Kontrollrummet

Datorisera vinyl, lämplig RIAA-stärkare?

gäst · 53 · 9211

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Dags att datorisera lite vinyler som nog aldrig kommer att CD-fieras. Helt novis inom detta så jag behöver tips på en lämplig, bra RIAA-stärkare för överföringen. Har kollat lite på Kjell men det som står där säger mig inget speciellt tyvärr. Mjukvarumässigt har jag Wavelab 7 så där är det lugnt.



Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Hei,
Har god erfaring med å bruke en TERRATEC iVinyl PhonoPreAmp for å digitalisere gammel vinyl (og gamle spoleband også). 
Se (norsk) link: http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/platespillertilbehor/terratec_phonopreamp-ivinyl_forforsterker.htm#

Lykke til :)
we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Jay Thomas

  • Gäst
Takk ArieG!
Tittade på en sådan idag och den såg bra ut! :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det brukar funka bra med grammofoningången på äldre stereo-stärkare - sedan "tappar" du signalen från "pre out" eller "rec out" till "Line in" på ditt ljudkort.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Burnin Sven

  • Gäst
Har du skivorna så har du väl resten av grejorna oxå så koppla line,aux/out från din stereo till ditt ljudkort och spela in skivorna. Svårare än så är det inte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så tänker jag också. Har du en "stereo" där skivspelaren en gång varit kopplad?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Det brukar funka bra med grammofoningången på äldre stereo-stärkare - sedan "tappar" du signalen från "pre out" eller "rec out" till "Line in" på ditt ljudkort.
Har du skivorna så har du väl resten av grejorna oxå så koppla line,aux/out från din stereo till ditt ljudkort och spela in skivorna. Svårare än så är det inte
Så tänker jag också. Har du en "stereo" där skivspelaren en gång varit kopplad?

Tack för den idén! :) Har ju en, 1!, stärkare som är lite halvkackig men den ska nog klara av att "brygga" vinylspelaren till mixern för vidare "transport" till dattan! Då spar jag både tid och pengar i detta nu, även om det blir nog aktuellt med en RIAA-bytta i ett senare skede. Ska testas senare ikväll. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jamen, så förträffligt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu blev jag också sugen på att rigga upp den gamla spelaren och föra över några omöjliga skivor.  :D


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Gör som ArieG eller Jocke säger det är det absolut enklaste, alternativ till terratec är ART phono usb m aningen högre kvalitet/options:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=art%20usb%20phono&source=web&cd=6&ved=0CEwQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.soundonsound.com%2Fsos%2Fmay06%2Farticles%2Fartphonoplus.htm&ei=ruO4Tt6cKIT04QTfy7i4CA&usg=AFQjCNFqJiRVU3HaCDxgU4CNpMtOla60tg&cad=rja

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=art%20usb%20phono&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.artproaudio.com%2Fproducts.asp%3Ftype%3D90%26cat%3D13%26id%3D128&ei=ruO4Tt6cKIT04QTfy7i4CA&usg=AFQjCNH7m2gkYQJxUbDtr0b86FCQuk5PLg&cad=rja

billigast brukar vara att handla på ebay, thomann tar 99 € räkna med ca 600:- i USA---

ett ännu billigare alternativ:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=usb%20phono&source=web&cd=1&ved=0CDcQFjAA&url=http%3A%2F%2Fservice.conrad.se%2Fswe%2Ftp.php%3FrecordID%3D303093&ei=S-W4TqnuEOmj4gSX39SoCA&usg=AFQjCNHJmVbQXFmuyk8up5LH0EMDlfeSwg&cad=rja

eller för dom som varken har skivspelare eller stereo men diger vinylsamling som vill överföras finns här lite läsning om usb skivspelare som dock inte bringar fram det bästa ur dina vinyler jämfört med en riktigt bra skispelare som en hederlig DUAL eller Thoréns etc, tycker man inte detta är viktigt kan man lika gärna ladda ner mp3:or i så fall:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=usb%20phonograph&source=web&cd=2&sqi=2&ved=0CEoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.knowzy.com%2FComputers%2FAudio%2FDigitize_Your_LPs%2FUSB_Record_Player_Turntable_Comparison.htm&ei=ueW4Tp_4O_PQ4QSuzu31Bw&usg=AFQjCNEBzaI8kkTZJK3g0l_GG-THNrpMcg&cad=rja

conrad alternativet lockar nog de flesta här skulle jag tippa... B)




Jay Thomas

  • Gäst
Nu blev jag också sugen på att rigga upp den gamla spelaren och föra över några omöjliga skivor.  :D

Därav min fråga! ;) Stray Dogs, Nova och ett helt gäng andra artister vars musik med stor sannolikhet aldrig kommer att fabriksöverföras till CD... :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag spelar ju gärna musiken från LP men det här kanske kan vara något för dig? ;-)

RIAA - phono equalization

This Plug-In provides normal and inverse RIAA equalization. It thus can be used for record playback or vinyl cutting purposes. Another nice trick is to use it to simulate certain 'vinyl sound effects' by applying the inverse RIAA curve to your signal and after running it through a compressor converting it back to flat. Works at the standard sample rates from 44.1kHz up to 96kHz.

En bit ner på den här sidan: http://www.vacuumsound.de/plugins.html
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ArieG

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Hei igjen,

Mange alternativer for å digitalisere vinylen er blitt presentert  :)
NB: Det fanns ingen start-opplysninger om at JT allerede hadde et lydkort --> klart det gir fler muligheter.

En fordel med Terratec preAmpen er den medfølgende programvaren 'Sound Rescue' (kopiert fra manualen):

Sound Rescue TerraTec Edition 2.1 offers a vast variety of
functions and is specially developed for the multimedia user who does not want to spend
hours learning complicated editing processes or use the multitude of parameter settings necessary
for other professional software. For the two editing modules, Descratcher and Denoiser,
only two parameters need to be set to achieve optimal sound, which normally takes
only a few seconds to do. You can adjust these settings with no trouble during real-time playback.
Likewise, you can adjust the volume and tone (bass and trebles) of the "cleaned" output
signal to remaster "dusty" recordings


og

User Interface:
Sound Rescue TerraTec Edition 2.1 has an intuitive interface. Its features are clearly arranged
and truly easy to use and, at the same time, it offers powerful functionality. The upper half of
the window contains the areas for the DeScratcher, Analyzer and DeNoiser features, and below
these is a strip with other adjustment options for sound optimisation. Below this is the
Playback area, which displays the actual audio material in the Waveform window as well as
control buttons for other program functions


Har sjøl hatt god bruk for disse funksjonene, ettersom en god del av av min gamle vinyl har fått noe 'kex' (skraper, hakk, knepp) etter mange gangers lytting i tidligere tider.

we gonna have a 10 min break, then come back and play electric music and boogie  (csny)


Utloggad tsmalmbe

skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".

Det kan den säkert vara även om min erfarenhet är att en "riktig" gammal stereoanläggning fortfarande håller högre standard än nytt "skräp"...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".

Det kan den säkert vara även om min erfarenhet är att en "riktig" gammal stereoanläggning fortfarande håller högre standard än nytt "skräp"...

Alldeles självklart och givetvis utomordentligt klart bra och att föredra med en gammal anläggning av god kvalitét, helst för att lyssna och spela LP skivorna på och mysglo på konvoluten med en polare och ett par kalla***
 B)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".

Det kan den säkert vara även om min erfarenhet är att en "riktig" gammal stereoanläggning fortfarande håller högre standard än nytt "skräp"...

Alldeles självklart och givetvis utomordentligt klart bra och att föredra med en gammal anläggning av god kvalitét, helst för att lyssna och spela LP skivorna på och mysglo på konvoluten med en polare och ett par kalla***
 B)

 :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Burnin Sven

  • Gäst
En preamp för 600 spänn kan aldrig i helsicke slå en vettig stereo. Jag förmodar att har man ett gäng vinyler som man vårdat ömt vilket man förmodligen gjort då man i ett senare skede vill föra över dom till digital så har man förmodligen oxå en ganska ok stereo i alla dess beståndsdelar. Har man haft en sopig stereo så har man förmodligen ingen koll på att tex nålen är skör och även vinylerna i sig och således är dessa i så pass kasst skick att det inte är lönt att göra det här.


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Köp ION-spelaren...dunka ner vinylerna direkt på minnen (USB, SD etc)

Sedan om du vill så tar du in waven i din DAW och "fixar/putsar" till dom.

Denna har jag:
http://www.ionaudio.com/products/details/lp-2-flash


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".

Det kan den säkert vara även om min erfarenhet är att en "riktig" gammal stereoanläggning fortfarande håller högre standard än nytt "skräp"...

Alldeles självklart och givetvis utomordentligt klart bra och att föredra med en gammal anläggning av god kvalitét, helst för att lyssna och spela LP skivorna på och mysglo på konvoluten med en polare och ett par kalla***
 B)
Antar att du tänker på Charlotte och hennes syster?  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".

Det kan den säkert vara även om min erfarenhet är att en "riktig" gammal stereoanläggning fortfarande håller högre standard än nytt "skräp"...

Alldeles självklart och givetvis utomordentligt klart bra och att föredra med en gammal anläggning av god kvalitét, helst för att lyssna och spela LP skivorna på och mysglo på konvoluten med en polare och ett par kalla***
 B)
Antar att du tänker på Charlotte och hennes syster?  :)

:unsure: Vill förstå men lyckas inte.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".

Det kan den säkert vara även om min erfarenhet är att en "riktig" gammal stereoanläggning fortfarande håller högre standard än nytt "skräp"...

Alldeles självklart och givetvis utomordentligt klart bra och att föredra med en gammal anläggning av god kvalitét, helst för att lyssna och spela LP skivorna på och mysglo på konvoluten med en polare och ett par kalla***
 B)
Antar att du tänker på Charlotte och hennes syster?  :)

:unsure: Vill förstå men lyckas inte.
"....mysglo på konvoluten med en polare och ett par kalla:rolleyes:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".

Det kan den säkert vara även om min erfarenhet är att en "riktig" gammal stereoanläggning fortfarande håller högre standard än nytt "skräp"...

Alldeles självklart och givetvis utomordentligt klart bra och att föredra metted en gammal anläggning av god kvalitét, helst för att lyssna och spela LP skivorna på och mysglo på konvoluten med en polare och ett par kalla***
 B)
Antar att du tänker på Charlotte och hennes syster?  :)

:unsure: Vill förstå men lyckas inte.

Du vet i friidrottens värld  ;)

när Asti slår till står blixten  stilla  :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Asti, jag menar varken Pirelli-insekten eller de där löpande hyndorna.... :lol:

Arocker jag testadköpte den där ION för ändamålet för ett par år sedan men tycke den lät apa rent ut sagt så jag sålde den direkt...

Vikten av en fullgod skivspelare osv kan ej nog understrykas som sagt...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Asti, jag menar varken Pirelli-insekten eller de där löpande hyndorna.... :lol:

Arocker jag testadköpte den där ION för ändamålet för ett par år sedan men tycke den lät apa rent ut sagt så jag sålde den direkt...

Vikten av en fullgod skivspelare osv kan ej nog understrykas som sagt...

I den analoga tiden var resonemanget rätt annorlunda än nu när vi gör nya digitala orginal när vi kopierar... Då strävade man efter att varje steg i signalbehandlingen skulle göra så liten påverkan (försämring/distorsion) som möjligt. I den digitala världen kan man komma undan med "billig skit" utan att bestående sabotera ljudkvaliteten men ska du rippa LP har du en chans - tar du den inte är det bara att börja om... Hur kul är det? :(

Om det bara är låtar du är ute efter att spara utan krav på ljudkvalitet kan du säkert ladda ner det mesta... men om man har lite speciella "wax" kanske man bör lägga lite större omsorg på själva överföringen - blir det dåligt är det som sagt inte mycket att göra åt det...^^

Vinylspelare har blivit eftertraktade de senaste åren och det nytillverkas en del - det mesta riktigt exklusivt eller ren skit!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Asti, jag menar varken Pirelli-insekten eller de där löpande hyndorna.... :lol:

Arocker jag testadköpte den där ION för ändamålet för ett par år sedan men tycke den lät apa rent ut sagt så jag sålde den direkt...

Vikten av en fullgod skivspelare osv kan ej nog understrykas som sagt...

Och du lade ner på USB istället för in till ditt ljudkort...denna som jag köpte, den på bild är högst 2 år gammal och fanns således inte i sveriga då...säkert att det var den modellen.
Apa, har jag inte upptäckt att den låter än...fast jag har inte A-B testat mot min Rega med 1000:- stift. Det kanske är brutal skillnad!?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
vad tror du själv...testa och se..vem har sagt att jag lade ner på USB istället för...??? :wacko:


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".

Det kan den säkert vara även om min erfarenhet är att en "riktig" gammal stereoanläggning fortfarande håller högre standard än nytt "skräp"...

Alldeles självklart och givetvis utomordentligt klart bra och att föredra metted en gammal anläggning av god kvalitét, helst för att lyssna och spela LP skivorna på och mysglo på konvoluten med en polare och ett par kalla***
 B)
Antar att du tänker på Charlotte och hennes syster?  :)

:unsure: Vill förstå men lyckas inte.

Du vet i friidrottens värld  ;)

när Asti slår till står blixten  stilla  :)
Du mener sikkert "skiidrottens värld"
(Måst inrömme at jeg ikce vet hvad charlotte's syster bedriver)
-R


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
skillnaden mellan en ny billig preamp och en gammal stereoanläggning kan vara enorm - till fördel för den nyare. Jag skulle inte göra jobbet att putsa, avfetta, spela in, denoisa och splitta och sen spara i preampen. En massa job som ger harm om grunden skiter sig. Undvik "paketförstärkare".

Det kan den säkert vara även om min erfarenhet är att en "riktig" gammal stereoanläggning fortfarande håller högre standard än nytt "skräp"...

Alldeles självklart och givetvis utomordentligt klart bra och att föredra metted en gammal anläggning av god kvalitét, helst för att lyssna och spela LP skivorna på och mysglo på konvoluten med en polare och ett par kalla***
 B)
Antar att du tänker på Charlotte och hennes syster?  :)

:unsure: Vill förstå men lyckas inte.

Du vet i friidrottens värld  ;)

när Asti slår till står blixten  stilla  :)
Du mener sikkert "skiidrottens värld"
(Måst inrömme at jeg ikce vet hvad charlotte's syster bedriver)
-R

Ha ha ja såklart

Menade egentligen bara idrottens värld  :D Vet inte varför jag skrev fri framför  :) Tänkte kanske på systrarna Kallur, snarlikt om man bryter på Isländska  ;) :D
« Senast ändrad: 09.11.2011, 22:31:37 by jonnerstone »


Jay Thomas

  • Gäst
Gick och köpte en ION skivspelare ändå och OJ VILKEN BESVIKELSE! Vitsen med den är bra, skicka vinylen direkt till ett flashminne som 192 MP3 men med den disten som skivspelaren lyckas producera så faller hela konceptet platt som en pannkaka. Den funkar bra om jag lajnar in den men det gör även andra skivspelare...


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil


what did I tell you...

lämna tillbaks den med hänvisning till ångervecka eller förbli olycklig ;-)


Jay Thomas

  • Gäst
Ljudkvaliteten line out var inte dålig alls utan det var just disten som uppstod vid inspelning på SD-kortet, vilket då är vitsen med hela skivspelaren. Och, ja jag kommer att lämna tillbaka den med hänvisning till den usla ljudkvaliteten. Då jag dessutom testade tre olika skivor med samma resultat, anser jag att det inte beror på skivorna utan själva spelaren. :(

Jo du hade rätt, även om jag inte ville att du skulle ha det... ;)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ljudkvaliteten line out var inte dålig alls utan det var just disten som uppstod vid inspelning på SD-kortet, vilket då är vitsen med hela skivspelaren. Och, ja jag kommer att lämna tillbaka den med hänvisning till den usla ljudkvaliteten. Då jag dessutom testade tre olika skivor med samma resultat, anser jag att det inte beror på skivorna utan själva spelaren. :(

Jo du hade rätt, även om jag inte ville att du skulle ha det... ;)

Betänk att den är relativt billig och därmed har dom heller inte satt dit någon pickup/nål värd namnet...vill du ha min hjälp/konsultation inför nytt skivspelarköp???  :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Burning Sven och jag var inne på egen stereo tidigt i tråden. Synd att det inte fungerade med den här nya varianten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Burning Sven och jag var inne på egen stereo tidigt i tråden. Synd att det inte fungerade med den här nya varianten.


och det var inte jag menar du  :blink:

'''på tal om RIA grejor:
« Senast ändrad: 10.11.2011, 10:29:37 by Mr Artrock »