Kontrollrummet

Gurano - Blues över sorglig figur

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
LÅTNAMN: Blues över sorglig figur
ARTIST/GRUPP: Gurano
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: Lagom
KOMPOSITÖR: Gurano
PRODUCENT: Gurano
MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3:

2012-02-14
Lättade på trycket, ljusade upp den och mindre reverb mm i mixen. Nu är den flyttad till Färdiga eftersom jag sannolikt inte kommer att göra mer med den nu - nya projekt på G hela tiden! :D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vaknade nyss å kände för att göra en OneMinuteBlues - det blev så här!
Är den värd att förlänga/bygga vidare på eller är det bara en trött blues som gärna får somna om.......eller varför inte låta KR-medlemmar haka på och gunga vidare i bluesen!!!!

Haka på!

Ha det gott
Gurano

« Senast ändrad: 15.02.2012, 00:29:15 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Blues kan inte bli fel. Hissa på med mer trummor och gör den längre. Gillade ljudet i ak gitarren, hur har du spelat in den? Kanske kan du skära lite lågt mellanregister i den så blir den ännu bättre.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Blues kan inte bli fel. Hissa på med mer trummor och gör den längre. Gillade ljudet i ak gitarren, hur har du spelat in den? Kanske kan du skära lite lågt mellanregister i den så blir den ännu bättre.

Jo den får nog bli längre, som du säger. Nu har jag EQat ljudet lite - vet inte om det blev bättre?
Ska nog oxå lägga på en bas tror jag.

Jag har spelat in akken på sämsta tänkbara sätt - i vardagsrummet när ungarna springer omkring och slamrar samtidigt som någon duschar :D men med en mick som är ok tror jag (Studioprojects B1) - i alla fall bra nog för mig.

Tack för tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Vaknade nyss å kände för att göra en OneMinuteBlues - det blev så här!
Är den värd att förlänga/bygga vidare på eller är det bara en trött blues som gärna får somna om.......eller varför inte låta KR-medlemmar haka på och gunga vidare i bluesen!!!!

Haka på!

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Blus_SadMan.mp3[/mp3]



Jag fick lite Jojje Wadenius-vibbar i början, utan att för den delen vara ngn. expert på honom.    Tycker att du ska utveckla detta lite till så kommer det att bli riktigt skoj tror jag. Det är lovande iaf!  :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vem är den sorgliga figuren?  :huh:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vem är den sorgliga figuren?  :huh:
Det får vara osagt!  B)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag fick lite Jojje Wadenius-vibbar i början, utan att för den delen vara ngn. expert på honom.    Tycker att du ska utveckla detta lite till så kommer det att bli riktigt skoj tror jag. Det är lovande iaf!  :)   /JEH
Jojje! - ja det måste vara precis i början då :D
Kul att du tror att det kan bli nåt - får väl jobba vidare med dn då

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Jag tycker takten gör det här till en glad blues!  :)
Håller med Håkan om gitarren och att du borde skära den mer i bas/låga mellanregistret.
Skön orgel! Det är något instrument som kommer in vid 28 sekunder, som låter lite atonalt!
Är det meningen? Det ligger i bakgrunden under resten av låten och stör åtminstone mig en del.
Ska bli intressant att följa hur denna utvecklas! Kul låt!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vem är den sorgliga figuren?

Jag har spelat in akken på sämsta tänkbara sätt - i vardagsrummet när ungarna springer omkring och slamrar samtidigt som någon duschar :D men med en mick som är ok tror jag (Studioprojects B1) - i alla fall bra nog för mig.

1000 kronors-mikrofonen är den sorgliga figuren  B). En sån mikrofon använder jag också gärna. Jag gillar! Nu måste jag lyssna lite mer på "Fablernas värld".
« Senast ändrad: 23.01.2011, 18:23:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ingen bra lyssning på tåget men spelglädjen går igenom. Kul idé som ger lite barnprogramsvibbar kanske pga akkeguran. Antar att sångmelodin skall vara helt egen?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker takten gör det här till en glad blues!  :)
Håller med Håkan om gitarren och att du borde skära den mer i bas/låga mellanregistret.
Skön orgel! Det är något instrument som kommer in vid 28 sekunder, som låter lite atonalt!
Är det meningen? Det ligger i bakgrunden under resten av låten och stör åtminstone mig en del.
Ska bli intressant att följa hur denna utvecklas! Kul låt!
Jo lite glad e den - bara för att jag insåg ett å annat om ddnna figur :)
Jo den är medvetet lite halvfalsk - men i den nya versionen hörs det nog inte nu

1000 kronors-mikrofonen är den sorgliga figuren  B). En sån mikrofon använder jag också gärna. Jag gillar! Nu måste jag lyssna lite mer på "Fablernas värld".
Jo micken är helt ok :)

Ingen bra lyssning på tåget men spelglädjen går igenom. Kul idé som ger lite barnprogramsvibbar kanske pga akkeguran. Antar att sångmelodin skall vara helt egen?
Nu är nog barnprogramsvibbarna borta :D ....hoppas jag


Nu är låten förlängd (3 min) med:
Elkompgura
Elsologura
Elbas

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Blues_SadMan1.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Du har ingen dynamik kvar. Du måste släppa kompressorer och limiters.


Lazarus

  • Gäst
Skön låt.

Jag ser fram emot att få höra det färdiga resultatet. Gillade starkt Bo Hansson-orgeln ;)

/Lazarus


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou G!
Detta är ett mycket speciellt och annorlunda alster av dig, GILLAS!
Intressant takt o komp som leds framåt av en enormt snygg bas, den jobbar skitfint, bra!
Mixen e kankse lite såsig av chorusar o kompressorer men antar att det ännu utvecklas.
Nån kort braek på vägen där bara t.ex acken gnaver på en stund kunde ge en go kontrast.

Bra jobbat G!

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar Lazarus :D
Ja vi får se vart denna bär

Mahan: Jo kanske lite udda är den i min produktion. Vi får se vad jag kan göra mixmässigt - det blir vad det blir liksom  :P

Tack för tyck å komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, helt klart din bästa av de jag hört. Fick lite vibbar av svensk barnprogramsmusik som eq skriver, när ackeguran drog igång. Mixen blir lite jämntjock med allt, och det blir lite timing issues med plektrumbasen här och var när man bara hör de högre rassliga frekvenserna.

Jag skulle rensa bort lite kompressorer, och städa upp i låga frekvenser. Riktigt bra kan det bli :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Nice trudilutt:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja, helt klart din bästa av de jag hört. Fick lite vibbar av svensk barnprogramsmusik som eq skriver, när ackeguran drog igång. Mixen blir lite jämntjock med allt, och det blir lite timing issues med plektrumbasen här och var när man bara hör de högre rassliga frekvenserna.
Jag skulle rensa bort lite kompressorer, och städa upp i låga frekvenser. Riktigt bra kan det bli :)
Kul att du tycker detta!
Nu har jag tagit bort en del kompressor och gjort lite annat - vet inte om det blev bättre, men det är nog vad min förmåga räcker till!

Nice trudilutt:)
Yepp trudiluttan funkar :)

Tack för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte så mycket barnprogram längre. Mer för vuxna... B) Blir bra det här.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, det gungar på gott. Det är något med det som både AnalogFreak och Emulator skriver som jag fortfarande upplever gällande jämn, tät volym. Kanske är det kompressorer men det är samtidigt ett signum som gör att man känner igen Gurano. Ett konstant driv som inte vilar. Jag saknar dels skillnader i volym i låten dels vilopartier. Tänker till exempel på Lazarus - Solid state hur den slutar. Från intensivt spel till... något helt annat! Det överaskar och ger vila. Jag vill uppleva vilopartier i dina låtar också. Kommer det eller är det full fart hela tiden?

Tolka mig rätt, menar inget illa utan saknar den utvecklingen i en låt helt enkelt. Finns det plats för något sånt?
« Senast ändrad: 24.01.2011, 07:48:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja, det gungar på gott. Det är något med det som både AnalogFreak och Emulator skriver som jag fortfarande upplever gällande jämn, tät volym. Kanske är det kompressorer men det är samtidigt ett signum som gör att man känner igen Gurano. Ett konstant driv som inte vilar. Jag saknar dels skillnader i volym i låten dels vilopartier. Tänker till exempel på Lazarus - Solid state hur den slutar. Från intensivt spel till... något helt annat! Det överaskar och ger vila. Jag vill uppleva vilopartier i dina låtar också. Kommer det eller är det full fart hela tiden?
Tolka mig rätt, menar inget illa utan saknar den utvecklingen i en låt helt enkelt. Finns det plats för något sånt?
Jag förstår vad du menar, men det blir inget lugnare parti i låten då jag inte själv upplever den som särskilt ösig; tycker att den gungar på i sakta mak faktiskt (förstår egentligen inte vad som är lite ösigt mer än under A-refrängerna och mellan 1 min och 1min50 sek). Tänk vad man kan uppleva musik olika. Det låtslut du jämför med.....eller egentligen har som exempel så finner jag inte det slutet särskilt intressant i mina öron.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det låter extremt platt och trumbefriat hos mig.  :huh:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Håller med om trummorna!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
2012-02-14
Lättade på trycket, ljusade upp den och mindre reverb mm i mixen. Nu är den flyttad till Färdiga eftersom jag sannolikt inte kommer att göra mer med den nu - nya projekt på G hela tiden!
:D
Kör hårt - så länge det ryker!