Kontrollrummet

Datorisera vinyl, lämplig RIAA-stärkare?

gäst · 53 · 9215

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Ljudkvaliteten line out var inte dålig alls utan det var just disten som uppstod vid inspelning på SD-kortet, vilket då är vitsen med hela skivspelaren. Och, ja jag kommer att lämna tillbaka den med hänvisning till den usla ljudkvaliteten. Då jag dessutom testade tre olika skivor med samma resultat, anser jag att det inte beror på skivorna utan själva spelaren. :(

Jo du hade rätt, även om jag inte ville att du skulle ha det... ;)

Betänk att den är relativt billig och därmed har dom heller inte satt dit någon pickup/nål värd namnet...vill du ha min hjälp/konsultation inför nytt skivspelarköp???  :rolleyes:

Tack för erbjudandet men jag får ta fram min "gamla" yamahaspelare som lät bra när det begav sig och använda mig av tipsen i tråden för att få in ljudet i mixern. Det som ligger närmast till, med tanke på det hyfsade misslyckandet med ION-spelaren, att jag kopplar in den gamla yamahastärkaren med tape out till mixern och sedan kör in allt via Wavelab istället. Mer mek och betydligt mer utrymmeskrävande än jag vill men det får bli så tsv... :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
tape/aux out men det blir säkert bättre än ION, kolla skicket på nålen bara...


Jay Thomas

  • Gäst
tape/aux out men det blir säkert bättre än ION, kolla skicket på nålen bara...

Misstänker redan nu att jag måste köpa ny. Får kolla vilka i Stockholm som kan erbjuda sådant, även om vinylen är på start tillbakamarsch...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Burning Sven och jag var inne på egen stereo tidigt i tråden. Synd att det inte fungerade med den här nya varianten.
och det var inte jag menar du  :blink:

Vill inte höra "Vad var det jag sa..." - igen...   :wacko:

Och vi kom i 5:te - 6:e inlägget - du kom på 10:nde plats.  :lol:


what did I tell you...
« Senast ändrad: 10.11.2011, 11:50:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
MaxB vad menar du "det är du ensam om"...??? Jag pratade ju med Jay T och han tog inte illa upp alls men det gör du???
Du stinger till så fort du får chansen det är trist men jag tänker inte dra upp mer om det nu, stop indulging in those hang-ups man...
och hörru...barnsligt avslut förresten, det vet väl alla att jag om någon förespråkar vinyl osv sedan 500 B.Chr...du har ingen som helst ensamrätt på att vinkla inlägg och vilja vara underfundig emellanåt så sluta leka forumpolis... :P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är lite uttråkad bara. Man jag ska skärpa mig! 
« Senast ändrad: 10.11.2011, 11:52:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Är du uttråkad, har du inte massor att stå i inför Dylanfestivalen och förresten jobbar inte du om dagarna???  :ph34r:

Minns du henne och vad hon sa:




 :D
« Senast ändrad: 10.11.2011, 12:10:14 by Mr Artrock »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dylanfestivalen blir på sin höjd en låt med akustisk gitarr och sång, kanske även med ett munspel och en tamburin under foten...
Jobbar men behöver pusta ut mellan varven och då terrroriserar jag dig  :D
Kniiip!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jo jag har förstått det och är väl medveten om hur otroligt jobbigt det är att sitta och glo på skärmar och trycka på knappar om dagarna:




 :lol: nåväl mer REA på RIIA åt folket nu...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cool bilder.

Susanne Lanefelt - Kniiip!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Nei & Nei & Nei  :(

Om du bare hadde lyttet på mitt forslag i starten av tråden og skaffet en TERRATEC PhonoPreAmp til din gamle (kvalitets) vinyl-spiller, så hadde du allerede hatt en pen samling mp3-filer nå    :P

Lytt til erfarne (norske) fjellfolk  :D

Men, for all del, veldig mye annet interessant info i denne tråden
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ville gjort det slik:

- Vinylofil polare med blankpolert platespiller og nytrimma pickup
- Fire pils og en flaske vin
- Medbrakt laptop + lydkort. (Evt. en zoom H4n el. lignende SD-opptaker)

Både rimeligere og triveligere.

Kan vurdere en RIAA preamp mellom pickup og lydkort om lydkortet ikke har egen inngang for sånt.
Men alt det der går sikkert an å korrigere i software. Man må jo uansett remastre alle opptakene for å få vekk all den j**la dynamikken de pleide å legge inn på masteren i gamle dager!  :)

-Robert


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ville gjort det slik:

- Vinylofil polare med blankpolert platespiller og nytrimma pickup
- Fire pils og en flaske vin
- Medbrakt laptop + lydkort. (Evt. en zoom H4n el. lignende SD-opptaker)

Både rimeligere og triveligere.

Kan vurdere en RIAA preamp mellom pickup og lydkort om lydkortet ikke har egen inngang for sånt.
Men alt det der går sikkert an å korrigere i software. Man må jo uansett remastre alle opptakene for å få vekk all den j**la dynamikken de pleide å legge inn på masteren i gamle dager!  :)

Om man ønsker å speed opp prosessen, er det da mulig å kjøre LP'er på 45 rpm og korrigere tempo og pitch tilbake i sw?  :)  (eller hvorfor ikke 78?) Det går jo fint å brenne CD-plater på "50x speed", i alle fall, har jeg for meg... Hmm.

-Robert


Allverdensomharskjeddherda?
En dust som har trykket sitat i stedenfor endre?  :)  *hide*
« Senast ändrad: 11.11.2011, 00:10:05 by robblar »


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Vel,
Det er akkurat den manuelle RIAA korrigeringen i SW du slipper å holde på med om du bruker en TERRATEC PhonoPreAmp eller kjører vinylspilleren gjennom phono-inngangen på en gammel forsterker  :)

Har mye godt å si om ZOOM H4(n) opptakeren, men RIAA korrigering har jeg ikke sett at den har  :(
Den kan derimot gjerne koples til den gamle forsterkerens linje-utgang.

Dynamikken i gamle vinylplater tror jeg ikke du skal være redd for. Den er sjelden bedre enn 65 dB, (kanskje opptil 70 dB på ei nesten ubrukt plate). Et ordinært 16-bit digitalt system klarer enkelt 20 x log (2^16) = 96 dB. Men diverse analoge komponenter i signal-vegen kan naturligvis forringe dette.

Det der med å digitalisere gamle vinyl-LPs på 45 rpm (eller mer) bør jammen prøves. Stiller meg noe tvilende til lyd-kvaliteten, men kan jo bli positivt overrasket.

Det beste er sikkert å spille gamle (vinyl) klassikere sjøl, og gjøre opptak av det  :D
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Den kan derimot gjerne koples til den gamle forsterkerens linje-utgang.

Sølvsuper 12?  :wub:

-R


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Sølvsuper 12?  :wub:


Gjerne det :)  eller Huldra eller annet fint, klassisk utstyr !
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tandbergs stereo Sølvsuper 12 med Tasso stråtapet i bakgrunden. Nu snackar vi om minnen!

AM and Stereo FM receiver with 2 x 12W (FTC) and built in Amplifier, made by Tandberg - Norway. Cased in Rosewood with Aluminium front. Speaker effect 2x 22W i 4 ohm (DIN 45500).


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Tandbergs Sølvsuper 12:
AM and Stereo FM receiver with 2 x 12W (FTC) and built in Amplifier, made by Tandberg - Norway. Cased in Rosewood with Aluminium front. Speaker effect 2x 22W i 4 ohm (DIN 45500).


Just precis  :)
Min Sølvsuper har har også prøvd jobben som monitor-forsterker for live 6-manns band  :o
Vi snakker ikke så ofte om resultatet  :D
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)