Kontrollrummet

Kornstad - Oh L'amour

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag vet inte riktigt hur jag skall beskriva denna annat än ovan.

Skulle göra ngt helt annat egentligen av denna basen i morse men råkade få på ett "dragspel" och hamnade här helt plötsligt.
Är helkass i halsen så jag har fuskat MASSOR för att det skall gå att lyssna på över huvud taget, men det blir annan sång när halsen är kurerad. Frugan skall få hoppa in och sjunga lite sexig fransyske-röst också sedan.   :o)

Texten...


Jag hade hört nånting om franska brudar,
om romantik, å nåt om att dom strular
Men det var glömt när jag såg en tjej,
som när vi hälsade hon sa inte hej hon sa
”Voulevouz faire l’amour?” och jag fatta ingenting
Men jag blev fast, tog en match i hennes ring

Ja vi träffades sedan många gånger
Om vad vi gjorde då finns andra sånger
Men då jag trodde på’t, jag tog henne hem
För jag ville gärna visa dem

Ohh l’amour, var vad hon sa när hon såg min bror
Ohh l’amour, där satt jag som ett skåp…

Jag sa till brorsan min om franska brudar
Om romantik å sånt och att de strular
Men det var glömt när han såg den tjej
Som när hon hälsade hon sa inte hej, hon sa

Ohh l’amour, får jag hålla om din arm så stor
Ohh l’amour, du har en charm som slår din lille bror
Ohh l’amour, där satt jag som ett skåp…
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den är både rolig och tragisk men med typiskt franskt igenkänning.
Skönt att du inte kör autotune för mycket :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hahaha...nej jag gillar verkligen inte autotuner, så det är helt naturlig tagning rakt igenom...   :D

Jaja, vad gör man när rösten sviker, men nu när jag har hört låten några gånger så har AT sin charm på nåt sätt ändå i låten.
Me, Myself & I


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Hehe... vilket osannolikt hopkok men som ändå låter fullständigt naturligt :D
Borde kunna bli en hit när som helst utan några större ingrepp... men skulle kanske kunna vara lite mer fransk passion i kören.. lite hetare där liksom  :)

Gillar..


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ja den hetare biten får frugan bidra med sedan när hon lägger dit stämmor.
Hon som kan franska.    :D

Har en lite plan på u-tuben för denna sedan, men vi får väl se vad det blir.
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe det låter bra. Tycker inte heller den märkbara användningen av autotuner stör.

Låter inte som nåt jag hört tidigare. dragspelssolo nånstans mitt i ? :D
Så bra så man nästan ser den där fransyskan framför sig.

:f43r:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Kul. Tack Div!
Så du menar att autotunern hörs alltså? 
Jag som kämpat så för att dölja den....   :P
Me, Myself & I


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul att du testar nya lösningar men tycker inte syntbasen och dragspelet passar så bra ihop. Och det lite reaggiekompet funkar inte heller i mina öron.
Kanske bättre med nåt folklikt men ändå med puls. Ta bort autotune, fyller ingen funktion - sjung på franska istället, lite rap (eller småsnack)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Haha, min franska är begränsad till typ fem ord så der skulle bli en väldigt tjatig text.   :)
Just i det här fallet behövdes autotunern VERKLIGEN. Halsen är kass, så rösten fladdrar åt alla möjliga konstiga toner...

Tanken när jag jobbade fram denna var att jag skulle få till något kul att lägga ut på youtube bara för att testa och då måste det antingen vara att folk lyssnar för att de tycker att det är så dåligt så att det blir bra, att det är en kul grej, eller att det faktiskt är bra. Förhoppningen var att försöka hamna någonstans där man kunde pricka in alla tre på nåt sätt.   :D

En knäpp video till bara också...
Me, Myself & I


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Haha, min franska är begränsad till typ fem ord så der skulle bli en väldigt tjatig text.   :)
Just i det här fallet behövdes autotunern VERKLIGEN. Halsen är kass, så rösten fladdrar åt alla möjliga konstiga toner...

Tanken när jag jobbade fram denna var att jag skulle få till något kul att lägga ut på youtube bara för att testa och då måste det antingen vara att folk lyssnar för att de tycker att det är så dåligt så att det blir bra, att det är en kul grej, eller att det faktiskt är bra. Förhoppningen var att försöka hamna någonstans där man kunde pricka in alla tre på nåt sätt.   :D

En knäpp video till bara också...

 :lol: inte franska hela tiden, mest lite småfraser, och lite sånt.
Skönt låt är det, oui!
ser fram emot videon med mig i basker.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
vilket gehör! och tonsäkerhet på sången jag e imponerad !  :D

nä men,, tycker det låter ball med en tvist.


https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul. Äkta mousettedragspel? Ganska osannolik anrättning.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm underligt. Produktionen låter bra. Lite konstig tmed dragspel och knorkiga syntar. Mer körer skulle lyfta det lite till. Speciellt på "Oh lamour".  :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Grymt!!  :wub:
Det här gillade jag skarpt.. Både roligt, välspelat och.. ja.. skitbra helt enkelt...
Lustigt i sammanhanget är att jag satte och diggade effekten på sången och tänkte att en sån vill jag också ha.. Sen läste jag inläggen, hehe... Jag måste hitta autotunen här i Cubase.. det kan ju va kul att exprimentera lite...

Gött jobbat!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Jay Thomas

  • Gäst
Riktigt bra "Pepspastich" :)
Bra mix i mina lurar, bra framfört! :)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Egentligen gillar jag inte sånt här ju... men visst är den bra :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Originellt arr - kul med lite nya och annorlunda idéer!
Tycker mixen låter OK.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sjukt rolig "crossover". Autotunern ska helt klart vara kvar, den används ju så mycket här så att det blir en effekt, skön kontrast.
Man märker på Tokai att han e lite konservativ och en man av traditioner. ;) Jag tycker precis tvärt om :). Dragspelet och synthbasen är så omaka att det blir bra. Opposites attract typ. Autotunern tillför verkligen nåt, det blir som sagt en bra effekt. Kanske ett lite stick med "riktig" sång men annars hade jag kört på för fullt med AT precis som det är nu.
Detta har faktiskt hitpotential i sitt nuvarande arr. Brukar ju dyka upp lite sådana här "udda" alster ibland som blir landsplågor. Hej Monica, Crazy Frog, Elektropop, Boten Anna för att ta några exempel. Slätar du ut låten och gör den mer traditionell och med riktigt sång så försvinner den där sköna "crazynessen" och även hitpotentialen.
« Senast ändrad: 13.11.2011, 18:06:29 by jonnerstone »


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Oj vilken respons, vad kul!!
Ursäkta att jag inte svarat, har inte riktigt hunnit med allt jag vill göra, men nu så...

Tokai: Merci  Jo lite mer körer skall det bli så att man får ännu ett lite mer lyft i reffen.

Ola: Ja visst är jag grymt stadig och tonsäker i sången. Många års träning där.... ;)

Equality: Hahaha, jo det var meningen att det skulle bryta mot gamla vanor. Skönt att det gick hem. 

Egghuvud: Tack för komment! Konstig är ordet, fast med ett tilläg "kul" var tanken. Mer körer kommer!   :D

Hogge: Kul att du gillar! Autotuner är roligt fast det blir lätt för mycket, så jag brukar välja typ allt eller inget....
                   Har du hittat den ännu?

Jay Thomas: Merci mannen!

Synth: Danke schööön!!
Me, Myself & I


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Missat denna!
Skön låt och underbar pipa. Med en sådan röst har du alltid första tjing på mina melodier om du vill ;)

Låter klar i mina öron.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Spacetrucker: Hahaha, jag bugar och tackar. Visst är det jobbigt när man kommer på sig själv med att uppskatta en
                             låt som man egentligen inte gillar...    :blink:

Asti: Tack! Himla kul att höra att ni tycker den var annorlunda, men att det ändå går hem. Svårt att tänka utanför
                 sitt vanliga gamla spår, så det känns väldigt kul att det faktiskt funkar.

Jonnerstone: Hahaha, var nu snäll mot Tokai.   ;)   Jag hade precis samma tanke som det du skriver här när jag gjorde
                           låten. Autotunern var dock en slump att den kom med då jag inte hade röst just då, men ändå ville få in
                           sången så jag kom ihåg den. Var först efteråt som jag kom på att jag faktiskt tyckte att det blev
                           bra.   :D    Oj vilka jämförelser!  Måste helt klart göra klart denna då och få ut den på "tuben" snarast!
Me, Myself & I


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hogge: Kul att du gillar! Autotuner är roligt fast det blir lätt för mycket, så jag brukar välja typ allt eller inget....
                   Har du hittat den ännu?

Näe, men jag har heller inte letat - vilket kan vara förklaringen  :P
Jag tycker - liksom andra - att AT blir en skön effekt på denna... Kör på bara!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar inte heller synt/dragspelsblandningen med AT-sång men det är ju sånt som stör och som kan slå, för att det är så osannolikt.

Citera
Kanske ett lite stick med "riktig" sång

Det låter som en bra grej om det rent av skulle vara en tjej som sjunger på franska och har en text på franska med passande skönt twist på din story. Vem hjälper dig med det? MrArtrock för fransk text kanske? Vem har du som sjunger på franska?

Vad använder du för dragspelsljud? Äkta vara?
« Senast ändrad: 18.11.2011, 16:27:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
MaxB: Jag håller på att kika på lite olika varianter med franska fraser som frugan min skall få sjunga in sedan, så vi
                  får se vad det blir av det till slut. Dragspelsljudet är faktiskt Halion one, men jag har spelat allt utan att editera
                  ngt i efterhand för att få så äkta känsla som möjligt. Verkar ju ha gått hem hyffsat iaf.   ;)

                  Om jag orkar så tänkte jag gå in och trixa lite med volymeditering bara för att simulera pumpet som blir på ett
                  dragspel, för att få det mer realistiskt. Det saknas i dagsläget.
Me, Myself & I


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Bra idéer som fan men tycker du ska slipa lite på delarna typ testa ta bort ta fram saker våga våga för att få lite mer variation på låten.
Sen Autotune är inte min grej  :P

Men annars bra låt som fan jobba vidare på den, bra mix och jävligt kul att höra drag spel :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, jag tror på det franska så det kan bli intressant. Vi kanske inte är så många på KR som har riktigt dragspel? Jag har ett och jag har för mig att det finns nån mer som har "äkta vara".
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Scar: Du har rätt om variationen, måste jobba lite mer på den biten. Kul att du gillar ändå och tack för bra komment.   :)

MaxB: Jag har ett, men är inte tillräckligt duktig på det än för att lira såhär...     :D
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cool! Jag tycker det är huvudsaken att man försöker. Men jag har inte så stora krav på mig å andra sidan.
Jag hade ju en dragspelslåt tidigare då du kommenterade att du skulle ta hem farsgubbens dragspel: "Cheese and red wine" (ligger tydligen fortfarande bland halvfärdiga demon)
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_CheeseAndRedWine_20100426.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 21.11.2011, 21:54:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google