Forum > Färdiga produktioner

Gurano - I evighet ft IKEN

<< < (3/12) > >>

Wernborg:
Jättebra grund. Kan bli en toppenlåt tror jag.

Ljudbilden flyter ihop och känns onödigt "live".

Gurano:

--- Citat från: egghuvud skrivet 14.11.2011, 11:20:16 ---I ärlighetens namn tyckte jag nog mer att det lät som U2 än Pink floyd.  :)
Coolt riff där. Trummorna lät hårt komressade. Lät som ett preset på addictive drums lite fjärran borta i mixen som annars var ren och snygg. Lite väl dominant gitarr kanske. Fortsätt jobba det kan bli något.  :)

--- Slut citat ---
Jo mer åt U2 e de nog. Kul att du gillar. Du har rätt i att trummorna suger hästskit - de är ihopslängda och inte alls mixade särskilt bra - ska göras om...men det är ingen garanti att det blir bättre :) Nu när jag förlängt låten till full spellängd så blev det ännu mera dominanta guror, mer åt gitarrporr faktiskt hehe.

--- Citat från: Dividend skrivet 14.11.2011, 12:27:46 ---Ja U2, dessutom lite indiskt (?)
För mycket svans på verbet tycker jag. Men allt väsentligt i ljudbilden når fram till trumhinnorna :)
Bra!

--- Slut citat ---
Kul att du gillar - jo det är mycket svans, men det behövs nog om jag ska uppnå det driv jag söker.

--- Citat från: MaxB skrivet 14.11.2011, 12:43:19 ---
--- Citat från: egghuvud skrivet 14.11.2011, 11:20:16 ---Lite väl dominant gitarr kanske.
--- Slut citat ---
Gurano är gitarrens förlängda arm!  :D

--- Slut citat ---
Njae näe - försöker bara leka gitarrgud men jag lyckas inte så bra! :D

--- Citat från: Jay Thomas skrivet 14.11.2011, 13:09:59 ---Dra ner hastigheten till hälften och du har Pink Floyd, som det är nu håller jag med egghuvud att det är mer U2 över det hela. Bra låt men utan att kunna nämna vad, känns det som om någon ingrediens saknas.

--- Slut citat ---
Tack å kul att du gillar. Jag tror att det är basens tyngd du saknar

--- Citat från: SYNTH skrivet 14.11.2011, 20:13:05 ---Ja en bra låt kan det bli men vet i fanken om det låter Pink Floyd över det men mer som säges U2 helt klart! :D

--- Slut citat ---
Vi får se om jag inte har sabbat den nur när den är förlängd här hemma...vi får se. Jag lägger upp en verre när jag har lagt bas snart.

--- Citat från: Wernborg skrivet 14.11.2011, 20:21:26 ---Jättebra grund. Kan bli en toppenlåt tror jag.
Ljudbilden flyter ihop och känns onödigt "live".

--- Slut citat ---
Tackar kul att du gillar
Jo du har rätt i att ljudbilden flyter ihop, det har nog med mängden delay och reverb tror jag. Jag kommer inte undan det, jag e som jag e ;)

Tack alla för era fina tankar. Låten är förlängd men ännu ej upplagd. Tänker fråga IKEN om inte han vill lägga bas, man kan ju alltid hoppas att han vill. Sedan har vi en annan av mina Akilleshälar .. å de e trummor ... kan faen inte mixa de bra!

Ha det gott
Gurano

Wernborg:

--- Citat från: Gurano skrivet 14.11.2011, 21:00:43 ---Jo du har rätt i att ljudbilden flyter ihop, det har nog med mängden delay och reverb tror jag. Jag kommer inte undan det, jag e som jag e ;)

--- Slut citat ---
Jag älskar också reverb och delay, men det är gradskillnader i helvetet också.  :D

Nä, men skämt åsido, om du vill komma tillrätta med stökigheten så gäller det att utveckla mixande så att reverb och delay får plats, för det går ju. U2 och Pink Floyd tex. som nämts i denna tråd är ju bra exempel på det. The Edge i U2 har ju byggt hela sitt sound på delay, men det gäller att använda det smart och framför allt mixa det smart tycker jag. Reverb tex. är ju inte bara av eller på. Det finns många parametrar för att få ett stort reverb att sitta i en mix utan att det tar över. Högpass är ett bra exempel. Det måste man nästan använda på reverbet för att inte för mycket reverb i basfrekvenserna ska förstöra hela mixen. Längd på reverbet är en sak och mängd är en HELT annan sak. Ett pre-delay på reverbet gör också att det går att smeta på mer utan att det grötar lika lätt.

När det gäller trummorna i denna låt så tar bastrumman precis all energi i mixen. Jag skulle mixat ut bastrumman på ett eget spår och undvikit reverbet helt där.

Kompgitarren i denna har ett riktigt gött delayande som jag tycker du ska behålla som det är. Bara skära i basen på delayet. Tycker choruset ska bort helt också. Det såsar mest till det, men passar fint på rena gitarrer.

Melodigitarren tycker jag inte ska ha delay alls. Däremot ska reverbet bli mycket längre, men minskas i mängd.

Och när du lägger bas på detta så effekta den inte alls. (Möjligen kompressor om det behövs.)

Verbiage är ett toppenreverb från Stillwell där du jätteenkelt kan göra de inställningar jag talar om här. Finns att ladda hem här: http://www.stillwellaudio.com/?page_id=21

MaxB:
Vad händer då man använder "evaluation version" av Verbiage. Hittar inte vad som är begränsningen?

Wernborg:

--- Citat från: MaxB skrivet 14.11.2011, 22:15:26 ---Vad händer då man använder "evaluation version" av Verbiage. Hittar inte vad som är begränsningen?

--- Slut citat ---
Samvetet?  ;)

Utvärderingsversion som inte slutar att fungera.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion