Kontrollrummet

Använda väggens isolering som akustikbehandling

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag håller på att budgetakustikbehandla min hemmastudio enligt vedertagna principer här på forumet, dvs glasull i träramar klädda med tyg.

Då slår det mig: Rent teoretiskt, skulle man inte kunna utnyttja isoleringen i väggarna till akustikbehandling också och göra två flugor på smällen? Dvs helt enkelt ta upp hål i väggen där man vill dämpa och i stället klä med tyg. Eller om man bygger från början, blanda tygklädda ytor och skivor utanpå isoleringen för att få en optimal akustik. Det känns som en bra idé i teorin, men den har säkert praktiska baksidor som är uppenbara för er klokare mänskor ;). Välkomna att slå hål på detta hugskott! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Låter som en mkt bra idé herr thé, jag skulle ju använda stenullsplattor i sista lagret in mot rummet (inte de allra hårdaste dock, det finns ett mellanting som är klar hårdare än glasull/isover) som har bättre dämpfaktor, sedan klä in med ett tjockare tyg eller tätfibrig väv som finns på mer välsorterade tyg-grossister typ swelogent...lycka till!
 :)


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Låter som en mkt bra idé herr thé, jag skulle ju använda stenullsplattor i sista lagret in mot rummet (inte de allra hårdaste dock, det finns ett mellanting som är klar hårdare än glasull/isover) som har bättre dämpfaktor, sedan klä in med ett tjockare tyg eller tätfibrig väv som finns på mer välsorterade tyg-grossister typ swelogent...lycka till!
 :)

nej inte till basdempning(vilket är viktigast, oftast), där är låg densitests isoleringa att föredra(och tjock).
men det bror på om det är porös absorbering eller resonans basfällor och vilket djup och frekvens.
man bör klä isoleringen i ett tunnt luft tranparent tyg eller absorberande tyg. inte reflekterande tyg.

om man har 2 rum och sedan tar upp håll i väggen mellan rummen(som att ta bort en dörr, även om det är isolering i hålet) så blir det bara ett rum.
det ena rummet bli i stället som en gigantisk helmholtz resonator i ett rumm som är stort som båda.
teoretiskt sätt iaf.

däremot om man bara tar bort skivmaterial på ena sidan av en vägg så, bort sätt från försämdrad ljudisolering med vanlig vägg, så ökar man rummets storlek med exempel viss 95mm om det är reglat med 2"x4".
ideén med isoleringen i mot rummet är helt okej, john sayers brukar rita studios med väggar/tak där reglarna/isoleringen är in mot rummet som då används till askustiken. dels för att få upp takhöjd men även för att slippa regla yutterligare för akustiken i rummet. dock byggas oftast bara vissa väggar eller tak så exempelvis där det sak va grundare spaltpanel resonator.

kolla här:
http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Walls.htm

om det är ytter vägg i trähus så bör man nog inte tabort skivmaterl från väggarna pga kallt på vintern.