Kontrollrummet

Miss Elaine

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
LÅTNAMN: Miss Elaine
ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 2:50
KOMPOSITÖR Jan Gissberg
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3
STORLEK: 3,4Megabyte

Inspirerades så av senaste forumfestivalen med temat Beatles Sgt Peppar att jag knåpade ihop ny Beatleslåt med några års tidigare datum. Dammigt måhända men kul med nostalgi från tiden då jag själv började lyssna på musik.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 :D Strålande! Merseyside beatet fångat perfekt. Beatles var ju inte ensamma om det. Kul och bra.
Sitter i Granada, Andalusien med döttrarna och lyssnar på detta. Snart dags för en tapasrestaurang kanske.
« Senast ändrad: 13.11.2011, 22:37:05 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Wounderbaum glädjen från 1962 lyser igenom stort. Tycker att du har fått till ljudbilden riktigt bra (jo jag har hört den tidigare) och det här är något som jag tror beatlarna skulle ha vara stolta över att få framföra från en rökig tysk scen. Trumbreaket vid 60 är heeeelt suveränt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Helskönt spår, både till melodi och sång! Inte helt tokig i mixen, för lite separation och grötigt för min smak. Men det låter ju ganska autentiskt till gammal pop faktiskt. Sången är förträfflig på alla vis!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fy fabian bom vad mysigt! Du har fångat en tidsepok och ljudbilden superskönt! Och det är inte bara din röst, utan även spelet på instrumenten som är suveränt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Suveränt! Tycker du fångar soundet från 64-65 perfekt!
Dessutom kanonbra sång och snyggt komp! Även tidstrogen mix tycker jag.
Synd att du inte hade denna klar till senaste festivalen, så hade jag sluppit arrangera!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Jay Thomas

  • Gäst
Rackarns bra beat(les) in denna! :) Satt och gungade på jobbet till denna och det är ett bra betyg! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker det låter lite för polerat om det ska efterlikna sextiotal. Väarrangerat och tidstypiskt annars. Och jättetråkigt, men det är ju inte ditt fel att jag inte gillar det.  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Superskönt! Men mitt omdöme kanske är färgat av att jag träffat dig och att jag därmed träffat denna supersköna lirare i verkligheten!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
:D Strålande! Merseyside beatet fångat perfekt. Beatles var ju inte ensamma om det. Kul och bra.
Sitter i Granada, Andalusien med döttrarna och lyssnar på detta. Snart dags för en tapasrestaurang kanske.

Ja, var det inte Liverpoolsound det kallades? Granada - Tänk, där var jag och min hustru på smekmånad 1969, jisses vad tiden går!

Wounderbaum glädjen från 1962 lyser igenom stort. Tycker att du har fått till ljudbilden riktigt bra (jo jag har hört den tidigare) och det här är något som jag tror beatlarna skulle ha vara stolta över att få framföra från en rökig tysk scen. Trumbreaket vid 60 är heeeelt suveränt.

Javisst hörde du en tidigare version av denna, då i långsammare tempo och ej färdiga stämmor och gitarrfills. Skulle gärna ha hört Beatlarna framföra den på Cavern! :D

Helskönt spår, både till melodi och sång! Inte helt tokig i mixen, för lite separation och grötigt för min smak. Men det låter ju ganska autentiskt till gammal pop faktiskt. Sången är förträfflig på alla vis!

Är lite kluven till mixen, tidsenligt borde det ju vara i mono, men nu la jag bägge gitarrer vänster/höger och leadsång, trummor och bas i mitten. För säkerhets skull spelar jag på riktig elbas. Två körstämmor ligger lite till vänster och höger.

Fy fabian bom vad mysigt! Du har fångat en tidsepok och ljudbilden superskönt! Och det är inte bara din röst, utan även spelet på instrumenten som är suveränt!

Tackar för det, jag älskar ju tidsepoken och Beatles i synnerhet!

Suveränt! Tycker du fångar soundet från 64-65 perfekt!
Dessutom kanonbra sång och snyggt komp! Även tidstrogen mix tycker jag.
Synd att du inte hade denna klar till senaste festivalen, så hade jag sluppit arrangera!  :)
/Asti

Ha ha, nej du, det hade du visst fått - och dessutom hade en sån här låt aldrig kunnat bli påtänkt till Sgt Pepper!

Rackarns bra beat(les) in denna! :) Satt och gungade på jobbet till denna och det är ett bra betyg! :)

Tackar, visst svänger det om denna typ av musik!

Tycker det låter lite för polerat om det ska efterlikna sextiotal. Väarrangerat och tidstypiskt annars. Och jättetråkigt, men det är ju inte ditt fel att jag inte gillar det.  :D

Egentligen ska man ju inte programera trummor för 60-talsmusik och dessutom ska man helst spela in allt i en tagning. Men jag kan inte spela riktiga trummor så det fick bli så här. Jag tycker det var skitkul i alla fall. :D

Superskönt! Men mitt omdöme kanske är färgat av att jag träffat dig och att jag därmed träffat denna supersköna lirare i verkligheten!

Oj, oj då, känner att man får kliva av hästarna så man får fast mark under fötterna :P Mycket trevligt råkas vid Gula Villan, synd jag jag inte kunde komma tillbaks på kvällen.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Klockren i mina öron - gillar denna.
Som Asti var inne på så tror jag att denna hade vunnit om du hade haft den klar till tävlingen.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Pricksäkert! Lite tidiga Beatles typ Hold me tight och nånting av Swingin´ Blue Jeans. Kanske lite för skitigt sound? Trummorna spelar överlag, bortsett från några breaks, ganska lika. På nåt parti kan jag höra nåt slags "twist" komp. Vore det nåt? Och kanske cymbaler på vissa ställen också? Sen låter som om hihaten fortsätter spela i vissa break, i så fall en fysisk omöjlighet.
Bra attack i sången, oblygt. Trevligt att höra!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Kanonbra :lol:. Gillade gitarrerna

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tackar,tackar, SYNTH, Gurano, Tokai och spacetrucker!
Tokai, jag brukar försöka vara noggrann med trummorna för att komma så nära livespel som möjligt men vid genomgång av hihatspåret hittade jag faktiskt tre ställen där fysiska omöjligheter förekom! Vilket öra du har! :D
 Ambitionen var ju att det skulle låta som fyra stycken som spelar och tre av dem sjunger och sen lägga på dubbning av sång samt en cowbell.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Faan va lattjo... :wub:
Helt otroligt vilken 60-talsfeeling Du fått till.. Det här låter på intet sätt nygjort... Grymt!!!!
Bra låt som är perfekt hanterad. Imponerad!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice feel du har :) / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Faan va lattjo... :wub:
Helt otroligt vilken 60-talsfeeling Du fått till.. Det här låter på intet sätt nygjort... Grymt!!!!
Bra låt som är perfekt hanterad. Imponerad!

Tack, Karl och hogge!
Låten gjorde jag ursprungliga skissen till på 60-talet och letade fram den nu. Skrev till nya verstexter, ursprungligen fanns bara den första versen, samt la till sticket. Det var en nostalgikick! :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Faan va lattjo... :wub:
Helt otroligt vilken 60-talsfeeling Du fått till.. Det här låter på intet sätt nygjort... Grymt!!!!
Bra låt som är perfekt hanterad. Imponerad!

Tack, Karl och hogge!
Låten gjorde jag ursprungliga skissen till på 60-talet och letade fram den nu. Skrev till nya verstexter, ursprungligen fanns bara den första versen, samt la till sticket. Det var en nostalgikick! :D
Skissen blev gjord på 60-talet! Inte ens jag har så gamla skisser tror jag hm... jo 69 kanske. När är du född? Frågade han utan att skämmas....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil

Skissen blev gjord på 60-talet! Inte ens jag har så gamla skisser tror jag hm... jo 69 kanske. När är du född? Frågade han utan att skämmas....
69 gifte jag mej, föddes 48 så jag var 15 då jag hörde Beatles första gången! :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Skissen blev gjord på 60-talet! Inte ens jag har så gamla skisser tror jag hm... jo 69 kanske. När är du född? Frågade han utan att skämmas....
69 gifte jag mej, föddes 48 så jag var 15 då jag hörde Beatles första gången! :)
En yngling jämfört med Paul då :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det skriker Beatles i början av 60-talet om det här. Kul att höra.

Blandningen av rock n' roll och det där brittiska B. blandade med den, har du fångat väldigt bra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Halloy 91an
låter toppen om allt.
skönt sväng och prodd.
bra jobbat!

topp klass!

mvh ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tackar, tackar Dividend och Ola! Beatles var ju det största som hände i musikvärlden på den tiden så det gick inte att undgå att dras med!