Forum > Färdiga produktioner
MaxB - Tåget söderut
hogge:
Faan va bra MaxB...
Riktigt skön låt Du fått ihop här.. Hade jag önskat så hade jag gärna hört lite mer driv i refrängen. Nu smälter de ihop lite.. Detta sagt med reservation för att jag inte alls behärskar denna typ av låtar... Men i det stora hela är det mycket njutbart...
MaxB:
--- Citat från: hogge skrivet 09.11.2011, 23:54:02 ---Faan va bra MaxB...
Riktigt skön låt Du fått ihop här.. Hade jag önskat så hade jag gärna hört lite mer driv i refrängen. Nu smälter de ihop lite.. Detta sagt med reservation för att jag inte alls behärskar denna typ av låtar... Men i det stora hela är det mycket njutbart...
--- Slut citat ---
Jag tror jag vet vad du menar, har själv känt att det där drivet eller lyftet, som ska komma i refrängen, saknas.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Taget_soderut_ver9_wavehammer.mp3[/mp3]
Jag får skylla på att jag i första refrängen "...är helt slut..." enligt texten, så där orkar jag inte lyfta den. Men i andra refrängen, hmm... jag försöker lyfta den andra refrängen (lite försiktigt) med att lägga in mellotronkörer: male choir på ena sidan och boys choir på andra. Inte något riktigt lyft kanske men så blev det den här gången. Eddi nämnde också nånting som faktiskt också skulle ge bättre driv i refräng, tror jag.
--- Citat från: Eddi ---Tror inte jag gillar dubbelrösten eller när du sjunger medvetet lågt på nåt mysko vis - var gladare när du sjunger.
--- Slut citat ---
Ibland tänker jag som hastigast att nån annan borde prodda och jag bara spelar gitarr och sjunger, typ vid såna här funderingar "hur kan jag få det att lyfta till refrängen" men sen kommer jag ihåg att det är kul att göra så mycket som möjligt själv. Tack för synpunkter Hogge! På tal och sång förresten, jag såg att du också upptäckt Nilles röst. Den är nästan magisk på "Nille - The devil in me"
Tokai:
Det låter rätt så ostämt över det hela men det är ändå rätt så charmigt. Vill faktiskt behålla det.
Det har hänt mycket sen jag sist lyssnade på låten. Nu är det en låt. Texten känns välbekant, sånt som man varit med om. Just det här "vi kommer aldrig ses igen". Bra att en andra stämma kommer in i vers 2. Den behövdes. Nämen det här är bra. Visst lite så att tempot + kompet inte alltid är stabilt.
Gillar gitarrfiguren i slutet på refrängen, lite soulpryl där.
MaxB:
--- Citat från: Tokai skrivet 11.11.2011, 21:11:32 ---Det låter rätt så ostämt över det hela men det är ändå rätt så charmigt. Vill faktiskt behålla det.
Det har hänt mycket sen jag sist lyssnade på låten. Nu är det en låt. Texten känns välbekant, sånt som man varit med om. Just det här "vi kommer aldrig ses igen". Bra att en andra stämma kommer in i vers 2. Den behövdes. Nämen det här är bra. Visst lite så att tempot + kompet inte alltid är stabilt.
Gillar gitarrfiguren i slutet på refrängen, lite soulpryl där.
--- Slut citat ---
Ja, det är något ostämt över både elgitarr och körstämmor, hör jag. En del har pratat om att lämna in gitarren för intonering men det har jag aldrig gjort sen jag köpte den av Pugh Rogerfeldts brorsa, på 1970-talet. Kan man även lämna in kören på intonering?
Menar du gitarrfiguren vid 115-118?
Tack Tokai!
Tokai:
--- Citat från: Tokai skrivet 11.11.2011, 21:11:32 ---Menar du gitarrfiguren vid 115-118?
--- Slut citat ---
Exakt. Det är en sån liten detalj som jag gillar och förhöjer det hela (apropå en annan tråd)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida