VIST ÄR DETTA VACKERT :wub:  ...önskar jag aldrig hade gjort mig av med min Marantz :(

Space

Det är väldigt vackert till och med  :wub:. Där har vi en sak som väger till fördel för analog/vintage-prylarna. Det fysiska (så länge man slipper släpa på det) och visuella. Inte ens det bästa GUI i världen kan väga upp dom faktorerna. Precis som jag kan bli hungrig och det vattnas i munnen av att titta på snyggt upplagd mat så kan jag bli kreativt inspirerad av att känna och titta på sådana här klenoder. Hade jag haft plats så hade jag gärna haft lite mer outbords och lysande prylar i min lilla projektstudio för att förgylla och inspirera. Men jag är för tillfället förpassad till en liten hörna i sovrummet i vår lilla tvåa. Men vi letar hus, så snart så har man ett eget rum igen och då jävlar...... :D

Hus?..Då får man lite i förväg hälsa välkommen till renoveringsträsket  :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag hade aldrig haft möjlighet att göra musik som jag gör om det inte var för datorn och t ex Cubase mfl, jag skulle helt enkelt inte ha utrymme för det.
Såpass mycket "vintage gubbjævel" är jag i alla fall att jag saknar knappar och rattar och vred och omkopplare och signallampor.... och riktiga, analoga VU-mätare. Jag har planerat på att skaffa ett par gamla VU-mätare och rigga upp dem, bara för att det ser mysigt ut :)


Jag vet att det är en smaksak... MEN VIST ÄR DETTA VACKERT :wub:  ...önskar jag aldrig hade gjort mig av med min Marantz :(

Space

Det är väldigt vackert till och med  :wub:. Där har vi en sak som väger till fördel för analog/vintage-prylarna. Det fysiska (så länge man slipper släpa på det) och visuella. Inte ens det bästa GUI i världen kan väga upp dom faktorerna. Precis som jag kan bli hungrig och det vattnas i munnen av att titta på snyggt upplagd mat så kan jag bli kreativt inspirerad av att känna och titta på sådana här klenoder. Hade jag haft plats så hade jag gärna haft lite mer outbords och lysande prylar i min lilla projektstudio för att förgylla och inspirera. Men jag är för tillfället förpassad till en liten hörna i sovrummet i vår lilla tvåa. Men vi letar hus, så snart så har man ett eget rum igen och då jävlar...... :D

Hus?..Då får man lite i förväg hälsa välkommen till renoveringsträsket  :D

Radhus dock, men sådana behövs ju också renoveras  :D. Men jag märker ju på ditt musikskapande att det är väldigt inspirerande med att ha hus, det ser jag fram mot  :)
« Senast ändrad: 24.11.2011, 20:36:58 by jonnerstone »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Marantz har ändrat layout (till det sämre) och dessutom blivit dyrare 43.000:- ska dom ha för det här.

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se