Forum > Färdiga produktioner
Dividend - Tisteln (pianostycke nr 2)
MaxB:
--- Citat från: Asti skrivet 25.11.2011, 10:17:43 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 24.11.2011, 12:59:32 ---
--- Citat från: Asti skrivet 24.11.2011, 12:39:50 ---Jättevackert och känns klart, men jag tycker du borde ha en trevligare titel än "Fisteln"!
En bekant till mig fick sådana i ändan och var tvungen att operera bort dom! Inte trevligt alls!
/Asti
--- Slut citat ---
En sån?
--- Slut citat ---
[off-topic] Usch, dom måste ju skava riktigt ordentligt! :o [/off-topic]
Ursäkta Div....ska inte förstöra din tråd mer med mina dumma inlägg! :wacko:
--- Slut citat ---
Måste stava ordentligt!
Dividend:
--- Citat från: Gurano skrivet 24.11.2011, 02:23:03 ---Hej
En mycket vacker melodi som du mejslat fram på ett bra och behagligt vis tycker jag. Den skulle kunna upplevas som klar.
Det finns en sak som jag dock inte blir vän med och det är pianot vid tempo- och volymsänkningen vid ca 124-125 typ. Personligen så tycker inte jag att den riktigt passar, men eftersom ingen annan sagt något så har jag säkert fel. Men jag tänker också att det kanske inte är temposänkningen i sig som är tokig utan snarare hur den upplevs...jag antar att volymsänkningen ska föreställa att man spelar försiktigare på tangenterna men jag upplever det bara som att det är ung. lika hårt anslag men att volymen bara är nervriden - det låter inte riktigt naturligt (hoppas att du förstår vad jag är ute efter?).
--- Slut citat ---
Tack för tankar. Du menar att det är avsaknad på "svaga" samplingar för avsedda för låga velocity? Ska testa ett annat piano här och se hur det låter. Det samma, som du nämner, gäller f ö cellon också. Jag använde expression för att rita spelstyrkan/volym i pianorollen som man gör i ewql, men detta skall i LASS göras med hjälp av modulation. Expression i LASS styr bara absolut volym och ändrar inte anslag/spelstyrkan, som det finns flera lager samplingar av. Så det kommer en ny verre av den här :)
Den andra låten "Skog i november" har jag ritat expressionen rätt som modulation, för både cello och fiol, om man vill lyssna. Tycker det låter sjukt verkligt!
Tack för påpekandet och kul att du tycker melodin var vacker!
/Per
Asti:
--- Citat från: Dividend skrivet 25.11.2011, 14:55:05 ---
--- Citat från: Gurano skrivet 24.11.2011, 02:23:03 ---Hej
En mycket vacker melodi som du mejslat fram på ett bra och behagligt vis tycker jag. Den skulle kunna upplevas som klar.
Det finns en sak som jag dock inte blir vän med och det är pianot vid tempo- och volymsänkningen vid ca 124-125 typ. Personligen så tycker inte jag att den riktigt passar, men eftersom ingen annan sagt något så har jag säkert fel. Men jag tänker också att det kanske inte är temposänkningen i sig som är tokig utan snarare hur den upplevs...jag antar att volymsänkningen ska föreställa att man spelar försiktigare på tangenterna men jag upplever det bara som att det är ung. lika hårt anslag men att volymen bara är nervriden - det låter inte riktigt naturligt (hoppas att du förstår vad jag är ute efter?).
--- Slut citat ---
Tack för tankar. Du menar att det är avsaknad på "svaga" samplingar för avsedda för låga velocity? Ska testa ett annat piano här och se hur det låter. Det samma, som du nämner, gäller f ö cellon också. Jag använde expression för att rita spelstyrkan/volym i pianorollen som man gör i ewql, men detta skall i LASS göras med hjälp av modulation. Expression i LASS styr bara absolut volym och ändrar inte anslag/spelstyrkan, som det finns flera lager samplingar av. Så det kommer en ny verre av den här :)
Den andra låten "Skog i november" har jag ritat expressionen rätt som modulation, för både cello och fiol, om man vill lyssna. Tycker det låter sjukt verkligt!
Tack för påpekandet och kul att du tycker melodin var vacker!
/Per
--- Slut citat ---
Men där får man samma fenomen på pianot istället, vilket jag påpekar i den tråden!
/Asti
Dividend:
Tack asti. Jag testar lite smått med en ny pianoplugg nu, som har fler lager (samplingar per tangent, anslag). Högre upplösning i ljudet helt enkelt.
Är lite ovan vid hörlurarna så tänkte att jag slänger upp en länk i detta och första inlägget till mix och frågar folk här vad ni tycker klang och soundmässigt skiljer sig mot gamla pianot. :) Speciellt vid lätt anslag :)
Låter det bättre? Antalet lager är nu 12, vad som var på det gamla (ewql) vet jag inte men nog färre än 5-6.
Här är låten:
[mp3=200,20,0,center]http://dragoncolour.com/uploads/Tisteln-verB.mp3[/mp3]
Asti:
Ja, nu tycker jag dynamiken i pianospelet känns naturligare! Fortfarande tycker jag dock att
pianot kunde höjas något i avsnittet 124 - 144, det blir lite för avlägset i mitt tycke.
Klangmässigt hör jag ingen större skillnad i PC-högtalare.
Tycker mycket om den här musiken!
/Asti
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida