Kontrollrummet

Hogge - "Ljug för mig" (Ny version!)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hej igen.. Nu tar vi tag i denna gamla slagdänga igen :P
Nu har Freddy pillat lite och mycket är, som vanligt, riktigt riktigt bra, men samtidigt så känns det inte riktigt lika självklart som det brukar denna gången.. Hela låten känns väldigt "naken" (jag kan inga musiktermer, men förhoppningsvis fattar Ni?)..
Sången måste givetvis fixas till - det är surt som tusan på sina ställen - men vad säger Ni om Freddys version..

Personligen skulle jag nog vilja ha mera kräm från gitarrerna i refrängen, och även mer gitarr på vers.. Men låt höra Era åsikter också..

Originalet:
[mp3=200,20,0,]http://www.hoggez.se/music2011/Ljugformig.mp3[/mp3]

Freddy version
[mp3=200,20,0,]http://www.lindbergmusic.se/Hoggez_-_Ljug_MIX1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 08.02.2012, 19:54:00 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 685
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag tycker inte att det låter för naket. Jag vill kanske ha lite tydligare sång (text) i de hårdare partierna (refrängen?).
Gillar inte ljudet på synthblåset i sticket. Mycket bra annars!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Båda versionerna är skitbra! Originalversionen kanske har lite mer tryck i refrängen,
men jag föredrar reverbet på sången i Freddys version. Freddys känns lite renare
och mer "bearbetad". Tror jag föredrar den lite "cleanare" ljudbilden i Freddys version....
/Asti t.f. renlevnadsmänniska
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
+ för Freddys mix av flera orsaker skönare intro bättre trummor och gitarrspel finns ju där men den blir inte lika desperat i refrängen som din och det kan jag sakna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag tycker inte att det låter för naket. Jag vill kanske ha lite tydligare sång (text) i de hårdare partierna (refrängen?).
Gillar inte ljudet på synthblåset i sticket. Mycket bra annars!
 :P

Sorry!!! Jag läste tråden som ett arsle igår.. Trodde jag svarade Bjurte här.. Han & jag har ju lite av en jargong oss emellan.. Sorry Martinm!!

TACK Martinm för Dina synpunkter.. Jag tycker mixen & produktionen är jättebra.. Jag saknar personligen lite mer rock-gura på refrängen, men sen är jag nöjd!!
« Senast ändrad: 09.02.2012, 17:53:15 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker Freddys mix låter skitbra,Meen!!! Som andra varit inne på,Refrängen tappade 'ILSKAN' och trycket...
Där MÅSTE det vara mer agressiva och vassa GUROR...Och om han inte går med påt så kommer jag och hjälper till
och håller fast han medans dom där Biffarna du pratade om lajjar lite.... :rolleyes:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tycker Freddys mix låter skitbra,Meen!!! Som andra varit inne på,Refrängen tappade 'ILSKAN' och trycket...
Där MÅSTE det vara mer agressiva och vassa GUROR...Och om han inte går med påt så kommer jag och hjälper till
och håller fast han medans dom där Biffarna du pratade om lajjar lite.... :rolleyes:

Hehe.. Jag tycker också Freddy mix är skitbra.. Men jag tycker, liksom Du, att refrängen måste fetas till med lite mer gitarr....
Tack Bjurte!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Den nya mixen låter nog "bättre" (vad det nu är) men jag gillar dynamiken och närheten i den förra även om jag gillar att "tutandet" tonats ner och det kommit till fina gitarrer! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det här blev ju kalas! Enda jag har att anmärka på är plockgitarren som är lite otajt i de lugnare delarna. Vet inte om den var det tidigare, bara lyssnat på den senaste versionen.

Gött!!


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 685
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag råkade nog lägga min förra kommentar medan du la in / editerade inlägget med låtarna så den kommentaren blev bara på orginalversionen. Freddys version har det jag eftersökte. Tydligare sång och avsaknad av synthblås. Bra.
Ingen fara med kommentarerna Hogge. Jag tycker att den du tog bort var rätt rolig.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Den nya mixen låter nog "bättre" (vad det nu är) men jag gillar dynamiken och närheten i den förra även om jag gillar att "tutandet" tonats ner och det kommit till fina gitarrer! :)

Tjena Jocke.. Att nya mixen är bättre är ju helt klart.. Freddy kan ju det där.. Men (återigen) det är ju en väldig skillnad från originalet.. Men jag gillar den mer & mer, men tycker ändå att vi ska fixa ny sång (på vissa partier) + mer klös i reffen..
Tack för kommentar!!!


Det här blev ju kalas! Enda jag har att anmärka på är plockgitarren som är lite otajt i de lugnare delarna. Vet inte om den var det tidigare, bara lyssnat på den senaste versionen.

Gött!!

Hej Wernborg.. Plockgitarren är original och där är det ju jag som spelar.. Jag får kolla på hur pass otajt det är.. Men Freddy har inte skrikit på mig om det i alla fall...


Jag råkade nog lägga min förra kommentar medan du la in / editerade inlägget med låtarna så den kommentaren blev bara på orginalversionen. Freddys version har det jag eftersökte. Tydligare sång och avsaknad av synthblås. Bra.
Ingen fara med kommentarerna Hogge. Jag tycker att den du tog bort var rätt rolig.
 :P

HAHAHA.... Jag tror Freddy tyckte att kommentaren var opassande.. Jag tyckte det va' skoj jag  :lol: Men min humor kan ju inte passa alla...
Tack för lyssning & feedback!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har lyssnat på båda versionerna. Texten är precis lika bra på båda, som asti skulle ha sagt. Skitbra helt enkelt. Hör både tidiga Pugh och Beatles' vita album i detta, och det är saker jag gillar. :) Funkar bra i symbios med de modernare arggitarrerna och trummorna.

Vad gäller mixarna så tycker jag din mix vinner. Klarare ljud, bättre tryck på refrängerna och framför allt ett mycket roligare trumljud med den djupa kaggen och snärtiga virveln. Freddys trummor är mer anonyma, och luddiga, framför allt kaggen.

Freddys mix saknar inte poänger. Tycker han gör rätt som editerar bort trummorna emellanåt, även om jag tycker att han har plockat lite för mycket. Gillar de lite psykedeliska sångeffekterna. Blåset tycker jag var rätt att ta bort, lät inte så roligt, nej. Det som gjorde det onaturligt var både bristen på svällningar och lite konstigt arr.

Den otajta plockgitarren stör mig lite på båda versionerna, medans sången är superb. Tycker inte den surar nånstans.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Mellan de båda versionerna så skulle jag välja freddys - den är mycket bättre för örat - originalet är lite för vasst på sången och chorusbemängt vilket gör det lite mer obehagligt att lyssna på...även om det inte är obehagligt liksom
...men i jämförelse så är det Freddys som gäller för mig.
Sedan är koklockornas intro sämre än att direkt börja med gurorna (som i Freddys)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I det stora hela så låter Freddys mix/prodd bättre. Bättre trummor, bättre sångljud, krispigare ljud, bas på andra versen, bättre stick mm. Dock så tycker även jag att refrängen tappade lite pondus när gitarrerna tonades ner till fördel för pianot. Med detta sagt så är inte din mix dålig, Freddys är bättre bara helt enkelt, mer "up to date" om man säger så. Plockguran är lite otight på nåt ställe, dock inget som jag skulle riva upp himmel och jord för. Tycker dock att alla sångpåläggen på reffen grötar ihop sig lite, låter fortfarande lite demo. Men det verkar ju som det inte är skarpt läge på sången än så det ordnar sig nog sen. Har själv väldigt konstig sång på demos, som är pitchad, slarvig, oengagerad mm. En resa jag måste genomgå för att hitta dit jag vill så att säga. Här är dock sången bra i stort sett överallt, lite tighthet mellan lead, dubbar och stämmor och fix av nån sur ton sen är du hemma.

Ha de göttans!!

Micke


Jay Thomas

  • Gäst
Bumpelibumpers!

Dagens lunchlyssning - så in i pepparn bra detta! :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Har lyssnat på båda versionerna. Texten är precis lika bra på båda, som asti skulle ha sagt. Skitbra helt enkelt. Hör både tidiga Pugh och Beatles' vita album i detta, och det är saker jag gillar. :) Funkar bra i symbios med de modernare arggitarrerna och trummorna.

Vad gäller mixarna så tycker jag din mix vinner. Klarare ljud, bättre tryck på refrängerna och framför allt ett mycket roligare trumljud med den djupa kaggen och snärtiga virveln. Freddys trummor är mer anonyma, och luddiga, framför allt kaggen.

Freddys mix saknar inte poänger. Tycker han gör rätt som editerar bort trummorna emellanåt, även om jag tycker att han har plockat lite för mycket. Gillar de lite psykedeliska sångeffekterna. Blåset tycker jag var rätt att ta bort, lät inte så roligt, nej. Det som gjorde det onaturligt var både bristen på svällningar och lite konstigt arr.

Den otajta plockgitarren stör mig lite på båda versionerna, medans sången är superb. Tycker inte den surar nånstans.

Förlåt mig!!
Jag har helt glömt bort den här tråden.. Jag är helt "väck" just nu och är knappt ute på nätet alls.. Kollar Facebook & Twitter ibland, men det är i stort allt.. Musikmässigt så står det helt still. Lusten har helt försvunnit & allt jag gör är att hoppas på att den snart ska komma tillbaka..
 :unsure:

Hur som helst.. Tack snälla.. Va skojigt att Du gillar min mix.. Inte för att jag personligen tycker den är bättre än Freddys, men det betyder ju ändå att jag gör alltmer rätt efterhand..
Jag håller dock med Dig om att Freddys mix saknar lite av drivet. Den blev lite väl snäll kanske.. Men ändå bra. I det stora hela så tycker jag att Freddy har fått ordning på låten, helt enkelt..


Mellan de båda versionerna så skulle jag välja freddys - den är mycket bättre för örat - originalet är lite för vasst på sången och chorusbemängt vilket gör det lite mer obehagligt att lyssna på...även om det inte är obehagligt liksom
...men i jämförelse så är det Freddys som gäller för mig.
Sedan är koklockornas intro sämre än att direkt börja med gurorna (som i Freddys)

Gurano

HAHA... Kokällan i inledningen var bara en inräkning.. Det skulle inte få vara med på min version heller  :lol:
Men jag håller med Dig Gurano. Freddys version vinner... Jag ska försöka göra nåt åt det där med sångljudet så småningom.. Vet inte varför jag maskerar sången så mycket med reverb, för det låter ju ändå rätt OK när Freddy tar bort den..
Tack för tyck & lyssning!


I det stora hela så låter Freddys mix/prodd bättre. Bättre trummor, bättre sångljud, krispigare ljud, bas på andra versen, bättre stick mm. Dock så tycker även jag att refrängen tappade lite pondus när gitarrerna tonades ner till fördel för pianot. Med detta sagt så är inte din mix dålig, Freddys är bättre bara helt enkelt, mer "up to date" om man säger så. Plockguran är lite otight på nåt ställe, dock inget som jag skulle riva upp himmel och jord för. Tycker dock att alla sångpåläggen på reffen grötar ihop sig lite, låter fortfarande lite demo. Men det verkar ju som det inte är skarpt läge på sången än så det ordnar sig nog sen. Har själv väldigt konstig sång på demos, som är pitchad, slarvig, oengagerad mm. En resa jag måste genomgå för att hitta dit jag vill så att säga. Här är dock sången bra i stort sett överallt, lite tighthet mellan lead, dubbar och stämmor och fix av nån sur ton sen är du hemma.

Ha de göttans!!

Micke

Thank You Sir...
Kunde inte sagt det bättre själv  :lol: Håller med om precis allt Du skriver... Ska försöka få ordning på det där!!
Tack för att Du tog Dig tid. Det uppskattas!!


Bumpelibumpers!

Dagens lunchlyssning - så in i pepparn bra detta! :)

HAHA.. Så spontant och roligt...  :lol: :wub:
Dagens första garv fick jag nu!! Tack för det, och tack för att Du gillar!!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Du sjunger grymt bra! Mixarna har ju utretts..så nöjer mig med att tycka att det låter kanon!  :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Du sjunger grymt bra! Mixarna har ju utretts..så nöjer mig med att tycka att det låter kanon!  :)

Tack snälla Clemens  :wub:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det här är det bästa jag hört från dig. Bättre än 90% av det som pluggas på radion. Det är du som sjunger!? PIPAAA  :blink:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja helt godkänt en sansad låt med bra klös. Var det denna som sknades på skivan ... nej tror du saknar en svensk till va?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det här är det bästa jag hört från dig. Bättre än 90% av det som pluggas på radion. Det är du som sjunger!? PIPAAA  :blink:

Oj oj oj.. Det var stora ord... Tack snälla...  Det behövdes i en tid som denna kan jag säga :wub:


Ja helt godkänt en sansad låt med bra klös. Var det denna som sknades på skivan ... nej tror du saknar en svensk till va?

Tack Eddi.. Tyvärr saknar jag 2-3 låtar, men jag har nu sagt till Freddy att han ska avsluta den som ligger i pipen och sen får vi se hur det går.. Antingen så släpper jag 6-7 låtar digitalt och skiter i resten, eller så ska jag försöka kämpa på & få klar några till & ge ut en platta med 10??
Problemet är bara att det går så fruktansvärt tungt just nu.. Hur jag än försöker så blir det bara cirkusmusik av allt  :wacko:
Men men.. Vi får se...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Satt & testade nya Addictive Drums och då blev det såhär tokigt :lol:
Vet inte varför jag lägger ut den. Mest för att jag har lite tråkigt kanske??
Men versen kanske jag kan göra nåt av men sen löpte jag lite amok, hehe...
hur som helst.. Jag har lite problem med att skapa musik just nu och tog en paus från allt.. men nu börjar lusten komma tillbaka. Dock har jag svårt att få ur mig nåt vettigt *SUCK*

Ny verre (8/11 kl 18:21)
Ny verre (8/11 kl 21:35)
Ny verre (9/11 kl 01:48)
[mp3=200,20,0,]http://www.hoggez.se/music2011/Ljugformig.mp3[/mp3]

Freddy version 8/2 2012
[mp3=200,20,0,]http://www.lindbergmusic.se/Hoggez_-_Ljug_MIX1.mp3[/mp3]

Lyssnade på sista verren. Heeeelvete vilken sång. Vibratot är brutalt snyggt!!
Helskysst raktigenom. Snygga guror F :)