Forum > Färdiga produktioner

jonnerstone - House for sale

<< < (6/6)

Hellfog:

--- Citat från: jonnerstone skrivet 14.12.2011, 23:18:57 ---
--- Citat från: hogge skrivet 13.12.2011, 23:01:55 ---Har aldrig varit något fan av detta, men samtidigt kan jag konstatera att nyfikenheten har stegrats med åren.. Har också börjat exprimentera (en gång i alla fall) i Cubase, men det blev rena kaoset  :D
Hur som helst.. Det här låter alldeles utmärkt...

--- Slut citat ---

Låter ju helt underbart att din nyfikenhet stegrar med åldern.....respekt!!  :) Det är nog annars ganska vanligt att man med åldern mer och mer avfärdar ny musik och teknik med nån form av "det var bättre förr" och det är bara "dunka dunka musik" resonemang (dock så tycker jag överlag att folket här på KR har ett förvånadsvärt öppet sinne trots den lite högre medelåldern på forumet  :)), kanske för att man inte har lust eller ork att sätta sig in i det nya eller känner sig dum för att man inte förstår. Då är det kanske lättare att avfärda det som "dunka dunka".  Personligen så har jag alltid älskat elektronisk musik, men just House har inte tidigare fallit mig direkt på läppen, men på senare tid har jag upptäckt och börjat uppskatta charmen och hantverket. Jag uppskattar mest riktigt hård och "elak" House med mycket dist och skitiga ljud. Denna lilla snutten är ju inte direkt hård och elak, den var ju mest gjord för att dema lite av Halion 4, men också för att jag är alldeles för svag för sköna melodier och inte vågar ta steget fullt ur riktigt. Men jag forsätter att prova, en dag så kanske..... :D

Kul att du lyssnade och tog dig tid att skriva några rader.

--- Citat från: Hellfog skrivet 13.12.2011, 23:35:50 ---Har varit sugen ett tag att skaffa Halion Sonic men Halion 4 verkar mer intressant nu.

--- Slut citat ---

Ja, hela Halion Sonics ljudbibliotek ingår ju i Halion 4, det plus allt annat man får på köpet gör det ju helt klart värt dom extra hundralapparna  :)

--- Slut citat ---

Visste inte det. Alla fall har jag testat Halion 4 idag, dock besviken på utbudet av ljud som ingår i trial versionen vilket är nästan ingenting. Så det är svårt att få en uppfattning då.

Dock inte konstigt med tanke på trial bara 500 Meg då Riktiga är väl ca 15 GB.

jonnerstone:

--- Citat från: Hellfog skrivet 15.12.2011, 18:51:36 ---
--- Citat från: jonnerstone skrivet 14.12.2011, 23:18:57 ---
--- Citat från: hogge skrivet 13.12.2011, 23:01:55 ---Har aldrig varit något fan av detta, men samtidigt kan jag konstatera att nyfikenheten har stegrats med åren.. Har också börjat exprimentera (en gång i alla fall) i Cubase, men det blev rena kaoset  :D
Hur som helst.. Det här låter alldeles utmärkt...

--- Slut citat ---

Låter ju helt underbart att din nyfikenhet stegrar med åldern.....respekt!!  :) Det är nog annars ganska vanligt att man med åldern mer och mer avfärdar ny musik och teknik med nån form av "det var bättre förr" och det är bara "dunka dunka musik" resonemang (dock så tycker jag överlag att folket här på KR har ett förvånadsvärt öppet sinne trots den lite högre medelåldern på forumet  :)), kanske för att man inte har lust eller ork att sätta sig in i det nya eller känner sig dum för att man inte förstår. Då är det kanske lättare att avfärda det som "dunka dunka".  Personligen så har jag alltid älskat elektronisk musik, men just House har inte tidigare fallit mig direkt på läppen, men på senare tid har jag upptäckt och börjat uppskatta charmen och hantverket. Jag uppskattar mest riktigt hård och "elak" House med mycket dist och skitiga ljud. Denna lilla snutten är ju inte direkt hård och elak, den var ju mest gjord för att dema lite av Halion 4, men också för att jag är alldeles för svag för sköna melodier och inte vågar ta steget fullt ur riktigt. Men jag forsätter att prova, en dag så kanske..... :D

Kul att du lyssnade och tog dig tid att skriva några rader.

--- Citat från: Hellfog skrivet 13.12.2011, 23:35:50 ---Har varit sugen ett tag att skaffa Halion Sonic men Halion 4 verkar mer intressant nu.

--- Slut citat ---

Ja, hela Halion Sonics ljudbibliotek ingår ju i Halion 4, det plus allt annat man får på köpet gör det ju helt klart värt dom extra hundralapparna  :)

--- Slut citat ---

Visste inte det. Alla fall har jag testat Halion 4 idag, dock besviken på utbudet av ljud som ingår i trial versionen vilket är nästan ingenting. Så det är svårt att få en uppfattning då.

Dock inte konstigt med tanke på trial bara 500 Meg då Riktiga är väl ca 15 GB.

--- Slut citat ---

Ja det va ju inte mycket med 500Mb, men se det från den ljusa sidan. Istället för att sitta och bläddra igenom tusentals ljud, så får du nu en chans att sätta dig in Halion och dess funktioner. Dom medföljande ljuden är ju trots allt bara en liten del av vad  Halion4 är. Att leka med egna samplingar och samplingsbibliotek är ju den stora behållningen, många möjligheter med bra filter, effekter och tidsträckningsalgoritmer, sen kombinera det med den inbyggda synthmotorn så har man ljud som är helt unika och feta  :)

Ska bli intressant om tredjeparts tillverkarna vänder blicken mot Halion. När man läser runt på nätet så verkar det som om rätt många av dessa tredjepartare är trötta på NI och Kontakt och söker andra plattformar. Framtiden får utvisa  :) Jag fick mycket synth för pengarna iaf.  :D

Tokai:
House - känner till dr House, nej men har väl hört musikbegreppet men inte direkt vetat hur det låter. Har trott att det var ganska så enerverande, i bästa fall utmanande, men det här låter rätt så snällt. Vet inte om jag är besviken eller nåt. Kul för dig att det finns många ljud att jobba med och att du är nöjd med det.
Ser att du nämner mig i din tråd och eurodiscolåten. En kul grej (fast det tycker inte jag) är att yngre vänner till mig tycker att det är det bästa jag gjort. Ja, ja jag säger då det. Det tog en ineffektiv månad att göra klart. Jobbar inte direkt heltid med musik. Bara för att klargöra. En synth som jag använde var Lennar, en grym grunka med många fills och allt - behövde bra tryck på en miditangent.

jonnerstone:

--- Citat från: Tokai skrivet 16.12.2011, 21:57:36 ---House - känner till dr House, nej men har väl hört musikbegreppet men inte direkt vetat hur det låter. Har trott att det var ganska så enerverande, i bästa fall utmanande, men det här låter rätt så snällt. Vet inte om jag är besviken eller nåt. Kul för dig att det finns många ljud att jobba med och att du är nöjd med det.
Ser att du nämner mig i din tråd och eurodiscolåten. En kul grej (fast det tycker inte jag) är att yngre vänner till mig tycker att det är det bästa jag gjort. Ja, ja jag säger då det. Det tog en ineffektiv månad att göra klart. Jobbar inte direkt heltid med musik. Bara för att klargöra. En synth som jag använde var Lennar, en grym grunka med många fills och allt - behövde bra tryck på en miditangent.

--- Slut citat ---

Lennar? Menar du kanske Sylenth1 som tillverkas av Lennar Digital? Det är ju en rätt så populär mjuksynth.
Jo denna är nog lite för snäll för att räknas som tung house. Det finns ju dock en hel del "mesig" housemusik också som är mer mainstream och gärna med nån autotune-brud på sång  :D. Den här får väl räknas mer som melodiös house eller nåt  :unsure:

Jag gillade iaf att du gav dig på att försöka göra Eurodisco. Vi är nog många som borde följa ditt exempel lite oftare, att analysera, studera och försöka återskapa genrar vi inte gillar eller tycker låter simpla. Man inser nog många gånger precis som du gjorde att det finns mer bakom ytan än vad man först tror, plus att man lär sig nåt nytt och utvidgar sina vyer  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion